Hvem er faderen? Vejlby, Odense 1726-79

Startet af Poul Martin Jensen, 28 Jul 2011 - 16:15

Forrige emne - Næste emne

Poul Martin Jensen

Har brug for lidt hjælp til tydning.

Drejer sig om kirkebogen for Vejlby sogn i Vends herred, Odense Amt. årene 1726-1779.
Slutningen af opslag 80, og formentligt starten af opslag 81.

Anna Christina bliver født i 1742, og Moderen Anne Hansdatter bliver nævnt først, så jeg formoder moderen ikke nåede at blive gift før fødslen.

Problemet er at jeg har set forskellige muligheder for hvem faderen er, og jeg har svært ved at læse ud af kirkebogen hvem det er?

Ved en senere folketælling i Vejlby sogn i 1787, da er hun gift med Anders Christensen, og har to døtre, og hun har der efternavnet Pedersdatter, men spørgsmålet er dog om Peder/Peter er faderens navn, eller et hun er blevet adopteret til?

Een af de muligheder der er, jf. kirkebogen, er en Peter Mørch, som står opført i forbindelsen med dåben, men jeg kan ikke tyde om han står fadder eller står udpeget som faderen?

Jeg kan se at han i det mindste i een forbindelse er medført som faderen, men da min erfaring er at Amerikanerne kan lave fejltolkninger pga. sproget, så vil jeg jo gerne høre andre. Jf.:
http://www.familysearch.org/eng/Search/frameset_search.asp

Thomas Kryhlmand

#1
Specielt om faderen læser jeg:

Blev udlagt til Barne-Fader en Curashier Nafnl. (ved navn) Peter Mørch tienende
Under General Schaffiliski De Mocadell, hans Curashier-Regiment og Com-
pagnies.


Om generalens familie kan du læse her: http://da.wikipedia.org/wiki/Schaffalitzky_de_Muckadell -

og en 'Curashier': http://ordnet.dk/ods/ordbog?aselect=Kyrassér&query=kyrasserregiment

Linket til FamilySearch fører jo kun frem til hjemmesiden. Jeg har ikke umiddelbart fundet ham blandt de talrige Peter Mørch'er . . .

Thomas

- og indledningen
Eodem Die (samme dag - Dom 9. post trinitatis) Bapt. (døbt) Anna Hansdatters uægte Pige Barn i Weilbye N:
Anna Christina susc: Jørgen Lykkes H. i Hulbye, Test. Hans Han-
sen i Røgle, Berthel Pedersen ibid. Jens Laursen i Hulbye, Hans
Rasmussens H. i Røgle og Peder Jespersens H. i Weilbye.


Mit link til kyraser virker heller ikke, derfor den fulde tekst fra Ordnet.dk:


Kyradsér ell. Kyrassér, en. [kyraˈse?r̥] (nu næppe br. Kyradserer. Holb.​DH.I.278. jf. VSO. MO. – † Cuirasser. Slange.​Chr IV.895. MR.1772.122. Viborg.​HY.165. – † Curasier. Pflug.​DP.925). best. f. -seren; flt. -serer ell. † d. s. (Pflug.​DP.925. Slange. ChrIV.530). (ænyd. kyrritser(er), kørrisser ofl.; til dels gennem ty. kurassier († kürassirer, kürrisirer, kürisser) fra fr. cuirassier; af fr. cuirasse, se Kyra(d)s) ⚔, nu næsten kun m. h. t. ældre tiders forhold: en til det svære rytteri hørende rytter, der til felt- ell. paradebrug var udrustet med kyrads; efter afskaffelsen af kyradset (som feltudrustning) ogs. (m. h. t. udenlandske forhold) i alm. om rytter, der hører til det svære rytteri (jf. Sal.2XV.97f.). Moth.​K457. Paa hver Jagt var (paa Liflandstoget 1219) foruden Roers Karlene . . en Kyraserer og en Skytte. Holb.​DH.I.278. Hallager.47. Mil Conv.​IV.403. Sal.2XV.97.   hertil bl. a. Kyradsér-hest, -officer, -regiment.

tilføjet, derfor:
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Poul Martin Jensen

Jeg takker for det udførlige svar, og jeg tør nu tilføje ham til slægtstræet.

Desværre mangler vielses delen til Vejlby kirkebog for de relevante årstal, så jeg må jo ud og lede videre for at finde ud af hvem han var. Jeg gætter på at han er død før folketællingen i 1787.

Jeg har set lidt på nettet om, at mhs. til slægtsnavnet Mørch, så skulle der vist kun være tre oprindelige Mørch slægter, og det kunne være nærliggende om det er den fra Bogense, mon ikke?

Jeg beklager det med linket, men det nævner bare hvornår Anna Christina blev født og intet om hvornår forældrene blev født, eller andet om dette, kun deres navne.


Knud Madsen

Kommentar til Thomas Kryhlmands tolkning:

Jeg foreslår, at der står Aulbye, ikke Hulbye.

Thomas Kryhlmand

Knud har ret. Der står Aulbye.

Lidt research her kunne have ledt mig på rette vej http://da.wikipedia.org/wiki/Vejlby_Sogn_(Middelfart_Kommune)

Men A'et ligner nu et H  ;D

VH Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk