Sidsel Poulsdatter født 14-feb-1802 - i Skallerup s., Thisted amt?

Startet af Erik Høgsbro Østergaard, 04 Dec 2021 - 11:51

Forrige emne - Næste emne

Erik Høgsbro Østergaard


Sidsel Poulsdatter blev konfirmeret 21-apr-1816 i Skallerup k., Thisted amt, se:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=391077#391077,74272315  ,

næstnederste indførsel.

Hendes far var Gmd. Poul Nielsen i Thaarup (Torup i Skallerup s.). Sidsel var ved konfirmationen 14 år, født 05-feb-1802. Læg mærke til under bemærkninger, at for Sidsel er det ikke i kirkebogen anført, at hun er vaccineret.

Sidsel blev gift 1. gang 3-nov-1830 i Alsted k., Thisted a. med Christen Pedersen og gift 2. gang 18-apr-1854 i Tødsø k., Thisted a. med Therkild Mikkelsen.

Sidsel døde 13-apr-1868 i Tødsø s., Thisted a.

I FT-1845 og FT-1850 i Alsted s., Morsø Nørre h., Thisted a. anføres det, at Sidsel er født i Skallerup s., Thisted a. I FT-1860 i Tødsø s. anføres det ligeledes, at Sidsel er født i Skallerup s.

Men det er ikke lykkedes af finde Sidsel Poulsdatter født og/eller døbt i Skallerup s. Er der en i Forum, der kan finde hende?

Venlig hilsen
Erik Østergaard

Ole Dorch

Det her må være forældrene i 1834?:

Thisted, Morsø Nørre, Skallerup, Thaarup Bye, Et hus, 14, FT-1834, B7408
Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Poul Nielsen   79   Gift      Aftægtsmand     
Gjertrud Christensdatter   72   Gift      Hans kone   

De ses her i 1801  Solbjerg:

Thisted, Morsø Nørre, Solbjerg, Mellemste Jylbye Bye, , 9, FT-1801, B5082
Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Povel Nielsen   44   Gift   Mand   Husmand med jord     
Gertrud Christensdatter   38   Gift   Hans kone [Povel Nielsen]         
Ole Povelsen   8   Ugift   Deres børn [Povel Nielsen, Gertrud Christensdatter]         
Michel Povelsen   2   Ugift   Deres børn [Povel Nielsen, Gertrud Christensdatter]         
Kirsten Povelsdatter   11   Ugift   Deres børn [Povel Nielsen, Gertrud Christensdatter]         
Anne Povelsdatter   6   Ugift   Deres børn [Povel Nielsen, Gertrud Christensdatter]   

Her ses Zidsels dåb i Solbjerg 3 sept 1801 (nederst højre side):
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=169496&side=77
Oplysningerne ved konfirmationen må altså være lidt fejlagtige?

mvh.
Ole Fabricius Dorch


Erik Høgsbro Østergaard

En stor tak til Ole Dorch for din søgning og de overbevisende resultater. - Jeg føler mig overbevist om, at præsten ved konfirmationen har skrevet en forkert fødselsdato ind for Sidsel Poulsdatter, og jeg har derfor i min database indført fødselsdatoen som 03-sep-1801 i Sundby sogn, Thisted amt og datoen for dåbens publikation (19. søndag efter Trinitatis 1801) som 11-okt-1801 i Solbjerg kirke, Thisted amt. Ved konfirmationen har jeg noteret, at den angivne fødselsdato ikke er korrekt.

Et tillægsspørgsmål: Hvordan fandt du på at søge fødslen/dåben i Sundby sogn og ovenikøbet med en forkert opgiven fødselsdato?

Venlig hilsen
Erik Østergaard

Ole Dorch

Det er nu ikke i Sundby, men i Solbjerg hun er døbt. De 2 sogne deler bare samme kirkebog, og hvis du ser i indholdsfortegnelsen, kan du se at bogen er opdelt i 2 dele.

Det er heller ikke helt sikkert, at hun er født 3 sep . Hun er inddøbt den dag (= her i betydningen hjemmedøbt), men sikkert født kort forinden.

Jeg syntes at ftérne var ret overbevisende i forhold til hvor jeg skulle lede, og ved af erfaring at det tit kan betale sig, at læse lidt ekstra sider i en gammel kirkebog, hvis man ikke lige kan finde det man søger. :)


I 1787 ses moderen Gertrud hos sin moder og stedfader i Sundby. Hendes mand Poul tjener sikkert et andet sted. Men bemærk, at de også  har er en søn Christen. Det kunne være ham som optræder som Zidsels forlover ved vielsen 1830?


Thisted, Morsø Nørre, Sundby, Sundbye, , 3, FT-1787, B2680

Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Lars Andersen   26   Gift   hosbonde   bonde og gaardbeboer     
Kiersten Pedersdatter   47   Gift   madmoder         
Peder Christensen   10   -   hendes barn af 1.ægteskab         
Giertrud Christensdatter   24   Gift   hendes barn af 1.ægteskab   inderste     
Niels Poulsen   5   -   barnebarn         
Christen Poulsen   2   -   barnebarn         
Mette Christensdatter   20   Ugift   tjenestepige   

mvh.
Ole Fabricius Dorch



Erik Høgsbro Østergaard

Igen tak til Ole Dorch for supplerende og kommenterede oplysninger . - Det lykkedes mig at finde forældrenes vielse i Sundby kirke, Thisted amt og i alt 7 børn født i Sundby og Solbjerg sogne i årene 1782 - 1801, hvoraf datteren ('min' ane) er yngst.

Venlig hilsen
Erik Østergaard