Slaget der skete i Frederica 6. juli 1849

Startet af Helle Rossini Hansen, 01 Dec 2021 - 23:34

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Hej,

Dette er et lidt usædvanligt spørgsmål, men måske der er nogen der ligger inde med nogle informationer der kan hjælpe.

Jeg er i tvivl om, om min 2nd tipoldefar Alexander deltog i slaget, det er muligt, men jeg bøvler med de datoer jeg ligger inde med.
Så derfor prøver jeg en anden fremgangsmetode. Er der nogen der kan fortælle mig, hvilke 3 kompagnier fra 2. bataljon
der deltog i kampen i Fredericas gader?

Alexander afsluttede Excerskolen i København den 4. juli 1849, ifølge skolens arkivalier hørte han til 2. bataljon 5. kompagni
ved afslutningen. I Stambøgerne blev han senere overført til 12. bataljon og den 8. oktober 1849 overført til Als.

Da slaget skete 2 dage efter skoleopholdet, er der en mulighed for at han kunne have deltaget. Jeg ligger inde med en avisartikel
dateret i 1907, der beskriver at han skulle have deltaget, men jeg ville gerne have det bekræftet.

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

John Damm Sørensen

Første slesvigske krig er indgående beskrevet i denne bog.
http://www5.kb.dk/e-mat/dod/130019425097.pdf

Hilsen
John

Helle Rossini Hansen

Hej John

Tak for linket, jeg vil gå bogen igennem for at se om jeg kan få svar på mit spørgsmål.

Hav en forsat rigtig god dag.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Ole Ingvordsen

Hej

Selvom der står at han har afsluttet ekcerserskolen d. 4. juli må han have forladt København inden denne dato for at nå at deltage i slaget ved Fredericia d. 6. juli, da udfaldet fra fæstningen startede d. 6. juli kl. 01.00 og 2. bataljon var sammen med 1. bataljon blandt de forreste enheder.
En ting, der taler for at han har kunnet nå at være med, er en beretning på opslag 433/side 411 i den af John foreslåede bog, hvor en desertør til den tyske general Prittwitz angiver at han natten til den 3. juli er afgået med en engelsk damper fra København, der havde 700 rekrutter og ammunition ombord. Den når Ebeltoft d. 4. juli om eftermiddagen, og den kan jo godt være sejlet videre til Fyn/Fredericia.
En lidt nøjere beskrivelse af 2 bataljons deltagelse i slaget kan ses her:
http://www5.kb.dk/e-mat/dod/113428010230_bw.pdf opslag 75 ff./ side 67 ff.

Venlig hilsen
Ole

Helle Rossini Hansen

Hej Ole,

Tak Ole, meget spændende teori. Jeg tænkte også at det må have taget mere end 2 dage at tage fra København til Fredericia. Det er ikke usandsynligt, men der er et par andre ting vi er nødt til at tage i betragtning også. Jeg er meget interesseret i jeres mening.

Ifølge Eksercerskolens arkivalier var nævnt i "Beregningerne", at Alexander var syg den 3.  og den 4. juli 1849, og fik derfor ikke betaling for de sidste to dage af hans skoleophold. Arkivalierne nævner ellers intet. En anden ting jeg studsede over, og det var. Da Alexander ansøgte om hædersgave i 1906, var spørgsmål 9 i ansøgningen hvilke slag og træfninger han havde deltaget i. Der skiver han "Isted og andre træfninger", han nævner ikke Fredericia. Selvfølgelig kan andre træfninger godt være Fredericia, men det er rækkefølgen han skriver det i, så min observering er at det må have været træfninger efter slaget ved Isted.

Spørgsmålet er så, hvilke andre træfninger han kunne have deltaget i, og om man har mulighed for at finde det i Rapportbøgerne for 12. Bataljon og hans løbe nr.? Jeg har meget svært ved at gennemskue de bøger, det er meget svært at tyde dem, hvis man ikke ved hvad man leder efter.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

Hej igen,

Findes der sådan en bog for 12. Bataljon på nettet?. Jeg prøvede at gå ind på Det kongelig bibliotek for at finde en tilsvarende for 12. Bataljon, men det tyder på at de skal lånes på biblioteket.

Da Alexander blev overført til 12. Bataljon (ifølge stambøgerne) i efteråret 1849 så er jeg nødt til at følge ham i den bataljon, hvis jeg skal finde ud af hvilke andre træfninger han kunne have deltaget i.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"


Helle Rossini Hansen

Hej John,

Tusind tak for linket, jeg vil se om jeg kan finde flere informationer i disse bøger.

Hav en fortsat god dag.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"