Jeg vil gerne vende en ide med jer, der anvender FTDNA til tests:
Det er ikke blevet nemmere at dna-teste på det sidste, som følge af EU’s nye toldregler.
Selvom det egentlig ikke er testkittet der koster pengene, men primært den efterfølgende laboratorietest, så slipper man nu ikke for Post Nords såkaldte transportgebyr (160,-/forsendelse fra USA) og importmoms af den værdi, der er opgivet på pakken fra FTDNA’s side.
Jeg er derfor gået i dialog med FTDNA om at tage en serie testkits hjem til kit-kostpris, og indfortolde dem, så de hurtigt og billigt kan videreformidles til testere i Danmark, som har brug for et kit.
Præcis som Åsa Lindh har gjort det for testere i Sverige i nogle år (hende sparrer jeg også med).
Ideen er, at vi alle sparer det bøvl og den tid og usikkerhed, der er forbundet med betaling af importmoms og transportgebyret på 160,- på hvert enkelt kit/pakke fra USA. Samtidig sparer man FTDNA’s forsendelse, som svinger mellem 5-13$/kit.
I stedet bestiller man et testkit hos mig, og betaler et mindre beløb for det indfortoldede kit+dansk porto, og har kittet på få dage.
Derefter køber og betaler man for selve laboratorie-testen (Family Finder, Y-eller MTdna) ved at logge ind på FTDNA’s hjemmeside, når man er klar til at sende prøven afsted til analyse.
Og dette kan man jo vælge at time med FTDNA’s tilbudsperioder, hvis man da kan vente så længe.
På denne måde kan man endda tillade sig at have et lille lager af testkits liggende selv, til hurtigt brug, uden at investere en mindre formue i lager.
Det er vigtigt at pointere, at dette På INGEN MÅDE et kommercielt projekt for mig, men ment som en brugerservice, som blot skal løbe rundt.
Min tanke er at prøve ideen af med 50 kits i første omgang, så jeg kan udregne en nøjagtig pris.
Er det noget der principielt er interesse for?
Giv mig meget gerne en tilbagemelding her eller pr. mail (bbalslevs@gmail.com). Også hvis I har betænkeligheder omkring ideen eller kan se forhindringer.
PS. Jeg er selv erfaren tester gennem 5 år, og har 60+ kits af alle typer hos FTDNA. Og jeg ser nødig de danske tests gå i stå. Derfor initiativet.
Mvh. Bettina