Skifter i Sydslesvig ca. 1750

Startet af Kristian Skak-Nielsen, 22 Okt 2021 - 21:46

Forrige emne - Næste emne

Kristian Skak-Nielsen

Hej alle

Hvorledes var skiftevæsenet organiseret i Slesvig? Jeg er interesseret i at finde skiftet - hvis det findes - efter et par i Ladelund sogn lige syd for den nuværende grænse. Jeg antager at de er døde ca. 1750-1770. Jeg har fundet en dåbsoptegnelse fra 1741 for et af deres børn, og vil så gå kirkebogen igennem for at finde deres dødsoptegnelser. Mit spørgsmål er, hvordan og hvor jeg så skal lede efter deres skifte. Havde man det samme system som vi kender det fra kongeriget, med dels kirkelige skiftesager, dels skiftesager, der skal findes i herredsretterne, og endelig skiftesager, der skal findes i godsernes arkiver? Findes der sider med skifteuddrag, i lighed med dem Erik Brejl, Aurelia Clemmons og Erik Reinert Nielsen har udarbejdet, for dels Nordslesvig, dels Sydslesvig?

På forhånd tak!

Venlig hilsen
Kristian Skak-Nielsen

Inger Buchard

Lån/køb Hans H. Worsøe: Slægtshistorie i Sønderjylland s. 94-101 om skiftearkivalier i Sønderjylland. Man må kunne overføre principperne til Ladelund sogn syd for den nuværende grænse.

Der gælder ikke samme skiftelovgivning som i Kongeriget. Og skifterne var generelt private. Jeg forstår en hurtig gennemlæsning af afsnittet hos Worsøe sådan, at man måske kan finde spor af arveskifte i kontraktprotokollerne. I kildeoversigten over det gamle Tønder amt (før 1867), som RAA og LAS har udgivet i fællesskab, er der for Ladelund sogn overleveret Schuld- und Pfandprotokolle der Karrharde fra 1697 og frem. Kilderne ligger på LAS, Abteilung 161 Numrene 1795 til 1798

Jeg finder også via https://arcinsys.schleswig-holstein.de/arcinsys/start.action?oldNodeid=

LASH, Abt. 161, Nr. 1860   Kontrakte der Karrharde   1759 - 1809         
Detailseite
verz19492
Signatur: LASH, Abt. 161, Nr. 1860
Beschreibungsmodell: Verzeichnung
Titel: Kontrakte der Karrharde
Laufzeit: 1759-1809
Enthält: Enthält vor allem: Kauf-, Teilungs-, Ehe- und Erbschaftskontrakte sowie...

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Kristian Skak-Nielsen

Hej Inger

Mange tak for dit gode og udførlige svar. Jeg får fat i bogen!

Venlig hilsen
Kristian