Auktionsskøde fra 18. Januar 1855

Startet af PoulE, 14 Okt 2021 - 18:44

Forrige emne - Næste emne

PoulE

Jeg har brugt megen tid på at tyde et auktionsskøde fra 1855 men mangler nogle ord hist og her som jeg håber at få lidt hjælp til.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=212870#212870,40338285

Søby Byfoged

Jeg Peder Christian Nielsen forpligter mig herved til at opfylde
Autionen og udrede summen til forfaldstid og hele summen med anden Ptiori
tets Panteret i den hermed Solgte Ejendom udgifter 200 Rd som skyldet til gaardmand
Søren Christensen af Lemb i Hellevad Sogn, Og da kjøberen foranstalter min søn for fyl
destgjort og betalt mig foromtalte kjøbesum 200 Rd og forbundet jeg til tid at opfylde .....
ind.... aftægts......., som skal foranmelde parceller No 2 og 7 med samme ret
tinglyser og ......der samt forpligtelsen og Byrden saaledes som jeg faar lyst sammen ifølge foran
Meldte Skjøden tilforn Kjøberen og Hans Arvinger som er lovlig kjøbt og Betalt Ejendom
som jeg hermed forbinder mig til at ...... ham paa lovlig maade  .... og .... for all
mands ..... eller hvermands lovlige tiltale. Dato til medsaftalen med navn .....
Underskrift 2  2 vitterligheds vidners overværelse. Lemb d 23 December 1847
Niels Christensen m.f.p.           Peder Christian Nielsen m.f.p.
Til vitterlighed A. Larsen, Svend Pedersen ..... på Skiftet efter Peder Christian
Nielsen af Lemb den 16 December 1848 Gad 3753 N4 cum R Tradi .... (det forstår jeg slet ikke...) som summen af over 200
til ikke over 300 Rdl 18 Rigsbankskilling Bank.....en 1848 Malling. At der ingen Kjøbekontract for
.....et opstillet angående den i medfølgende .... handel om Parcellerne no 2
af Lemb Bundgaard og No 7 af Lemb Søndergaard i Hellevad sogt attesteres hermed af
køber og sælger. Lemb den 24 August 1848 Niels Christensen m.f.p. Peder Christian Nielsen m.f.p.
Efterfølgende attest....... Matr No 5 af Lemb Bundgaard og No 9 af Søndergaard af Do
d 10 Januar 1855 s... Pastor Høft i Brøndum Præstegaard til Hellevad Sogn. Fattigkassen betalt 5 p

mvh
Poul Erik

Bjarke Thyrrestrup

Det er vel ikke et auktionsskøde, men nærmere et almindelig salg af ejendom med aftægtsforpligtelser.
Hele sagen starter øverst på foranstående højre side.

Mit bud på det meste:

Jeg Peder Christian Nielsen forbinder mig herved Til at Opfylde foranmeldte aftægtspræ-
stationer og udrede samme til enhver Forfaldstid og skal samme hæfte med anden Priori-
tets Panteret i de herved Solgte Ejendomme næstefter 200 Rd som skyldes til Gaardmand
Søren Christensen af Lemb i Hellevad Sogn. - Og da Kjøberen foranmeldte min Søn har fyl-
destgjort og betalt mig foranmeldte Kjøbesum 200 Rd og forbundet sig til til at opfylde sig
Indbemeldte aftægtspræstationer, saa skal foranmeldte Parceller No 2 og 7 med samme Ret-
tigheder og herligheder samt Forpligtelser og Byrder saaledes som jeg har Eiet samme ifølge foran
meldte Skjøder tilhøre Kjøberen og Hans Arvinger som en lovlig Kjøbt og betalt Eiendom
som jeg herved forbinder mig til at hiemle ham paa lovlig maade  frie og frelst for all
Vandhiemmel eller hvermands lovlige Tiltale. - Dato til Stedfæstelse med vore Hænders
Underskrift i 2de Vitterligheds Vidners overværelse. - Lemb d 23 December 1847
Niels Christensen m. f. P.           Peder Christian Nielsen m. f. P.
Til vitterlighed A. Larsen, Svend Pedersen. - Forevist på Skiftet efter Peder Christian
Nielsen af Lemb den 16 December 1848 Gad. 3753 N4 Cviii* R Tredje Klasse for Sum af over 200
til ikke over 300 Rbd 18 Rigsbankskilling**. Bentzen. 1848. Malling. At der ingen Kjøbecontract har
nævnt oprettet angående den i vedfølgende Skjøde Skeedte Handel om Parcellerne No 2
af Lemb Bondgaard og No 7 af Lemb Søndergaard i Hellevad Sogn attesteres herved af
Kjøber og Sælger. Lemb den 24 August 1848 Niels Christensen m.f.P. Peder Christian Nielsen m.f.P.
Efter medfølgende attest (hvori Parcellens ? Matr N 5 af Lemb Bundgaard og No 9f? af Lemb Søndergaard) af Da-
to 10 Januar 1855 fra Pastor Høft i Bredkjær Præstegaard, er til Hellevad Sogns Fattigvæsen betalt 6 ß

* Christian d. 8
** Beløb til stempelmærke


Mvh
Bjarke

PoulE

Hej Bjarke

Mange tak for hjælpen. Det er første gang jeg har forsøgt at tyde et skøde, der er godt nok en del "nye" ord og jeg har vist overset den foregående tekst.

Jeg tror ejendommen er solgt på auktion i 1854 men det arbejder jeg lige lidt videre med.

Mvh
Poul Erik