Jørgen Hansen og Ane Lisbeth Christensdatter hvor er de efter 1860

Startet af Jytte Qvist Jensen, 14 Okt 2021 - 10:36

Forrige emne - Næste emne

Jytte Qvist Jensen


  Hej Helle og Britta.

  Endnu tak for hjælpen,  jeg tænker om
  Jørgen og Ane Lisbeth måske har været ud
  for en ulykke.
  Mvh
  Jytte

Helle Johanne Landberg

Velbekomme. Det er det største mysterium, som jeg hidtil har stået over for. Jeg kan forstå, hvis det er en enkelt person, der forsvinder, men det er jo fire! De er ikke på afgangslisten i Allerup, og den ser ud til at være ført meget omhyggeligt til slutningen af 1860'erne. De er ikke i FT 1870 i Allerslev, de findes ikke døde 1860 - 70 i Allerslev, og Jens burde være konfirmeret i 1868/69, men er der ikke. Hvis de havde været ude for en ulykke, fx at de alle fire omkom i en brand, så burde de jo være i kirkebogen som døde.

Rasmus kan til gengæld også findes på både til- og afgangslisterne i Allerslev. I 1865 tager han til Snesere. Han vender hjem til Allerslev i 1867 og tager kort tid efter til Præstø. Han kan også findes på tilgangslisten i Præstø i 1867. Desværre ser det ud til, at de har opgivet at lave nøjagtige optegnelser derefter, så han er ikke på afgangslisten. Men det vil jo passe fint, hvis han er taget fra Præstø til Amerika i 1868.

De er nok taget til Amerika med Rasmus uden at blive registreret nogen steder, selvom Jørgen var en gammel mand på det tidspunkt.

Mvh
Helle

Lars Skovvang Larsen

Jeg har forsøgt at samle op fra denne tråd og har tilføjet jeres fund til min database.
Jeg vedhæfter derfor en efterkommerfil for Jørgen Hansen.

Det er en noget broget familie; men det gør den jo kun så meget mere interessant.

Jytte, hvorfor din interesse for denne familie? Er du efterkommer af nogen af de involverede.
Hvis du har skrevet det i en af de 2 tråde, har jeg overset det.
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Jytte Qvist Jensen

 
   Hej Lars.
 
   Jeg er af Casper Johansen der er gift med Inger Pedersdatter.
   Jeg ikke hvor de er født. Har dem i folketælling i Kongsted 1801.
   der er 3 Johansner mon de er brødre.
   De får 6 børn 4 piger 2 drenge
   Du af Ane Cathrine jeg af Peter, jeg prøver at følge børnene,
   det er ikke kedeligt.
   Der er en Diderich Johansen jeg tror at han er bror til Casper.
   Mvh
   Jytte
 

Lars Skovvang Larsen

Hej Jytte.

Så vidt jeg kan se, er der mindst 9 børn af Casper Johansen og Inger Pedersdatter. 5 døtre og 4 sønner.

Jeg har ikke dette par som aner, men datteren - Ane Cathrine (født i Hyllede, Kongsted sogn i 1798) er sammen med manden Christen Hansen mor til Ane Lisbeth Christensdatter, der var gift med Jørgen Hansen født i Gederød. Jørgen Hansen er søn af mine aner Hans Johansen og Anne Hemmingsdatter i Gederød, Allerslev sogn.

Du skriver, at du er ud af Peder Caspersen (født 1808) - men hvordan? Vil du beskrive linjen frem til dig selv?

Af de Johansner, der er i Kongsted sogn ved folketællingen 1801, TROR jeg at glarmester Diderich Johansen er bror til Casper Johansen. De andre tror jeg ikke er det.

I Kongsted kirkebog ses også en Friderich Glarmester. Ham tror på en eller anden måde hænger sammen med Casper Johansen og Diderich Johansen. Friderich Glarmester ses muligvis i Næstved købstad i 1801 - Friderich Friderichsen (han kaldes nok også for Frederik Møller) glarmester.
Og så tror jeg igen, at der er en forbindelse til natmænd, kaminfejere/skorstensfejere og hesteskærere rundt omkring på Sjælland.
Casper Johansen og Inger Pedersdatter fik i 1815 en søn Uldrik Fridrich Møller i Tågeskov, Everdrup sogn og deres datter Frederikke Christine Caspersdatter fik i 1822 sammen med sin mand Niels Kristian Peter Hansen en søn Ulrik Frederik Møller Kristian Nielsen (døde straks) i Tågeskov. Navnet Frederik Møller, ligesom Carl og Ulrik, ses i natmandsfamilierne.

I 1795 døbtes i Kongsted Glarmesterens Steddatter Sophie Fridrichsdatters søn Jens. Jeg ved ikke hvem den glarmester er; men det kan være Friderich, Diderich eller måske Casper. Uanset hvad, så blev barnefaderen til Jens angivet at være ungkarl og kaminfejer Clemen Rasmussen i Køge.
AO - https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=152937#152937,25467950 - ops. 157:
"Jens, Glarmesterens Steddatters Sophie Fridriksdatter uægte Barn fød D 6te May, døbt Fer: 2. Pentec. Susc: Mads Jensens Kone i Hyllede. Patr. Jørgen Smed, Ole ?sens Kone, Hans ?ings Kone, Ole Pedersens Enke, og Johann, Peder Christians, Alle ibidm: Hun tiente paa Billesborg for Malkepige og angav sig at være besvangret af en ung Karl i Kiøge Clemen Rasmusen, Kaminfeger i Kiøge, som siden har indladt sig i Ægteskab."
Og her er barnefaderen interessant. Han blev natmand i Køge og var søn af natmand i Roskilde Rasmus Sigbrandsen og Marie Lisbeth Michelsdatter.

Mange oplysninger om natmandsfamilierne har jeg fra Peter Kühl.

Jeg vedhæfter en udskrift for efterkommere af Casper Johansen så langt som mit kendskab i dag rækker
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Helle Johanne Landberg

Hvor er det en spændende familie. Lars, du burde skrive en artikel til Slægtsforskeren om natmænd med udgangspunkt i denne familie. Jeg har aldrig tænkt på at sådan et erhverv selvfølgelig også var knyttet til bestemte familier. Det må have været et specielt folkefærd. Flere af dem har hængt sig.

Tilføjelse til noter under +2 i. Frederikke Christine Caspersdatter ses som gudmor til søsteren Ane Katrines to døtre, Ane Marie fra 1820 og Ane Lisbeth fra 1823. Hun var da i Tågeskov.

Mvh
Helle

Jytte Qvist Jensen


  Hej Lars.
  Jeg har nok nogle ting du ikke har, du må gerne kontakte mig.
1)
  Peter Caspersen 13 Oktober 1808 Kongsted
  Død  5 Oktober 1859 Everdrup
  Karen Marie Støvring 1 December 1816 Kbhn Holmens K.
  Død 27 Marts 1877 Alm Hospital Kbhn
2)
   Peter Christian Petersen ( Støvring) 28 Maj 1839 den Kgl Fødselss Kbhn
   Død 28 Juli 1893 Ladegaarden Frederiksberg k
   Cecilie Louise Danilline f Hannemann 27 Februar 1826 Helsingør, Domkirken
   Død 19 September 1902 Sant Johannesstiftelsen Kbhn
3)
   Thyra Alexandra Støvring 13 Maj 1870 Peder Madsens Gang
   Død 1 Juli 1939 Kommune Hospital Trinitatis
   Carl Christian Hansen 16 Marts 1854 Den Klg Fødselsst.
   Død 18 Juli 1893 Jagtvejen Kbhn Sat Stefans K
4)
   Olga Alexandra Karoline Hansen 16 Juni 1889 Sankt Stefans sogn
   Død 27 Juli 1981 Gladsaxe
   Jens Peter Johan Christian Qvist 27 Marts 1888 Fredericia
   Død 16 Oktober 1968 Fredericia Trinitatis Sogn
5)
   Hjørdis Cecilie Qvist 15 December 1917 Fredericia Trinitatis
   Død  13 Marts 1989 Gladxase
   Åge Ludvig Simon Knudsen 27 September 1917 Viborg Sortebrødre K
   Død 7 Januar 2003 Bispebjerg Hospital   Holmens Kapel
6)
  Født Jytte Qvist Knudsen 11 Februar 1942 Ålborg
  gift med Jørn Reinholdt Jensen F 29 Juni 1939 Kbhn N

  Mvh
  Jytte Qvist Jensen

   

Lars Skovvang Larsen

Hej Jytte.

Tak for linjen frem til dig.

Hvorfor skriver du at Peter Caspersen er født i Kongsted?
Af hans konfirmation fremgår det at han var født den 13. oktober i Køge og af Køge kirkebog fremgår det at han blev døbt der den 16. oktober.
Hans forældre må have været på gennemrejse eller kortvarigt have haft ophold i Køge. De har vel altid været rundt i landet.

En af fadderne til Peter synes jeg er uhyre interessant. Dåben: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=153192#153192,25514921
"18 Søndag efter Trinitatis D: 16d October døbt Glarmester Caspar Johansen fra Kongested ved Faxøe og Hustr Inger Pedersdatter deres  Liden Søn Kaldet Peter - Hans Frederichsens Enke Bar, Clemmen Rasmussens Kone St: h: Test: Christopher Bech, Vertshuusmand Kæmmer, Kiøbmandskarl Petersen"
Huemoderens mand Clemmen Rasmussen er ham, som jeg nævnte den 24. oktober; kaminfejeren, der i 1795 blev udlagt som barnefader til glarmesterens steddatter Sophie Fridrichsdatters søn i Kongsted sogn. Glarmestrene, kaminfejerne og natmændene har været filtret ind i hinanden.
Gudmoderen Hans Frederichsens enke ses i folketællingen 1801 som gift med værtshusholder Hans Frederichsen i Køge. Og hendes navn: Maria JOHANSDATTER, 56 år - i 1787 Anna Marie Johansdatter, 44 år. Hun skulle vel ikke være storesøster til Casper Johansen og evt. lillesøster til Diderich Johansen?


Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Jytte Qvist Jensen

Hej Lars.
Det er en fejl med Peter Caspersen, ved god at
han er født i Køge.
Jeg har en del om Peter og Karen Marie og især
den ældste søn Peter Christian,
Også om Casper Caspersen.
Du må gerne kontakte mig.
Mvh
Jytte