Hvor/hvornår aftjente styrmand Jacob Nielsen Jacobsen værnepligt som res.løjtn.?

Startet af Karsten Jacobsen, 09 Okt 2021 - 18:19

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Hej

Jacob Nielsen Jacobsen blev født 2-12-1865 i Bøjden, Horne Sogn, Svendborg Amt som søn af fisker Niels Jacobsen og Maren Hansen.

Bortset fra når han besejler verdenshavene har Jacob hele sit barndoms-/teenagerliv ophold i Bøjden, Horne Sogn. Senere tager han styrmandseksamen på Fanø Navigationsskole og bliver hængende på den lille ø resten af livet.

Jeg kan ikke finde hoved eller hale på lægdsrullerne. En venlig sjæl har på et tidspunkt fremskaffet mig denne oplysning:                                                                                             

LÆGDSRULLE (VÆRNEPLIGT)
Bogstav: G
Nr. 41
Værnepligtig: Jacob Nielsen Jacobsen
Fader: Niels Jacobsen, Fisker
Fødested: Horne
Fødselsdato: 1865 d. 2/12
1888: §13-1
Sørullen M1
2/2 88 Udsættl. i 1 Aar efter §34
§ 13-1 hævet, lovligt Forfald i 88 4/88
Udsættl. hævet 10/8 88-12/88- 3/88
11/8 88 Styrm. Bevis 19/88 Kilde:
Kilde: Lægdsruller, 3. udskrivningskreds, 1883 G tilgangsrulle 1-135, opslag 54 (lægd 24)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=19430#19430,1461127 

Folketælling 1890 viser, at han er påstartet sin værnepligt:
Navn: Jakob Nielsen Jakobsen
Køn: M
Alder: 24
Ægteskabelig Stilling: U
Trossamfund: Folkekirken
Fødested: Horne, Faaborg
Erhverv og Erhvervssted: Styrmand, Hamborg
Midlertidigt Opholdssted: Garnisons Sygehus                                                                                             
Kilde: Folketælling 1890, København, Diverse Marineministeriet, Vagtskibet Sjælland, opslag 10, Tillægsliste B                                                                                                                       https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=60584#60584,12276869

Forhus, Stuen
Løbe Nr.: 4
Navn: Jakob Nielsen Jakobsen
Køn: M                                                                                                                                                     
      Alder 24 Aar
Ægteskabelig Stilling: U
Trossamfund: Folkekirken
Fødested: Horne Sogn, Svendborg Amt
Erhverv: Styrmand (Reserløjtn. Elev, Vagtsk. Sjælland)
Erhvervssted: Fanøe                                                                                                                                 
Kilde: Folketælling 1890, København, Krigsministeriet, Rigensgade  opslag 22
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=60408#60408,12262806

Kan nogen hjælpe mig med hans sidste vej gennem lægdsrullerne? Kunne fx tænke mig at kende hans nøjagtige indkaldelsesperiode, sted (kan se, det til start er Vagtskibet Sjælland, men senere?), måske skib, og hvornår han er streget af rullen?

MVH
Karsten


Ole Ingvordsen

Hej

Han overføres til Sørullen (samme lægd) M 1:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QHV-23XX-YQF1?i=6&cat=3491657

Om det har at gøre med hans indlæggelse på Garnison Sygehus ses ikke, men han hjemsendes 24/3 1890 som ei bestaaet (til Reserveløjtnant) og får Utspas.

Venlig hilsen
Ole

Karsten Jacobsen

Tusind tak, Ole!

Undrer mig lidt over, at hjemsendelsesdato lyder 24. marts 1890, men højresiden hører vel også til ham, og der læser jeg "mødt 29. april 1890"?! Havde håbet på en konkret periode, hvor han havde været i trøjen.

Jeg ved, at Jacob opgav søen, fordi han havde tendens til søsyge! Han blev derfor lods i Vadehavet og kort efter ølhandler på Fanø. Det var dog næppe søsygen, der foranledigede indlæggelsen på Garnisonshospitalet!

MVH
Karsten

Ole Ingvordsen



Jeg kan ikke forklare mødedatoen 29/4 90.
Om han er hjemsendt efter sin sygdom og så møder ind igen senere, men både mødedato og Utspas er forsynet med samme betegnelse 10/90, som jeg tror henviser til et journalnr, så muligvis er han mødt  igen for derefter at blive kasseret.

Venlig hilsen
Ole

Karsten Jacobsen

Endnu engang tak, Ole. Har bestilt div. sygeprotokoller o.l. for marinen. Måske kan de kaste lys over sagen?

Er også spændt på, om jeg kan finde finde noget under reserveløjtnantelev H(old?)/65.

Venlig hilsen
Karsten

Karsten Jacobsen

Jeg har nu set og fået tydet indlæggelsesgrunden: Hæmarthron genu, blodansamling i/ved knæet, så den har nok ikke spillet en større rolle for "ikke bestået", men måske for en kortere hjemsendelse og siden er han kasseret, nok af en større grund end blodansamlingen.

Venlig hilsen
Karsten