vaccinationer - fra hvornår?

Startet af Inger Buchard, 08 Okt 2021 - 13:18

Forrige emne - Næste emne

Inger Buchard

Koppevaccinens historie kender jeg, men hvornår blev det almindeligt at vaccinere mod:
difteritis
kighoste
stivkrampe
tuberkulose

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Britta Hansen

#1
Statens Serum Institut

Historisk oversigt over anvendte vacciner
...... oversigt fra 1950-

Fra medicin.dk
Man har i Danmark haft rutinemæssig Bacille-Calmette-Guérin (BCG)-vaccination af tuberkulin-negative børn i perioden 1946-1986
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Inger Buchard

Den oversigt HAR jeg været på jagt efter uden at finde den - tak, Britta

Ved nogen, om en difteritis-epidemi før 1950 alligevel udløste lokale vaccinationskampagner?

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Mikkel Eide Eriksen

Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986


Ole Westermann

Fra https://www.ssi.dk/-/media/arkiv/dk/om-ssi/ssis-historie/jubilaeumsbog.pdf?la=da
difteritis - fra side 18 - først serum fra 1894 - senere difteritoxoid (difterivaccine) som toges i brug i 1930erne
se figur 38 på s.44 - egentlig vacc.program fra 1943, som førte til sygdommens forsvinden på ret få år.
Om de andre kan du læse fra flg sider - det tager lidt tid, men er meget interessant, og jeg hjælper gerne med evt forklaringer
kighoste - 139
stivkrampe - 49
tuberkulose - 96

mvh Ole

Inger Buchard

Tusind tak, Ole. Her fandt jeg den oplysning, jeg egentlig var ude efter:
s. 41: Man gennemførte difterivaccination af 70.000 flygtninge og undgik dermed en truende epidemi - det må være i 1945. 70.000 af ca. 225.000, altså.

Jeg havde i Hvidbogen om flygtningelejrene læst om vaccination af flygtninge mod tyfus i sommeren 1945; den blev gennemført, fordi man frygtede en spredning til lokalbefolkningen, især i København. Men i 1945 var der også en del dødsfald p gr. af difteritis, og jeg har ikke kunnet forstå, hvorfor der ikke blev givet en vaccine. Men det blev der jo så altså også.

Jeg har gennemset ca. 2200 dødsattester vedr. flygtninge fra 1945; af disse nævner ca 110 difteritis som (medvirkende) dødsårsag. Af disse ca 110 dødsfald kan de fleste dateres til tiden før 1. aug. 45. Nogle af de senere dødsfald, ca. 20, omfatter dels et par helt små spædbørn - nogle er født i efteråret 1945, andre har vel været for unge til at kunne tåle vaccinen, og dels et par gamle, over 70-årige, som vel burde have været naturligt immune, men var svækket af flugtens fysiske vilkår. Men der dør altså omkring 15, der burde have været vaccineret i sommeren 1945.

Godt, at SSI havde ressourcer til at gribe ind hurtigt

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Ole Westermann

#7
Når man ser effekten efter starten af vaccination mod mæslinger, fåresyge og røde hunde fra 1987, er det jo vanskeligt at forstå nogle menneskers modstand mod vaccinationer. Se vedhæftede (klip fra side 87).

mvh Ole

Ole Westermann

Stivkrampe - s.49 og frem - det er ikke selve bakterien, men det giftstof, som den danner, som forårsager de voldsomme symptomer, der først fremkommer, når giftstoffet, der har vandret langs nervebanerne fra sårstedet, når frem til hjernen. Så jo længere såret er fra hjernen, des længere varer det, inden patienten viser symptomer.
Først udviklede man ca 1912 stivkrampeserum/antitoksin, som delvist kan neutralisere stivkrampetoksinet.
Dette reddede under 1.verdenskrig mange soldater fra at udvikle stivkrampe af deres læsioner.
Stivkrampeserum anvendes stadigvæk i forebyggende og behandlingsmæssig sammenhæng.
Stivkrampevaccine (-toksoid/anatoksin) udvikledes i sidste halvdel af 1920erne.
Systematisk vaccination i DK fra 1949, se fig.51 på s.56 - en del af børnevaccinationsprogrammet fra 1950.

Inger Buchard

En del af de flygtninge, der dør, dør af 'Sepsis', ofte samtidig med, at der nævnes kvæstelser efter krigshandlinger. Der er vel 'blodforgiftning', men ikke = stivkrampe??

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Ole Westermann

Nej, det er ikke stivkrampe. Sepsis er blodforgiftning, som er en følge af en alvorlig infektion, oftest af bakteriel art, hvor der dannes toksiner/giftstoffer, som medfører udvidelse af de mindre/små blodkar overalt i legemet med livstruende blodtryksfald til følge. Og det kan medføre døden meget hurtigt.

mvh Ole

Inger Buchard

Tak.
Så klog man bliver efterhånden

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki