Skattelister for Ribe i 1700-tallet

Startet af Mette Overgaard Gotthardsen, 04 Okt 2021 - 11:13

Forrige emne - Næste emne

Mette Overgaard Gotthardsen

I bogen "Ribe Bys Historie 2 - 1520-1850" refereres der flere steder til skattelister (bl.a. i 1700-årene).

Er der mon nogen der ved, hvor man finder frem til disse? – konkret vil jeg gerne søge i perioden 1698 til 1770.

Jeg har forsøgt Rigsarkivet under arkivalier-online uden at finde noget om skat, og i Daisy finder jeg ved søgning på 'skatteliste' under Ribe kun dette: "Skattelister for Ribe kommune (1949 - 1957).

Venlig hilsen
Mette

Hans Chr. Baagøe

Hej

Du skal kun søge: skat ribe i DAISY, så er der en hel del, dog ikke umiddelbart en sammenhængende årrække.
https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_eller_arkivserie_liste?d=1&e=2016&c=skat%20ribe
Der kan være mere, hvis du efterfølgende går ind under de enkelte arkivskabere. Arkivalierne befinder sig fortrinsvis i Viborg.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe


Anton Blaabjerg

Slægtsforskernes Bibliotek har for nylig fået overdraget afdøde Ole Degns kartoteker med bl.a. hans arbejder med en lang række skattelister fra Ribe fra 15-og 1600-tallet. Der arbejdes på at publicere disse arbejder.
Bedste hilsner
Anton

Mette Overgaard Gotthardsen

Mange tak til Anton Blaabjerg, Ole Westermann og Hans Chr. Baagøe for fyldige og meget givende svar!
Venlig hilsen
Mette