Hvornår blev Claus Bruun Pedersen/Claus Pedersen Bruun gift?

Startet af Jørgen Chr., 29 Sep 2021 - 13:56

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Chr.

Hej derude.

Karen Caroline Pedersdatter fik fem børn.  Mette Katrine Clausen (født 15.11.1831), Peder Larsen Clausen (født 25.01.1836, døde samme år), Peder Larsen Clausen (født 03.04.1837), Hans Jørgen Clausen (født 04.02.1840) og Karen Clausen (født 24.03.1842).  Faderen til de første tre var i kirkebøgerne angivet som Claus Pedersen Bruun og ved de sidste to samt ved faderens død angivet som Claus Bruun Pedersen.  Alle er født og døde i Svendborg amt, Fodslette sogn.  Faderen døde 17.10.1843.  Moderen er i bl.a. FT-1845 for Fodslette angivet som værende født i Svendborg amt, Fuglsbølle sogn.

Jeg kan ikke finde, hvor og hvornår Karen og Claus blev gift.  Er der venligst en, der kan hjælpe mig?

De venligste hilsener.

Jørgen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jørgen Chr.

Kære, kære Gitte.

Jeg er simpelthen endnu en gang så flov, så flov over, at jeg bruger så meget tid i min søgning uden at opnå et resultat  og så vupti, finder du svar så hurtigt.  Jeg når dårligt at bede om hjælp, før du har svaret.  Jeg er dog så taknemmelig for dit svar men kan desværre kun sige "Tusind tak".

De allervenligste hilsener og jeg må sende dig et stooooooort knus.   Jeg skal nok lade være med at gøre det for hårdt, ha, ha.

Jørgen


Flemming Kristensen

Hej Jørgen
Karoline Pedersdatter Bliver gift 8 nov 1845 i humble med
Christian Rasmussen f 1814

Svendborg, Langelands Sønder, Humble, Helsned, et Huus, 55, FT-1850, B3812
Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Christian Rasmussen   36   Gift      Huusmand og Huusfader   i Sognet   
Karoline Pedersdatter   39   Gift      hans Kone   Skrøbeløv   
Mette Clausen   19   Ugift      deres Børn. Væverske   Fodslette   
Peder Larsen Clausen   13   -      deres Børn   Fodslette   
Hans Jørgen Clausen   10   -      deres Børn   Fodslette   
Karen Clausen   8   -      deres Børn   Fodslette


Svendborg, Langelands Sønder, Humble, Helsned Udflyttersteder, Et Huus, 11, FT-1855, E0804
Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Christian Rasmussen   41   G   Huusmand. Huusfader      Humble Sogn   
Karen Caroline Pedersdatter   43   G   Hans Kone      Skrøbeløv S. Svendborg Amt   
Mette Katrine Clausen   24   U   Deres Børn      Fodslette Sogn. Svendborg Amt   
Karen Clausen   13   U   Deres Børn      Fodslette Sogn. Svendborg Amt 


Bemærk her er hun født i Skørbelev
Det kunne være 19 maj 1811 af Anne Hansdatter

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Flemming Kristensen

Hej Jørgen


Claus Bruun Pedersen f 24 aug 1777, Brandsby, Humble  af
Peder Clausen f 29 nov 1711 d 05 jan 1782 v
Karen Pedersdatter f jan 1743 d 08 dec 1803

Begge forældre gift 2 gange

Der er 3 piger født Caroline 1810 - 1812 , men ingen Karen Caroline i Skørbelev KB.

Med venlig hilsen
Flemming Kristensen
Forsker i: Børglum herred, Langeland, Ærø, Åbenrå (Ensted) og Århus, samt lidt derimellem og omkring

Jørgen Chr.

Hej Flemming.

Jeg er MEGET flov over først nu at takke dig for dit svar fra for mange dage siden. Tusind tak.  Min undskyld er, at der har været så mange personlige opgaver, så jeg desværre først nu ser dine venlige svar her.

Lad mig lige nævne, at jeg er en lidt ældre mand (meget snart 89 år) og, selv om du ikke tror det, en virkelig ivrig slægtsforsker.

Jeg har nu set dine svar igennem, og jeg ser, at du bl.a. slægter om Langelændere og Ærøboere.  Der er noget, jeg ikke kan få til at stemme med mine optegnelser, så jeg vil meget gerne i forbindelse med dig, foreløbig telefonisk.  Så hvis du ikke har noget imod det, vil du så have ulejlighed med at ringe mig op.  Mit telefonnummer er 44988412.  Jeg har ledt efter oplysninger, der ville kunne føre mig i forbindelse med dig men, det er altså ikke lykkedes for mig.  Derfor dette forsøg,

Jeg vil lige nævne (for "sjov"), at hele min mors familie var langelændere (de er alle døde nu).  Én flyttede til Ærø men er død og borte i dag.  Han var en dér meget kendt kunstmaler.

Jeg håber, du vil give livstegn fra dig.

De venligste hilsener og jeg benytter lejligheden til at ønske dig en rigtig god dag resten af søndagen.

Jørgen

Britta Hansen

Karen Caroline Pedersdatter opholder sig hos faderen i Fuglsbølle ved vielsen. (Peder Andersen Fuglsbølle er forlover)
Hun blev konfirmeret Skrøbelev 1826 *1. september 1811
fader: sognefoged Peder Andersen, Fuglsbølle

Svendborg, Langelands Sønder, Fuglsbølle, Fuglsbølle Bye, en Gaard, 2, FT-1834, C0057
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Peder Andersen     51     Gift          Gaardmand og Sognefoged      
Anne Marie Larsdatter     53     Gift          hans Kone      
Marthe Pedersdatter     20     Ugift          deres Barn      
Anne Pedersdatter     17     Ugift          deres Barn      
Hans Jacob Pedersen     15     Ugift          deres Barn      
Hans Larsen     22     Ugift          Tjenestekarl      
Hans Pedersen     17     Ugift          Tjenestekarl 
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jørgen Chr.

Kære Britta.

Hvor er det dejligt sådan hele tiden at få hjælp fra dig.   Jeg har tidligere lært en mase fra dig, hvilket i dette tilfælde havde resulteret i, at jeg allerede havde styr på de forskellige oplysninger til og med Peder og Anne Marie men ikke ledt efter deres andre børn.  D.v.s. jeg havde ikke ledt efter FT-1834. 

Grunden, til at jeg forsøger at komme i forbindelse med Flemming Kristensen, er, fordi han åbenbart leder/har ledt forkerte steder.  Og netop, som du i øvrigt har skrevet her, er Fuglsbølle, Karen er født og viet i, hvorimod hun er DØBT i Skrøbelev.

Der er andre oplysninger, som Flemming nævner, og det er dem, jeg gerne vil høre ham om.

Men jeg er virkelig glad for din interesse for at hjælpe og for din tålmodighed,  Tusind tak.

Jeg håber, du har det godt og er glad og tilfreds.

Jørgen.

Jørgen Chr.

Kære alle.

Hurra, fordi jeg har fået oplyst, hvornår Karen og Claus blev gift.  Jeg har fundet ud af, at Claus blev gift yderligere en gang, idet han var gift med en Mette Nielsdatter, før han blev gift med Karen.

Mette blev født 27.02.1763 i Svendborg amt, Bøstrup sogn, Lejbølle, og døde 20.03.1826 i Svendborg amt, Fodslette sogn.

Så har jeg fundet ud af, at Mette og Claus skulle være blevet gift 04.07. 1806 vist nok i Humble men, jeg er stadig på Herrens mark, som man siger, når man ikke kan finde ud af et eller andet, i dette tilfælde er det mig umuligt at finde en bekræftelse på dette.  Jeg har også ledt i flere andre sogne på Langeland men stadig uden et resultat.  Er der nogen, der kan hjælpe mig?  Det er sådan set den eneste oplysning, jeg mangler om disse familier.

I håb om at høre fra jer sender jeg jer de venligste hilsener samt et ønske om, at I må få en god weekend med forhåbentlig ingen eller bare lidt regn.

Jørgen

Gitte Johansen

#9
Vielse

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=0179150#179150,30383923


Svendborg, Langelands Sønder, Fodslette, Fodslette Bye, , 10, FT-1801, B6495

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Kristoffer Andersen     35     Gift     hosbonde     bonde og gaardbeboer      
Mette Nielsdatter     39     Gift     hans kone           
Anne Kristoffersdatter     11     Ugift     deres børn           
Anders Kristoffersen     10     Ugift     deres børn           
Niels Kristoffersen     7     Ugift     deres børn           
Peder Kristoffersen     4     Ugift     deres børn           
Bodil Kristoffersdatter     2     Ugift     deres børn           
Jens Mortesen     15     Ugift     tienestefolk           
Anne Hansdatter     16     Ugift     tienestefolk           
   
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jørgen Chr.

Kære Gitte.

Det er det, jeg altid har sagt.  Hvad skulle vi stakkels mænd gøre uden det smukke køn, jer damer.  Jeg tænker især på dig og Britta.  Der er mange dygtige, der yder mig en stor hjælp, når jeg er i tvivl eller mangler oplysninger til min slægtsforskning men, i to er sååååååååå vidende, så det er utroligt, så hurtige I er til at svare mig.

Se nu tilfældet her.  Jeg, en mand, hm, havde været inde på Fodslette sogn men åbenbart ikke brugt tid nok til at læse teksterne ordentlig igennem, for jeg fokuserede mest efter en dato, når nu jeg havde fået opgivet datoen 4. juli.  Så vidt jeg nu kan læse mig til, så er der ikke angivet nogen dato for den omhandlede vielse.  Det er ikke en undskyldning for, at jeg ikke selv kunne finde den,,men en af slagsen for min manglende kunnen.

Altså Gitte,  du er simpelthen en stor gutter"mand".

Jeg er virkelig glad for din hjælp her, så tusind tak for dit svar.

De venligste hilsener og rigtig god weekend.<<<<<<<<<<<<<<

<<<jørgen


Jørgen Chr.

Kære Gitte.

Jeg er styrtende glad for dine svar/oplysninger og prøvede så at se efter de forskelliges data i kirkebøgerne.  Det pudsige er, at da jeg modtog dit næstsidste svar nemlig FT-1801 for Fodslette, så gik jeg straks i gang med at lede dér efter de nævnte personers data gående ud fra, at de måtte være født i Fodslette, men, det eneste, jeg fandt i Fodslette, var, hvornår Mette døde dér.  Jeg vil nu se, om jeg kan finde, hvornår de kom til Fodslette og hvorfra.  Det må jeg da kunne i til- og afgangs listerne.  Sådan noget "arbejde" må jeg da selv kunne finde ud af.

De venligste hilsener.

Jørgen

Jørgen Chr.

Kære alle.

Hurra. Jeg har fundet alle Christoffers børn, så I skal ikke lede længere.  Sagen er bøf og derfor lukket.  Tak for hjælpen hidtil.

De venligste hilsener.  Knus til alle.

Jørgen