Hvor finder man oplysninger om ulykker til søs?

Startet af charlotte w vestergaard, 28 Sep 2021 - 12:34

Forrige emne - Næste emne

charlotte w vestergaard

Min far, som døde for 3 år siden, var inden jeg blev født i en voldsom brand i lastrummet på et skib. Der var en eksplosion, og han blev slemt forbrændt på hele kroppen, og blev derfor fløjet til rigshospitalets brandsårsafdeling. Det var så her han mødte min mor, da hun var med min mormor inde at besøge ham.
Men, det eneste min mor husker, er at det må have været omkring 1970-1971 og hun mener at skibet hed Myggenæs eller Mykines, og hun mener ulykken skete i Thyborøn havn, hvor min far kom fra. Desværre ville min far aldrig tale om ulykken, som var meget traumatisk for ham. Han sagde kun at der blev skrevet en masse om det i aviser dengang. Men jeg har ikke kunnet finde det, og når min mor ikke husker om det var skibet Myggenæs, er det svært at søge på...
Så tænkte jeg om nogen ved hvor man kan finde noget om ulykker på skibe i de år? Mine forældre blev skilt da jeg var lille, derfor husker min mor ikke så godt om det nøjagtige årstal osv.
Jeg har ikke kontakt til nogen i min fars familie, så jeg kan ikke spørge dem.
Mvh Charlotte

Gitte Johansen

Hvad hed din far? Du kan sende en mail om det eller en besked, hvis ikke det skal herind, så kunne jeg se, om jeg kan finde det i de 2 aviser jeg har abonnement på.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Vibeke Jespersen


Esbjerg Byhistoriske Arkiv har noget omkring søulykker.
Her kan du søge...

Mvh
Vibeke

Kirsten Sanders

Jeg kan se i mediestream, når jeg søger på eksplosion thyborøn, at den kommer med adskillige artikler fra diverse aviser (Jyllandsposten, Aalborg Stiftstidende, Morsø Folkeblad m.fl.) fra den 12. og 13. juni 1975.
Måske er der nogen, der har adgang til disse aviser, eller som bor i Aarhus eller København og derfor kan søge frit i Mediestream.dk.

Med venlig hilsen
Kirsten
Bliv medlem af Danske Slægtsforskere - det koster kun 290 kr om året.

Gitte Johansen

Nok ikke den

13. juni 1975

5 på hospitalet med ammoniakforgiftning, ingen brandsår
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jørgen Sørensen

#5
Der har/er et skib ved navn Myggenæs indregistreret i Tyborøn.
https://shw.dk/skibslister-og-soeulykkestatistik?locale=da
På denne side er noget om en brand i i 1970.
http://www.sbib.dk/files/bibliotek/statistik/1970.pdf
Der kan søge brug F3
Venligst Jørgen - 2300

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

charlotte w vestergaard

Tusind tak allesammen  :) Nu har jeg en dato, det skete d 4. juni 1970. Det er den ulykke der er omtalt i dansk søulykke statistik 1970. Men jeg vil så gerne vide noget mere. Det eneste jeg ved, er at han var med en anden fisker i lastrummet, der udbrød brand og de kunne ikke komme op, da stigen op var rødglødende, og de blev så blæst op af eksplosionen. Men jeg kunne godt tænke mig at vide noget om årsagen til branden osv. og hvad der blev skrevet.
Mvh Charlotte

charlotte w vestergaard


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

charlotte w vestergaard

Hov, den kom lige på samme tid som jeg skrev. Tusind tusind tak, Gitte  :)