Patenitet. Kaj Jensen født 1937 i Holstebro

Startet af Jens Kristian Noe, 11 Sep 2021 - 12:24

Forrige emne - Næste emne

Jens Kristian Noe

En holstebro-mand, har i tillid til mig, efter sin kones død bedt om hjælp i en paternitet.
Konens søster m fl hævder at hans mor ville bortadoptere ham,  men så fik hun tvillinger og måtte tage ham -  Kaj jensen - med hjem til Holstebro.
Han tror ikke på historien, jeg har spurgt lokalarkivet her, og vi har sparket "bolden til hjørne"
Kaj Jensens datter er dog meget interesseret i at vide mere om sin bedstefar:
Knud larsen, hvis fødsel er ved lagt.  (f. 18.5. 1908 Stenholtehus Nøddebo,)
Er det nogen nytte til at finde ham i lægdsrullen i Tibirke Sogn?
Jeg har ikke fundt ham i Folketællinger
og jeg har ikke fundet hans død.
Vi ved ikke om han har stiftet familie.
Jeg har fundet meget om Knud larsens far - kgl skovfoged Frederik Jørgen larsen i
Tisvilde Krat - på GENI, ( en link til den berømte maler Leo Swane,  men det hjælper jo ikke)
Har I et værktøj til at finde fadderskabssagen fra 1937, hvor han bor i tisvilde?

kan der findes et skifte efter Frederik Jørgen Larsen, død 13.1. 1944
Frederiksberg.?
Jens K. Noe past emer.

Her et link til kirkebogen, Det er tvivlsomt at der fremgår noget om paternitet i forbindelse med navneændring. sender link
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17123892#164280,27588616.
Kaj Lunde (-Hansen-) Jensen født 30 5. 1937 på Døsesvej.
I Holstebro kirkebog er der ikke nævnt en tvilling.
Kaj er interesseret i at vide, om hans far har dannet familie.
PS.  Knud Hansen findes i lægdsrullen   1926 – 1928 – 1929, men der står ikke meget om h am.

jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro

Mette R Francke

Hei

Her er Knud i FT 1940
Navn   Knud Larsen
Kjønn   Mann
Født   18. mai 1908
  Nøddebo
Bosted   5. nov 1940
  Palægade, København, Denmark
Alder   32
Mette R Francke

Britta Hansen

#2
Læs i Rigsarkivets vejledning, hvor I kan finde faderskabssager: Faderskabssager – Kom godt i gang!
"Sagerne findes typisk i amtsarkiverne, statsamternes arkiver samt i Justitsministeriets arkiv."

Barnefaderen erkendte faderskabet
Hvis barnefaderen erkendte faderskabet, skulle bidragets størrelse fastsættes. Faderskabssagen blev som regel ført i det amt, hvor faderen boede. Du skal derfor finde faderskabssager i amtsarkiverne.


Faderskabet afsagt ved dom
Hvis den udlagte barnefader nægtede at vedkende sig faderskabet, blev der rejst en faderskabssag i den retskreds, hvor barnefaderen boede. Før 1919 blev sagen ført af retsbetjenten. Efter 1919 blev sagen ført ved den civile ret. I nogle retssager blev både faderskabet og bidragets størrelse fastsat, mens fastsættelse af bidragets størrelse i andre sager blev sendt videre til amtets afgørelse. Du kan finde faderskabssager i amtsarkiverne og i retsbetjentarkiverne samt dommerarkiverne.


Navneændringen fra Hansen ---> Jensen kan ske, fordi moderen bliver gift Jensen.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Inger Toudal

Han får stedfaderens efternavn: http://www.salldata.dk/love/love/1937-05-07.pdf - § 2, Stk. 3

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal