hjælp til opslag international

Startet af Peter Bøjesen Jensen, 27 Okt 2010 - 21:51

Forrige emne - Næste emne

Peter Bøjesen Jensen

Jeg undre mig lidt over følgende opdeling.
Under "hjælp til opslag" ligger 2 faste tråde til hjælp med opslag i Norge og Frankrig. Disse kan bruges af både brugere og medlemmer.
Men hvis man skal have hjælp til opslag i Sverige, så ligger den faste tråd under "Opslag internationalt", som kun kan bruges af medlemmer.
Er der nogen forklaring på dette?? Er Sverige mere Intenational end Norge eller Frankrig??
Har set mange tråde hvor der søges i Sverige som er oprettet under aneefterlysning eller andre forums. Hvorfor ikke prøve på at få det samlet??
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Arne Christiansen

Hej Peter

Ja der er en grund til denne forskel.
Du kan læse begrundelsen her: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,603.0.html
Venlig hilsen
Arne Christiansen
5230 Odense
Medlem af DIS-Danmarks bestyrelse

Berit Hansen

Hej!

Jeg synes som bruger, det var et godt spørgsmål, der her blev stillet, men som bruger, kan
jeg jo desværre ikke få set svaret!
Måske der er én, der vil fortælle det, da der måske er andre, der også kan få glæde af det!

Venlig hilsen
Berit - 3050

Arne Christiansen

Hej Berit

DIS-Danmark betaler abonnement på visse udenlandske databaser af interesse for slægtsforskere.
Pt. drejer det sig om den svenske Genline og den amerikanske Ancestry.com. Disse har hver deres tråd  i gruppen Foreningsforhold, og her kan medlemmer af DIS bede om hjælp til opslag.
Venlig hilsen
Arne Christiansen
5230 Odense
Medlem af DIS-Danmarks bestyrelse

Støt DIS-Danmark og bliv medlem af foreningen for 200 kr. årligt

Svend Aage Hansen

Hej!

Nu er vi jo nogle som selv har investeret i de svenske programmer og vi plejer ikke at gøre forskel på medlemmer og andre som vi kan hjælpe.
Jeg har ofte fået hjælp fra lokalforeninger og lokalarkiver både her og der uden medlemstvang. Man kan simpelthen ikke være med i alle foreninger som har materiale i alle grene af slægten.
Så er det jo bare at håbe på at moderator kan lade spørgsmålene ligge der de er blevet rejst fra starten, ellers så vil det se ud som sabotage, og det er vel ikke meningen?
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Peter Bøjesen Jensen

Hej Alle
Har fået samme svar, som Arne skriver, direkte fra Morten H Nielsen.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Berit Hansen

Hej Arne!

Tak for dit svar!

Venlig hilsen
Berit - 3050

Annelise Christensen

Hej.

Giver Svend Åge fuldständig ret.

Har adgang til Genline, ArkivKigital, Svenske ortsnamn, Sveriges befolkning 1890 og 1900, Emibas og DIS-Sverige.

Men det er noget rod, når medlemmerne först spörger i Internationalt opslag og samtidig spörger Hanne.

Og er det så ikke at gå i små sko at ändre adgangen, så det kun er medlemmer, der kan spörge?

med venlig hilsen
annelise christensen 

Peter Bøjesen Jensen

Enig med Annelise.
Synes der bliver spurgt om det samme i flere forums. Ikke engang medlemmerne kan finde ud af det ser det ud til.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Morten Hovedskov Nielsen

Hej Svend Åge og Annelise

Har I læst licensvilkårene på de adgange i har investeret i?

f.eks Genline, punkt 3.6, (jeg går her ud fra at i har købt en normal/personlig licens og ikke en Firma/ Institutions licens)

DIS Danmark er jo som forening ikke ansvarlig for hvordan i anvender jeres personlige licens, men vi er ansvarlige for hvordan vi anvender den licens vi betaler.

Alternativet til at have adgangen i et lukket forum kun for medlemmer, er at opsige licensen og lade folk selv købe deres egen adgang.

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Arne Feldborg

Citat fra: Morten Hovedskov Nielsen Dato 29 Okt 2010 - 01:18
Alternativet til at have adgangen i et lukket forum kun for medlemmer, er at opsige licensen og lade folk selv købe deres egen adgang.

Hvordan hænger det sammen med, at det i det gamle Forum lå i offentligt regi.?

Der blev det jo netop for et års tid siden undersøgt, om det var i orden i henhold til licensen.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Svend Aage Hansen

Hej Morten!

Du skal absolut ikke være bekymret.
Jeg har naturligvis forhørt mig om der finde nogle begrænsninger i min anvendelse af de aktuelle databaser, og så længe det ikke handler om kommerciel virksomhed må jeg lave så mange opslag som jeg vil.
For mig handler det om en ren hobby og jeg har i flere år tilbudt at gøre opslag for den som behøver det i Sverige.
At der så er en del som ligestiller opslag med ubegrænset slægtsforskning er en anden sag.
Min mening er som regel at lotse spørgeren til at selv gå videre, enten på biblioteket eller med et korttids abbonement på de nødvendige medier.
Argumentet at det koster forstår jeg ikke rigtigt, for hvis man bedriver en hobby så må man vel regne med at det kan koste et par kroner.
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Annelise Christensen

Hej Morten.

Det var dog et märkeligt indläg!

Jeg har nu, i mere end 10 år, hjulpet/kigget i kirkebögerne for forskellige medforskere både her ogi Sverige uden at der er stilet spörgsmål ved "lovligheden"!

Jeg driver ikke professionel slägtsforskning, gör det som Svend åge for min fornöjelses skyld og da det drejer sig om relativt få opslag kan jeg ikke se noget galt i det.
Der er aldrig blevet sat spörgsmålstegn ved vor hjälp för og jeg synes med dit indläg, at du mistänkeliggör os og det bryder jeg mig bestemt ikke om.

Men jeg er da villig til at träkke mit tilbud om hjälp tilbage med hensivsning til at jeg af et bestyrelsemedlem har fået at vide at jeg gör ulovlige opslag.

Det kunne väre interessant at se, hvad brugere/medlemmer mener om det.

annelise christensen

Annelise Christensen

Hej.

Glemte lige at spörge dig, Morten, hvorfor Hanne har et betalt abonnement i Genline.

annelise christensen

Annelise Christensen

Hej.

Har netop väret i kontakt med Genline og forklaret om de "problemer" Morten tager op.

Som der ordret blev sagt: Ingen probler i det - herovre hjälper vi hinanden.

annelise christensen

Morten Hovedskov Nielsen

Hej Arne

Det hænger faktisk ganske fint sammen med problematikken der var i starten af 2009, nu var det lige før jeg kom i bestyrelsen så jeg har ikke deltaget i selve debatten i bestyrelsen. Men af ref. fra bestyrelsesmødet fremgår at:
CitatVi har fået et svar fra Ancestry, som siger, at vi godt kan lade et enkelt medlem
lave opslag for andre medlemmer

Vi havde ikke dengang nogen praktisk mulighed for at lave lukket område for kun medlemmer, og med en ny hjemmeside på trapperne (den blev så noget forsinket) så lod man det kører til den nye hjemmeside var oppe og køre.
Man burde selvfølgelig havde lukket og ventet med at starte op igen, til man havde et lukket område kun for medlemmer, men det gjorde man altså ikke.

Annelise:
Jeg har på ingen måde beskyldt dig for at for at overtræde nogen regler eller at forsøge at mistænkeliggøre dig, jeg har bare påpeget at hvad du gør med din personlige licens er et forhold mellem dig og udbyderen. Men hvad DIS gør er et forhold mellem foreningen og udbyderen.
Her har vi så en aftale om at et DIS medlem godt kan lave opslag for andre medlemmer. Ergo så må vi jo følge den aftale, nu vi har muligheden.

Lad mig så lige afsluttende sige at her er et af de tilfælde, som nok ligger til grund for at bestyrelsesmedlemmer ikke svarer så tit på tråde i forum og at svar nogle gange har karakter af meddelelser, man kan godt nok hurtigt få noget stukket i skoen og blive misfortolket.

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Svend Aage Hansen

#16
Hej!


Efter den nye hjemmesides igangsættelse har der jo været en vældig polemik i flere forskellige fora.
Omtale af dumme spørgsmål fra svenskerne var vel et rigtigt pletskud, vi har jo aldrig set en efterlysning efter 'Ola Person som vist nok kom fra Sverige'!!!
Vi plejer faktisk at finde dem.
Slægt & Data nr. 3 2010 har på bagsiden en artikel med den meget talende rubrik: Kejserens nye klæder. Ja, det tilbagestår nu at se om vi får noget nyt indhold, eller om det bare er meningen at lave indskrænkninger i det frie dataflødet.
Det ser for mig ud som om Morten Hovedskov Nielsen i sin iver for at begrænse det frie udbytte af information som hidtil har været DIS-Danmarks største aktivitet, spenderer en masse tid på at lede efter muligheder for at lukke omverden ude. Det vil jo samtidig forhindre medlemmerne fra at få hjælp af dem som sidder udenfor døren med den pusselbid som man savner.

Ja Annelise, da jeg spurgte om samme sag på Genline sagde de faktisk tak for at jeg ville sprede deres GID:nummre, for mange tager chancen til at selv gå videre når de først har fået en indgang. Enten på et bibliotek eller ved at tegne et kort abonnement hvilket mange faktisk har gjort trods at det koster et par kroner. (men så kan man jo også læse hvad der står på siderne!)
Men du har helt ret, vil man ikke ha' vor hjælp så kan jeg sagtens finde andre som vil!

MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Kathrine Tobiasen

Kære Svend Aage og andre på tråden

Nu må I altså være en smule rimelige!
Vi har en hjemmeside og et forum, som for langt den største del er åben for alle, medlemmer som ikke medlemmer. Hvor alle har mulighed for at hjælpe hinanden, til fordel for os alle sammen.

Så har vi dette lillebitte hjørne, hvor vi betaler et par medlemmers abonnement på licens-databaser, mod at disse slår op for andre medlemmer. Vi har i bestyrelsen valgt at forbeholde denne hjælp for medlemmer. Det kan der vel ikke være noget galt i? Det er ikke så mange måneder siden, vi havde hidsige debatter om gratister i forum. Det kan næppe være helt glemt? Og som sagt, det er en meget lille del af vores virksomhed, som kun medlemmer kan drage nytte af.

Hvis der er medlemmer, der vil foretage opslag i diverse databaser for alle, så er det da helt i orden. Ikke et ondt ord om det. Alle er velkomne til at åbne en tråd i f.eks. Hjælp til opslag. Det er naturligvis det pågældende medlems eget valg.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Lars Jørgen Helbo

Jeg kender ikke de pågældende databaser og tilhørende licensbestemmelser; men man kunne måske godt forestille sig, at I allesammen har ret  :D

Måske er det virkelig sådan, at private opslag er tilladt, mens kommerciel videreformidling ikke er. Og muligvis falder en forening ind under den kommercielle afdeling, fordi der er penge med i spillet i form af kontingent.

Men hvis det er rigtigt så langt, så er der noget galt med den nuværende opdeling af forum. I så fald burde der faktisk være to grupper til udenlandske opslag. Der skulle så være en i den åbne afdeling, hvor alle kunne give privat hjælp til alle. Og så burde der være en lukket gruppe, hvor kun medlemmer kunne deltage, og hvor der så kunne gives hjælp fra foreningens abonnementer.

Dvs. opdelingen burde gå på, hvilke abonnementer, der kan gives svar fra - ikke på geografien. Måske skulle man simpelthen tage gruppen "Opslag internationalt" og omdøbe den til "Opslag i foreningsbetalte databaser". Dermed kunne man i princippet stille de samme spørgsmål i både "Hjælp til opslag" og denne anden gruppe i det lukkede forum; men i den åbne gruppe ville der kun være mulighed for svar fra private. Det ville også forenkle moderatorernes arbejde. De ville nemlig slippe for at skulle håndhæve en umulig grænse.

Lars Jørgen Helbo

Citat fra: Kathrine Tobiasen Dato 29 Okt 2010 - 17:47
Hvis der er medlemmer, der vil foretage opslag i diverse databaser for alle, så er det da helt i orden. Ikke et ondt ord om det. Alle er velkomne til at åbne en tråd i f.eks. Hjælp til opslag. Det er naturligvis det pågældende medlems eget valg.

Det var det jeg mente; men det forudsætter jo, at man kan få lov til at stille "internationale" spørgsmål i "Hjælp til opslag". Problemet er jo, hvis et ikke-medlem stiller et spørgsmål vedrørende Sverige i den åbne gruppe, og moderator så flytter det til den lukkede gruppe, hvor spørgeren ikke kan se svaret.

Derfor synes jeg det burde præciseres, at man kan rejse alle ønsker om opslag i begge grupper; men hvis man vil have hjælp fra et foreningsbetalt abonnement, så skal det foregå i det lukkede område. (Teoretisk set kunne man vel også forestille sig, at foreningen på et tidspunkt investerer i en database, der indeholder data fra Danmark - Ancestry f.eks. ? )

Kathrine Tobiasen

Du har ret, Lars Jørgen.
Det ville være en godt at få præciseret disse ting. Det må vi tage op.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Arne Feldborg

Citat fra: Morten Hovedskov Nielsen Dato 29 Okt 2010 - 16:26
Lad mig så lige afsluttende sige at her er et af de tilfælde, som nok ligger til grund for at bestyrelsesmedlemmer ikke svarer så tit på tråde i forum og at svar nogle gange har karakter af meddelelser, man kan godt nok hurtigt få noget stukket i skoen og blive misfortolket.

Det er da godt nok den dårligste undskyldning jeg nogensinde har hørt for ikke at ville stå frem og tage ansvar for de beslutninger man har været med til at træffe.

Det er jo netop den totale mangel på information, hvor de ansvarlige nu i 2 måneder har skubbet web-master og moderatorer foran sig, og hvor disse har måtte tage imod klø for beslutninger de ikke selv har haft indflydelse på, der giver grobund for misforståelser, tvivl, og i værste fald også mistillid.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Morten Hovedskov Nielsen

Nu er jeg jo matematiklærer så:

Quod erat demonstrandum

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Susanne Bratløv

Flere bestyrelsesmedlemmer har faktisk svaret på spørgsmål i denne tråd...

Jeg så gerne at de blev behandlet en anelse pænere i forum... !

Webmaster og Moderatorer er en del af teamet, der er ikke noget med at de skal stå for skud og vi andre "gemmer" os...!

Med venlig hilsen Susanne B. Fuglsang.


Jørgen Sørensen

Quod erat demonstrandum, forkortet Q.E.D., er latin og betyder "Hvilket skulle bevises".
Udtrykket bruges ofte som den sidste "bemærkning" i matematiske beviser.

Måske skulle jeg have skrevet dette for et par timer siden (som jeg plejer), og gennemlæst det et par gange før jeg postede det.
Det smuttede dog denne gang.

Inddeling af forumerne vil jeg ikke blande mig i.
Det er nok bare min udlægning af det jeg læser, der halter.

Og er det skrevne ikke "klokkeklart", vil man ganske rigtigt hurtigt kunne blive misforstået.
Og få stukket noget i skoene, med eller uden egen skyld.
Venligst Jørgen - 2300

Arne Feldborg

Citat fra: Susanne Bratløv Fuglsang Dato 30 Okt 2010 - 01:27
Webmaster og Moderatorer er en del af teamet, der er ikke noget med at de skal stå for skud og vi andre "gemmer" os...!
Det har muligvis ikke været hensigten, men det er sådan en del brugere har oplevet det gennem de seneste par måneder. Det vil du også vide, hvis du har fulgt med i debatten. Det burde være hjemmesideudvalget der skulle være være på banen i alle den slags spørgsmål

Hvis du har fulgt med vil du også vide, at jeg er een af dem der i lang tid har set frem til det nye system og som grundlæggende er godt tilfreds med det (bortset fra log-ind systemet) . Men jeg synes det er blevet alt for dårligt 'solgt', og derfor har der været så meget murren i krogene.

Meget af den utilfredshed der har været, og især noget af den uberettigede kritik som der jo også har været, kunne have været undgået, hvis man i højere grad og på et tidligere tidspunkt havde redegjort for hvilke beslutninger der var taget på bestyrelsesplan, og hvis man i tide havde redegjort bedre om baggrunden for disse beslutninger.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Teis Thomsen

-
Må en pensioneret IT administrator komme med et lille Licens-bjæf?

Forskellen på en Person-licens og en Firma-Licens er:

En Person-licens, - bruges af en bruger
En Firma-Licens, - kan/må bruges af flere/mange brugere på en gang.

Forskellen ligger altså i hvor meget man belaster denne Server, og da vi på vores gamle dage ikke længere er så hurtige på tasterne og med musen, belaster vi nok ikke denne Server så gevaldigt, også selvom vi kikker i databasen for en "fremmed", - vel?

;)
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen