Spørgsmål til slægten Nelleborg

Startet af Kikki Nellemann, 07 Sep 2021 - 19:04

Forrige emne - Næste emne

Kikki Nellemann

Hej, Jeg hedder Nellemann til efternavn, men slægten Nellemann nedstammer oprindeligt fra Hans Rasmussen Nelleborg (1650 - ?), som var gårdmand i Kværndrup. Hans fik to børn, hvoraf min forfader, Hans Rasmussen Nellemann er den mest kendte. Men han fik også en datter: Anne Hansedatter Nelleborg, født 1682. Jeg har ingen yderligere oplysninger om hende, men det ville være super spændende at finde ud af, om slægten Nelleborg stammer fra hende. Jeg glæder mig til at høre fra jer.

Jesper Holm

Slægten Nellemann kender jeg en hel del til selv, da jeg også har Rasmus Hansen Nellemann som ane, og det er rigtigt, at han havde en søster, Anne. Mig bekendt er teorien, at faderen Hans Rasmussen Nelleborg, har fået sit navn fra en gård Nelleboe/Nældeborg i nabosognet Krarup.

Den ældste Nelleborg jeg lige har kunne finde umiddelbart, er en husmand i Søfælde, Krarup sogn, Jakob Nielsen Nelleborg, der optræder her i første halvdel af 1800-tallet og som er født i sognet som søn af gårdmand Niels Larsen og Kirstine Hansdatter, hans navn kunne sagtens komme fra samme gård. Men Anne er jo født i Kværndrup og har ikke nødvendigvis videreført Nelleborg navnet

Kikki Nellemann

Hej Jesper,

Mange tak for dit indsparkt. Da Anne jo hed Hansdatter (Nelleborg) - det er sådan det er skrevet på Geni, kan der meget vel være en efterkommer. Det eneste vi jo ved om hende, er hendes fødselsdato. Jeg har fundet en Kristen Rasmussen (Nelleborg) fra 1840 født ved Svendborg (https://www.geni.com/people/Kristen-Rasmussen-Nelleborg/6000000002412683150) hvor hverken mor eller far er er oplyst.

Fun fact: Jeg er faldet over nogle udrevne sider fra en gammel bog om slægter, hvor det er listet, at slægten Nellemann muligvis stammer fra Tyskland :-) Min Oldefar (Olaf Nellemann) hans bror (Lauritz Nellemann) fremstillede en stamtavle over slægten, men dengang havde man hverken kendskab til Rasmus Hansen Nellemann eller Rans Rasmussen Nelleborg. Jeg er den første i min gren, som har adgang til den viden.

Må jeg spørge hvor du passer ind i grenen? Jeg spørger, fordi jeg har arvet en masse masse papirer om slægten, så måske jeg kan bidrage med noget viden.

Jesper Holm

Jeg nedstammer fra Mogens Rasmussen Nellemann (1712-1789), der blev ejer af Lerbæk Hovedgård tæt på Vejle.
Jeg kan så regne ud, at din forbindelse må være til søsteren Anna Sophia Nellemann gift med Lars Pedersen Schmidt? En af sønnerne førte navnet videre og én af efterkommerne er bl.a. Sophus Nellemann, far til bl.a. Oluf og Lauritz.

Jeg har i øvrigt også fundet en Niels Nelleborg, en soldat der får en søn døbt i 1716 i Horne sogn ved Fåborg

Kikki Nellemann

Jeg beklager det noget sene svar. Det er Nemlig Rigtig. Rasmus Schmidt Nellemann voksede op hos Mogens, og tog derfor dennes navn. Han grundlagde den gren, som er tilknyttet Allingskovgaard. Jeg fandt det her tidskrift af Aksel Nellemann, hvor ham giver en detaljeret beskrivelse af Nelleborg familien.https://www.genealogi.dk/images/pht/1980_2/1980_2.pdf