Latinsk skrift 1821 - et navn

Startet af Klaus Guldager, 16 Maj 2018 - 10:40

Forrige emne - Næste emne

Klaus Guldager

Jeg har et problem med et navn i en ellers "gotisk" tekst.

Hvad hedder Jacob til efternavn i vedhæftede?

mvh
Klaus

Findes er et "alfabet" et sted, så man kan se de latinske bogstever i 1800-tals håndskrift.

Inge Hedal


Lau Michelsen

Mvh
Lau

Klaus Guldager

Tak skal I have.

Det er ' og '' jeg undrer mig over.

Vedhæftet lidt mere Jacob B.

Kan I forklare det?

Kathrine Tobiasen

Jeg undrer mig også og synes, at skriverens brug af ' og " er noget inkonsekvent.

' over et u er velkendt og optræder også ved kontinuerede. Men i eksempel 2 ses Burchhart både med ' og " over u'et. Forekomsten af " over et h har jeg aldrig set før. I det sidste Burchhart i eksempel 2 kunne det se ud, som om skriveren simpelthen har byttet om på ' og " ...
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Klaus Guldager

De hidtil vedhæftede eksempler er fra en afskrift af Bogense Rådstueprotokol, så I får lige originalen :)

Der er igen lidt varianter af ','' mv.

Men der er ingen der kender til et "alfabet" som dem vi kender med gotisk skrift?

mvh
Klaus

Ole Westermann

http://www.dannebrog.biz/notesamling/gotisk.pdf har du en glimrende oversigt over den gotiske skrift gennem tiderne.

Skriveren har placeret diverse tegn over/mellem bogstaverne med lidt tilfældig hånd i spredt uorden.
Måske har han placeret krusedullen mellem de 2 h'er i Burchhart for at tydeliggøre, at der er tale om 2 h'er efter hinanden.

Der er her ikke tale om en latinsk skrift, men stadig en gotisk skrift i lidt mere 'moderne' udgave.

mvh Ole

Klaus Guldager

Tak!

Jeg troede at navne var skrevet med latinsk skrift.

Navnene på de eligerede borgere i linie 6 ligner da "skråskrift"-  både e og r er klart anderledes end de gotiske e og r.

mvh
Klaus

Ole Westermann

Hej Klaus

Se også http://haandskrift.ku.dk/haandskriftet/skrivning/skrift/
hvoraf det også fremgår, at den latinske skrift i 1800tallet blev blandet ind i den gotiske skrift for
i 1875 at blive afløst af den latinske skrift.
Så man vil ofte se en blanding.
Der ses også kirkebøger fra 1700tallet, hvor præster anvender den latinske skrift.

mvh Ole

Marianne Lund

#9
Hej Klaus

Citat:
Findes der et "alfabet" et sted, så man kan se de latinske bogstaver i 1800-tals håndskrift?

I Poul Christensen Hummeluhrs skrivebog fra 1851-52 er der eksempler på både latinsk skrift (skråskrift) og gotisk skrift:

https://www.slaegtogdata.dk/vaerktoejer/gotisk/skrift-laeseproever

Poul Christensen Hummeluhr blev konfirmeret den 18-04-1852 i Lading Sogn, og som voksen arbejdede han som arkitekt i København.
Med venlig hilsen Marianne

Jørgen Thue Pedersen

Hej!

Ole skrev tidligere:

Der er her ikke tale om en latinsk skrift, men stadig en gotisk skrift i lidt mere 'moderne' udgave.

Det har jeg stillet mig uforstående overfor.

At der bruges en tøddel fx over "det lille s" i ellers "rent skrevne" latinske navne i gotiske tekster er der mange eksempler på.
Ligeledes bruges jo ofte det lange "s" med tøddel over i ellers latinsk skrevne navne i gotiske tekster.
Denne skriver vælger så at sætte en tøddel over "h", hvilket nu for mig er set første gang.
Det gør stadig, at jeg vil opfatte det som "latinsk skrift", hvor der er få reminiscenser fra gotisk, som bue over u og tøddel over s.


mvh
Jørgen

Ole Westermann

Jeg vil nu fastholde, at skriften altovervejende er gotisk.
S i Sygdom - K i Kjøbmand - V i Vidnerne - alle små r'er og v'er er gotiske - stor og små h'er ligeså.

mvh Ole

Jørgen Thue Pedersen

Jeg mente, at vi kun talte om selve navnene og ikke om skriften som helhed.
mvh
Jørgen
mvh
Jørgen

Klaus Guldager

Udgangspunktet for denne tråd var, at navne i mange gotiske tekster blev skrevet med latinske bogstaver.

Og så undrede jeg mig over den måde "Burchhart" var skrevet på.

Tak for alle indlæg - og Mariannes henvisning til Hummeluhrs skrivebog.

mvh
Klaus

Marianne Lund

Med venlig hilsen Marianne