Tantes mor?

Startet af flemming chr. nielsen, 24 Jul 2011 - 15:27

Forrige emne - Næste emne

flemming chr. nielsen

Kort spurgt: findes der mon en betegnelse for "en tantes mor." Hun hedder ikke en grandtante. Måske er det alligevel så fjernt et slægtsskab, at man aldrig har haft et navn derfor. mvh. Flemming

John Pedersen

Nogle "tantes mor" er "mormødre". De der ikke kan indgå i denne kategori har man ingen slægtsskab med. Sådan vil jeg mene, det hænger sammen!

m.v.h.
John Pedersen

Hans Poulsen


Hej Flemming

*Tante* er lidt af et uldent udtryk.

Det kan være en moster eller en faster, og det kan være ens morbrors eller ens farbrors ægtefælle.

TIlsvarende er *Onkel* en tvivlsom størrelse - for den ældre generation kan det tillige betyde en pantelåner, fx den virksomhed, som havde til huse i Det Kongelige Assistenshus - i dag sæde for Kulturministeriet.

http://da.wikipedia.org/wiki/Det_Kongelige_Assistenshus

Er den tante, som du har i tankerne, en moster eller en faster - eller *bare* en indgift?

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kim Melchior

Hvad med "Farmor"

Kim Melchior (USA)

Anne Marie Holck

http://www.slaegtogdata.dk/vaerktoejer/slaegtskab Der gives i hvert fald en del af svaret, men kun hvis tanten reelt viser sig at være moster eller faster. En tante er man ikke blodsbeslægtet med, men hun er gift med ens morbror eller farbror.

Eli Lothardt Dahl

Hej Kim

NEJ - den går ikke.

Farmor er fars mor (anenummer 5) og mormor er mors mor (anenummer 7).

Jeg synes, at tante må være det rigtige, det er så dejligt upræcist.
Venlig hilsen

Eli-Grenaa

Jannie Hornstrup

Min Tantes mor har vist ikke nogen benævnelse....
Det må bare være " Min tantes mor"

Jeg er helt enig i, at en MOSTER er min mors SØSTER og en FASTER er min fars SØSTER.
En ONKEL er enten min faster eller min moster GIFT med, og en TANTE er gift med min morbror eller min farbror.
At jeg så muligvis har mødt min tantes mor, tja - det gør os altså ikke til slægt :-(
Især i store familier (som min- hvor min mor have 8 søskende) er det rart at kunne kende forskel på, hvem der er hvad :-)
Om der så har været andre benævnelser tidligere, det ved jeg ikke.
I England og sverige er det f.eks helt umuligt at vide, om en kusine er af han - eller hun køn :-)
Jeg er helt overbevist om, at ALLE mine kusiner er af hunkøn.

Mvh
jannie

Kim Melchior

Hej,

Da jeg voksede op havde jeg mange tanter og onkler der var gift med hinanden. Jeg fandt forst senere ud af at jeg ikke var beslaegtede med dem. Men det var metoden at mine fine foraeldre brugte saa vi born ikke var paa fornavn med deres venner. Det sjove er at idag ca 50 aar senere saa er de stadig tante ... og onkel ...

Kim Melchior (USA)