Lars Nielsen, Vestrup Albæk sogn

Startet af Peer Petersen, 03 Aug 2021 - 11:49

Forrige emne - Næste emne

Peer Petersen

Jeg søger hjælp til at finde fødselsdata for Lars Nielsen. Jeg ved at han var husmand og hjulmand samt at han blev gift med Kirsten Andersdatter 17. maj 1771 (begge var "af Westrup"). De blev viet i Albæk.
Er der nogen der mon kan hjælpe?

MBH
Peer

Peter Kristiansen

Det må være denne familie i FT 1787 - bemærk, at han er i 3. ægteskab.

Randers, Støvring, Albæk, Albech Sogn, Westrup Bye, 7, FT-1787, B8202
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Lars Nielsen     61     Gift     Mand     Huusmand og Hiulmand      
Anne Jensdatter     40     Gift     Hans Kone           
Niels Ladsen     13     -     Deres Børn i hans 3die Egteskab           
Kirsten Ladsdatter     9     -     Deres Børn i hans 3die Egteskab           
Anne Ladsdatter     6     -     Deres Børn i hans 3die Egteskab     

Så han er født ca. 1726 - og er født inden FT 1801.
M.v.h. Peter Kristiansen

Peer Petersen

Hej Peter

Tak for informationerne. Lars Nielsen er jo en gammel mand da han bliver gift 3. gang. Er der tidligere folketællinger der måske kan kaste lidt lys over de 2 andre ægteskaber?

Peer

Peer Petersen

Jeg har forgæves forsøgt at finde Lars Nielsens fødsel i Albæk sogns kirkebog

Peer Petersen

Heller ikke Lars Nielsens børns fødsler finder jeg. Det skyldes jo nok mine dårlige evner til at læse disse gamle skrifter.
Ejheller 1. og anden hustrus vielse med Lars Nielsen har jeg fundet.
Så nu beder jeg om hjælp!

Peer

Peter Kristiansen

Og han er naturligvis DØD inden FT 1801....
M.v.h. Peter Kristiansen

Inge Johansen

#6
Peer!
Prøv at tjekke ned stående, vær opmærksom på at præsten skrev Lass Njelsen.
Randers amt, Støvring, Harridslev, 1770-1814, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag: 4.
1770 nr. 6b, Anne Lass Njelsens barn af Westrup.
9d samme side Anne, Lass Njelses jordet.
14c højre side. Lass Njelsen og Kirsten Andersdatter, begge af West. trolovet 19 marts.

Randers amt, Støvring, Harridslev, 1770-1814, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag: 5.
Højre side nederst:
3b Anne, Lass Njelsens barn af Westrup.
Opslag 7.
1773.
13d Anne, Lass Njelsens barn af Westrup Jordet
samme side sønnen Niels døbt.
Opslag 8 højre side
1774.
16b Jens, Lass Njelsens søn døbt.

Hilsen Inge

Peer Petersen

Mange tak Inge. Jeg checker, men tror du har fundet de rigtige. Nu er det så interessant om jeg kan finde flere koner til Lars. Anne kunne jo være nr. 1 (måske 2)?

Peer

Inge Johansen

Hej Peer!
Hvis du har brug for mere hjælp, siger du til, jeg har tid i morgen fredag.
Hilsen Inge

Peer Petersen

Hej Inge

Tak for din positive tilbagemelding.

Peer

Peer Petersen

Hej Inge

Jeg tror du har fat i de rigtige, men jeg er noget forvirret som du ser af følgende:

Lass /Lars Nielsen blev viet til Kirsten Andersdatter 17.5.1771, hun døde 9.1.1772.
Dernæst blev Lass viet til Anne Jensdatter den 27. 3.1772.

Første barn vi møder er Anne døbt 1. søndag i fasten 1770. Hvem er mon moderen?
Hun begraves allerede 2. søndag i fasten 1770.

Dernæst en ny Anne der bliver begravet 1773 (Moderen må da være Anne Jensdatter).

Dernæst peger du på en ny dåb af Niels 2. søndag efter faste i 1773 (Moderen må da være Anne Jensdatter)

og den sidste du finder er Jens født i 1774 (Moderen må igen være Anne Jensdatter).

Har Lars (Lass) måske haft en kone før Kirsten Andersdatter?

Håber du kan hjælpe med at bringe lidt klarhed over ovenstående..

I øvrigt viser en folketælling fra 1787 at Lars (Lass) må være født omkring 1726. Ham har jeg ikke fundet og dermed ikke hans forældre!

MBH
Peer


Inge Johansen

Hej Peer!
Tjek det jeg fandt til dig på Nørhald Egnsarkiv, jeg har ikke fundet noget på første kone, udover hun er død i barselsseng. Ser lidt videre i morgen.
Hilsen og god aften Inge

Inge Johansen

Hej Peer!
Tjekkede Mellerup kirkebog, da jeg ikke kunne finde en vielse i Albæk kirkebog. Prøv at se om det kan være Lass, Lars.
Randers amt, Støvring, Støvring, 1733-1799, EM, Fødte, Viede, Døde - opslag:  147.
Trolovet i Mellerup 5. maj 1769.
Ægteskab imellem Laurs Nielsen af Vestrup og Anne Andersdatter af Mellerup, forlovere Niels Madsen og Søren Jensen begge af Vestrup i Albæk Sogn.
Viet 27. september 1769.
Her kaldes han så Laurs, hvis det er den rigtige person.
Hilsen Inge

Peer Petersen

Godmorgen Inge

Det kan meget vel være den rigtige du har fundet. Jeg tænker på hendes navn og den første person du har fundet hed jo netop Anne (hende der døde umiddelbart efter fødselen). Det kan jo være at det er den ukendte kone til Lars (Lass).

Peer

Inge Johansen

#14
Hej Peer!
Randers amt, Støvring, Harridslev, 1770-1814, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag: 31.
1788 26d. Lass Njelsen i Vestrup, husmand, jordet d. 4. juli g. 61 år.
Fra 1725 - 1728 er der ingen kirkebøger.

Hilsen Inge

Inge Johansen

Her er lidt mere.
Randers amt, Støvring, Harridslev, 1770-1814, EM, Fødte, Konfirmerede, Viede, Døde - opslag: 34.
1789 31c. Mogens Christensen og Lasses enke Anne Jensdatter begge af Vestrup Trolovede d. 24. juni, viet d. 7. august.

Samtlige personer i husstanden
Randers, Støvring, Albæk, Wæstrup, 8. Wæstrup, 52, FT-1801, B3276
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Mogens Andersen     44     Gift     huusbonde     huusmand med jord      
Anne Jensdatter     53     Gift     hans kone           
Kiesten Larsdatter     24     Ugift     deres datter           
Anne Larsdatter     19     Ugift     deres datter           
Anders Christensen     73     Enkemand     Mandens fader           
Christen Andersen     3     Ugift     et plejebarn 

Skriv hvis der er mere jeg skal prøve at finde. Jeg kan ikke finde skifter efter Lass eller afdøde hustruer.
Hilsen Inge

Peer Petersen

Hej Inge

Du finder altså mange ting til mig. Tak. Du skriver i sidste indlæg om Mogens CHRSTENSEN, du mener sikkert Mogens Andersen?
Prøv lige at læse mit indlæg fra den 5.august, hvor jeg stiller nogle spørgsmål. Hvad mener du om disse?

Peer

Inge Johansen

Hej Peer!
Der står Mogens Christensen i kirkebogen. Har du fundet Anne og Mogens's begravelser?, det vil hjælpe med hans efternavn.
Kan du ikke skrive helt præcis hvad det er du vil have at vide. Hvis det er din ane der bliver viet til Anne Andersdatter 1769, hun døde i barselsseng efter datteren Annes fødsel. Derefter blev han viet til Kirsten Andersdatter der døde 1772, til sidst viet til Anne Jensdatter.
Har du et slægtsforskningsprogram?, der måske kan gøre det nemmere at overskue, det er meget kort tid imellem vielserne.
Hilsen Inge

Peer Petersen

Hej Inge

Nej jeg har hverken fundet Mogens eller Annes begravelse. De kan måske kaste lidt lys over problemstillingen Mogens Christensen/Mogens Andersen?
Jeg prøver efter bedste evne at anvende Brothers Keeper og ja, uden den er det svært at holde styr på de mange navne!

Peer

Inge Johansen

De kommer så her :)
Randers amt, Støvring, Albæk, 1814-1834, KM, Døde kvinder - opslag: 6.
Død fredagen den 27. august 1824, begravet torsdagen den 2. september Ane Jensdatter.
Aftægtsmand Mogens Andersens kone i Vestrup: Af almuestand. 77 år gl.

Randers amt, Støvring, Albæk, 1835-1857, KM, Døde mænd - opslag: 9.
Død 20. januar 1850, begravet 29. januar 1850, Mogens Andersen, aftægtsmand hos husmand Niels Kastberg i Vestrup, 97 år. Død af alderdom.

Han hed Andersen til efternavn.

Hilsen og god weekend Inge

Peer Petersen

Mange tak Inge
God weekend

MBH
Peer