Josefina persodotter eller peterson

Startet af preben nylander, 22 Jul 2011 - 18:19

Forrige emne - Næste emne

preben nylander



Hej Allesammen

Jeg håber på nogen kan hjælpe mig med at løse et lille problem.

ifølge de oplysninger jeg har fundet på DDA for arbejdsophold for fremmedfødte så er josefina født persodotter men ved hendes død i søborggård sogn, københavns amt KB 1932-1935 opslag 144 nr 18 så er hun født peterson og for hendes død står hende far nævnt som per peterson på både dda og arkivalieronline passer fødselsdatoen på dem begge

men på hendes datters else johane emilie schlibitz konfirmation KB Søborggård sogn KB 1917-1923 opslag 30 nr 7 står hun nævnt som persdotter

jeg er nu i tvivl om hvilket efternavn jeg skal regne med

mange hilsner
preben nylander

Eva Morfiadakis

#1

Hennes far hette Per och därför Persdotter. I början av 1900-talet ändrade vi i Sverige så att alla i familjen fick heta faderns efternamn, i det här fallet Petersson (det ska vara ss i svenskan). Josefina var född Persdotter.

Min morfars morbror hette Johan Olsson. En av sönerna + döttrarna kallade sig Johansson medan den andre sonen hette Olsson.

Eva M
Eva M

preben nylander



Hej eva

men i kirkebogen for josefinas død står hun som peterson og hendes far hedder per peterson det er det der forvirrer mig

Eva Morfiadakis


Den som gav uppgifter om henne vid dödsfallet har säkert inte vetat om att hon var född Persdotter och prästen har väl skrivit faderns efternamn som hennes flicknamn enl. dansk sed.
När hon kom till Danmark hade hon med sig en flyttningsattest där hon hette Josefina Persdotter. I det namnet fick hon opholdsbog.

Eva M
Eva M