Thomas død

Startet af Jannie Berthou Hedetoft, 18 Jul 2021 - 19:50

Forrige emne - Næste emne

Jannie Berthou Hedetoft

Hej

Jeg leder efter Thomas Hansen Christensen f. Okt 8 1833 i Ribe, Vester horne, Lund.
Jeg har FT fra 1834, 40, 45, 50. (Lund) Hans ægteskab 5 marts 1855 Janerup kirke, men kan ikke finde hans død. Hans søn Christen er født d. Okt 4 1863 og datter Maria f. d. 7 april 1955. Begge to i Janerup.
Har fået oplyset at Thomas og hans søn druknede i Filsø, Henne sogn. De gik igennem isen, da de en sen aften vandrede over fra Kjærgård til Fidde. 1877. Jeg har ledt i alle sogne der ligger op til Henne sogn og Henne sogn, men uden resultat. Håber I kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen Jannie Berthou Hedetoft
Jannie Berthou Hedetoft



Jannie Berthou Hedetoft

Kære John
Det var hurtig. Mange mange tak.
Jeg har lidt besvær med at læse avisartitlen. Er der muligt at du kan oversætte den eller skal jeg spørge i en andet forum.

Venlig hilsen
Jannie Berthou Hedetoft
Jannie Berthou Hedetoft

John Damm Sørensen

Hej Jannie,

Her er en afskrift af artiklen.
Fra Varde tilskrives "Dgbl." under 16de. ds.: Søndag Morgen den 14de ds. forlod
Huusmand Thomas Hansen Christensen og hans 13aarige Søn deres Hjem
i Dyreby i Henne Sogn for at see et udfor Henne i forrige Maaned indstrandet
Skib, og gik paa Hjemvejen over den tilfrosne Fiilsø, der for en
Deel ligger mellem Henne og Dyreby.
Efter at de vare gaaede omtrent en halv Fjerdingvej paa Isen brast denne under dem,
og de druknede begge. En Mand, der havde seet dem og gik ud paa Isen imod dem, kunde ikke
komme dem til Hjælp, da der imellem ham og dem var en 20-30 Alen bred Vaage.
Først næste Dag fandtes de Forulykkedes Liig ved Hjælp af Baad paa det Sted, hvor de vare
faldne igjennem Isen, omtrent 300 Alen fra Land paa Dyreby-Siden. Manden efterlader sig
Enke og en Datter i smaa Kaar.

Hilsen
John

Jannie Berthou Hedetoft

Kære John
Mange tak for hjælpen. Jeg sætter stor pris på den hjælp du har givet. Tak.
Med venlig hilsen
Jannie Berthou Hedetoft
Jannie Berthou Hedetoft