Rasmus Jensen Sjøne

Startet af Maryanna Morthensen, 14 Jul 2021 - 19:39

Forrige emne - Næste emne

Maryanna Morthensen

Ovenstående Rasmus Jensen Sjøne, som angiveligt skulle være fra Horsens, har jeg uden held ledt efter i 20 år! Han er den udlagte barnefader til min tip-tip-oldemor, Sophie Ane Rasmusdatter, der er født d. 20.2.1843 i Raadved, Hansted sogn i Skanderborg amt.

Jeg har fundet ud af, at der er en del Sjøne/Schøner i Horsens, så det kan godt være rigtigt, at han er fra Horsens. Om moderen er blevet gjort gravid i Horsens eller i Raadved står hen i det uvisse.

Jeg har ikke fundet optegnelse om alimentationsbidrag.

Det er ikke meget at gå efter, men måske er der nogen herinde, der nedstammer fra ovenstående Rasmus Jensen og kan hjælpe mig videre med hans færden?

K. Thidemann

#1
Jeg synes da faderen står som Rasmus Rasmussen xx i Tebstrup
Opslag 29 - dét synes jeg da du først skal have konstateret ❗
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=395496#395496,74384638

Må indrømme jeg sidder med min mobil, som ikke er egnet til seriøs slægtsforskning  :)
mvh K.Thidemann 9000

Maryanna Morthensen

Hej Ketty,
ja, du har nok ret i, at mobiltelefoner er lidt for små til at nærstudere noget på ;D
Der står Rasmus Jensen Sjøne. Du er kommet til at kigge på Sophie Rasmusdatter lige ovenfor Sophie Ane Rasmusdatter. Hendes far er ganske rigtigt Rasmus Rasmussen.

K. Thidemann

#3
Citat fra: Maryanna Morthensen Dato 14 Jul 2021 - 21:22
Hej Ketty,
ja, du har nok ret i, at mobiltelefoner er lidt for små til at nærstudere noget på ;D
Der står Rasmus Jensen Sjøne. Du er kommet til at kigge på Sophie Rasmusdatter lige ovenfor Sophie Ane Rasmusdatter. Hendes far er ganske rigtigt Rasmus Rasmussen.

Ok, ja det var jo ikke så godt

Ja, der står som du skriver i overskriften  undskyld
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

#4
Skanderborg, Voer, Hansted, Raadved, 6, Et Huus, Bilidt kaldet, 87, FT-1834, C0571
Jens Christensen     59     Gift          Huusmand, lever af sin jordlod      
Abellone Poulsdatter     42     Gift          Hans kone [Jens Christensen]      
Sidsel Jensdatter     14     Ugift          Deres børn [Jens Christensen og Abellone Poulsdatter]      
Ane Mette Jensdatter     11     Ugift          Deres børn [Jens Christensen og Abellone Poulsdatter]      
Pouline Jensdatter     9     Ugift          Deres børn [Jens Christensen og Abellone Poulsdatter]      
Christiane Jensdatter     7     Ugift          Deres børn [Jens Christensen og Abellone Poulsdatter]      
Bodil Catrine Jensdatter     4     Ugift          Deres børn [Jens Christensen og Abellone Poulsdatter]      
En Udøbt Pige     1     Ugift          Deres børn [Jens Christensen og Abellone Poulsdatter]
-----
Skanderborg, Voer, Hansted, Raadved Bye Hansted Sogn Lindum Skoledistrikt, et Huus. Bilidt, 24, FT-1840, C6535
Jens Christensen     66     Gift          Huusmand      
Abellone Poulsdatter     41     Gift          Hans Kone      
Ane Mette Jensdatter    17     Ugift          Deres Børn      
Pouline Jensdatter     14     Ugift          Deres Børn      
Christiane Jensdatter     11     Ugift          Deres Børn      
Ane Catrine Jensdatter     8     Ugift          Deres Børn      
Caroline Jensdatter     6     Ugift          Deres Børn      
Jens Christian Jensen     4     Ugift          Deres Børn      
-----
Skanderborg, Voer, Hansted, Raadved, 1 hus Bielidt, 16, FT-1845, B2370
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Christensen     68     Gift          husmand med jord     Stouby s. Vejle a. 
Abellone Poulsen     51     Gift          tjenestepige     Ousted s. Skanderborg a. 
Christiane Jensen     14     Ugift          barn     Hansted s. Skanderborg a. 
Bodil Catrine Jensen     12     Ugift          barn     Hansted s. Skanderborg a. 
Caroline Jensen     10     Ugift          barn     Hansted s. Skanderborg a. 
Jens Christian Jensen     8     Ugift          barn     Hansted s. Skanderborg a. 
Ane Sofie Rasmussen  [20.2.1843]   2     Ugift          plejebarn     Hansted s. Skanderborg a. 
-----
1844 første april Afgangslisten
No 21 Anne Mette Jensdatter - 22 - Hjemme i Raadved - til HORSENS - godt vidnesbyrd
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=395527#395527,74385448
-----
Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Smedegade, , 344.2, FT-1845, C0959
Jens Lucas Andersen     41     Gift          Bager-mester     Hansted sogn Skanderborg 
Johanne Chatrine Nielsen     31     Gift          Hans kone     Stouby Weile amt 
Christian Andersen     11     Gift          Deres barn     Veile 
Bolette Christine Andersen     9     Ugift          Deres barn     Veile 
Marie Andersen     6     Ugift          Deres barn     Veile 
Carl Andersen     2     Ugift          Deres barn     Veile 
Ane Mette Jensdatter    22     Ugift          Tjenestepige     Hansted sogn Skanderborg 

==================
Jeg har brugt meget tid på at finde ham i lægdsrullen, men er han født i Horsens står han nok ikke i en lægdsrullen,
har IKKE ledt i sørullen


Horsens købstad
1808-1842 Værnepligtige tilflyttere under Tamdrup sogn
1802-1851 Søindrulleringsruller
1843-1850 1. jy. dist. Skanderborg a. 74
1851-1864 7. u. dist. Skanderborg a. 74
1865-1913 4. u. kreds 144
1914- 4. u. kreds 144
-----
Tamdrup 1789-1793 1. jy. dist. Stjernholm a. 24-25
1794-1798 1. jy. dist. Vejle a. 101-102
1799-1823 1. jy. dist. Århus a. 140-141
1824-1850 1. jy. dist. Skanderborg a. 65-66
1851-1864 7. u. dist. Skanderborg a. 65-66
1865-1913 4. u. kreds 161-162
===================

3 maj 1842 kommer der en Rasmus Jensen til Horsens - 23 aar  i Tømmerlære ved Tømmermester ? ? hvorfra kommen ? ? ?
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=395745#395745,74393269
mvh K.Thidemann 9000

K. Thidemann

Hvor blev datteren konfirmeret og hvad blev der af moderen ? ? ?
du må gerne skrive lidt mere - for at finde faderen skal man også se på barnet og mor


Skanderborg, Voer, Hansted, Raadved, et Huus, Bilidt, 29, FT-1850, D2415
Jens Christensen     74     Gift          Husfader, Husmand med Jord     Stouby, Veile Amt 
Abellone Poulsdatter     55     Gift          hans Kone     Ousted 
Bodild Katrine Jensen     15     Ugift          deres Barn     *her i Sognet 
Caroline Jensen     13     Ugift          deres Barn     *her i Sognet 
Jens Christian Jensen     11     Ugift          deres Barn     *her i Sognet 
Sofie Rasmussen     7     Ugift          Pleiedatter     *her i Sognet   
mvh K.Thidemann 9000

Maryanna Morthensen

Hold da op, så stort et arbejde!
Konfirmationen gav anledning til mere information. Jeg havde faktisk ikke Sophies konfirmation, for hun er ikke konfirmeret i sit hjemsogn til sædvanlig tid. Men i tilgangslisten til Hylke sogn stod hun som ikke konfirmeret, og det foranledigede mig til at se efter, om hun var konfirmeret i Hylke. Og det er hun - i 1865! Her er hendes far angivet som Sjouer Rasmus Jensen. Altså havnearbejder, løsarbejder, daglejer.

Moderen til Sophie rejste året efter tilbage til Horsens for at tiltræde en plads der. Derfor kom Sophie i pleje hos sine morforældre. Moderen giftede sig i 1851 med Frederik Ernstsen, som var soldat i jægerkorpset, men i hvert fald ikke havde den af det korps påkrævede rene straffeattest, om end han havde de andre kvalifikationer: Et godt udseende og begavelse. Hvilket forleder mig til at tro, at han har svindlet for at komme ind i korpset. Han var uforbederligt kriminel, og syntes vist at kvinder var mest interessante, når de var ugifte. De fleste af hans børn er udenomsægteskabelige, og han gifter sig først med kvinderne, når han har gjort dem gravide. Hans første forseelse var fåretyveri, og han er efterfølgende ikke i stand til at forsørge sin familie. Når han er ude af spjældet er han klodsmager, og så fattig, at det er for fristende ikke at stjæle igen. Han ryger ud og ind af fængsel i sit korte liv. Han bliver 32 år, dør i Viborg Tugt- og Forbedringshus af kræft i tungen.

Der er ikke flere spor af Rasmus Jensen efter Sophies fødsel, så jeg ved ikke mere end det, jeg allerede har fortalt. Men måske er jeg nu kommet nærmere ved at have sandsynliggjort, at Sjouer er hans beskæftigelse og ikke hans navn.

Maryanna Morthensen

Fundet af Sophies konfirmation og sandsynliggørelsen af at sjouer er Rasmus Jensens titel og ikke navn, har givet en sandsynlig kandidat til faderskabet:

Rasmus Jensen f. 1823 i Horsens – far bødkersvend Claus Jensen – opslag 37, nr. 59
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21637646#395662,74388622

Han blev gift to år efter Sophies fødsel, og var på det tidspunkt matros. Det vil sige, at han også stadig var ungkarl, da han gjorde Sophies mor, Anna Mette, gravid.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21637646#395675,74388945

I 1834, som er den folketælling, jeg tættest på har kunnet finde, ses det, at Rasmus' far er "sjouer" - daglejer og sømand:

Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Horsens Købstad, Ved Aaen No. 168 Littr.A, 5, FT-1834, C4981
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:

Claus Jensen                    45     Gift            Arbeidsmand, Søemand       
Karen Hansted               57     Gift            hans Kone       
Karen Kjerstine Olesen     13     Ugift            deres Børn       
Rasmus Jensen               11     Ugift            deres Børn      
Ole Jensen                    6     Ugift            deres Børn       
Jens Clauesen                  84     Gift            ernæres af Sønnen       
Ane Maria Jensdatter     64     Gift            hans Kone, sælger Hvedebrød       

Jeg synes, at det virker sandsynligt, at Rasmus i sine unge dage har været havnearbejder som sin far og på den måde har fortjent tilnavnet Sjouer, da han angives til at være matros, da han gifter sig. Ydermere er han kun et år yngre end Anna Mette, der er født i 1822, og hans mor har muligvis en forbindelse til Hansted sogn, hvor Anna Mette (og Sophie) er fødte. Karen Hansted kendes også som Karen Hansdatter, og er født i 1777 eller 1780. Originalfolketællingen levner ikke plads til fortolkning af navnet. Det er så tydeligt, som man næsten kan ønske sig.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=4045#4045,110935

Kender nogen denne familie, og denne Karen Hansteds/Hansdatters oprindelse eller evt. tilknytning til Hansted sogn? Virker det sandsynligt, at der er tale om denne Rasmus Jensen, eller er det bare ønsketænkning fra min side? Jeg kan næsten ikke tro, at jeg efter 20 år endelig skulle have fundet Sophies far. Det ville være fantastisk, hvis jeg på en eller anden måde kunne enten knytte ham til Hansted sogn eller til betegnelsen sjouer med andet end blot indikationer. Han er ikke på til- eller afgangslisterne til sognet, så det var en blindgyde. Men da Sophie er undfanget i maj, kan han måske have været til majfest i Hansted sogn hos moderens familie, hvor han har mødt Anna Mette (blot en spekulation).