Ida olasdotter

Startet af Christian Løye, 21 Jul 2011 - 13:28

Forrige emne - Næste emne

Christian Løye

Min bedstemoder Ida Olasdotter kom til Danmark  i 1889 fra Sverige. Fik arbejde på Sædingegård ved Rødby.
Hun er født 18 nov 1871 i Åryds forsamling under Karlkrona len
Mangler data om hendes forældre, søskende, m.m.

Eva Morfiadakis

#1
Det finns inget Karlskrona län=amt i Sverige. Det finns två Åryd, ett i Blekinge i Karlshamns kommun och ett i Småland i Kronobergs län. Eftersom du nämner Karlskrona som ligger i närheten av Karlshamn gissar jag att det rör sig om Åryd i Blekinge.

Eva M
PS Tyvärr har jag inget abonnemang på de svenska kyrkoböckerna och kan hjälpa dig.
Eva M

Christian Løye

tak for svaret, de oplysninger om hende er lidt forvirrende, på en attest hun havde med til Danmark står der: At Ida Olasdotter fra Grønastrand under Knihult af nedennævnte församling, er født den 18 november 1871 i Åryd församling af Karlskrona len og døbt, ejer nogenlunde kristendomskundskab, har inden for den svenske kirke fået nadver og er dertil forsat berettiget samt nyder medborgerlig tillid, skrevet i mandtal her, uhindret kan søge arbejde, bliver hermed begæring attesteret.
Hårlunda af Vexiö len i pastors-expeditionen den 10 maj 1889

Eva Morfiadakis


Knihult ligger i Kronobergs län. Står det inte Kronobergs län? Att det rör sig om Åryd i Kronobergs län?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#4
Har du ett opslag i en dansk kyrkbok? Att prästen skrivit av fel från hennes utflyttningsattest?
Jag har kontrollerat. Det finns ingen församling Åryd i Kronbergs län bara den i Blekinge. Antagligen är hon född i Åryd i Blekinge och men har bott i Knihult precis innan hon utvandrade.

Eva M
Eva M

Inge-Lise Trampedach

Er din Ida her på billederne? Der findes kun et Åryd , som er i Blekinge Län.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Inge-Lise Trampedach

#6
Her er et Husforhör fra Åryd 1871-76
Nu kom billedet 2 x, jeg kan ikke slette det ene.

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Christian Løye

Mange Tak det hjælper mig en del, Ida har åbentbart boet i Knihult inden hun tog til Danmark attesten er underskrevet Af P. Gust. Ohlsson
Hårlunda den 10 maj 1889
Side 74 i husforhörs-bogen
Tak til Inge-Lise for fotoerne, det kan næsten ikke være anden end min Ida, selv om datoen ikke er den rigtige, det burde være den 18 og ikke den 12 nov 1871, kan du tyde hvad forældrene hed.

Eva Morfiadakis

Modern heter Änka Nilla Petersdotter. Ida är "oäkta" barn.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Christina och Mathilda är också "oäkta" barn.Johanna Andersdotter är den 3:e dottern. Hon är inte oäkta. Antagligen finns det en fader som erkänt faderskapet.  För jag tror inte hon varit gift med den mannen.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Jag har svårt för att läsa var modern och de två äldsta barnen är födda. För mig ser det ut som Strängnäs
men är det det?

Eva M
Eva M

Christian Løye

Mange tak for svarene. Sender foto med, men på det ene er hun født i Åryds og det andet er det Hårlunda, er der nogle der har en forklaring.
Jeg prøvede at sætte billeder ind, det kunne jeg ikke finde ud af.

Eva Morfiadakis


Härlunda är en församling i Kronobergs län. Man måste se bilden för att säkert kunna säga vad det står.

Du ska gå in på övrige funktioner för sätta in bilden (den får inte vara för stor).

Eva M
Eva M

Inge-Lise Trampedach

Nu har jeg fundet et andet Husforhör, måske kan Nilla's fødested bedre læses her.
Kan Eva genkende stednavnet??

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Inge-Lise Trampedach

Og et andet Husforhör:

[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Eva Morfiadakis

De sista bilderna är tydliga men jag kan inte läsa orten där Nilla är född. Jag tycker den börjar på Sk...
har gått genom alla Sveriges församlingar som börjar på S. Nej. Jag undrar om prästen har gjort en egen förkortning av ett långt namn.

Eva M
Eva M

Christian Løye

Det er imponerende hvad I kan finde, på den ene side af husforhør er Ida ikke med og moderen er gift med Anders Samuelsen , det må være før hendes fødsel og det næste er Ida nævnt ,me ingen af hendes søskende, kan man gå fra at Ola Andersen er hendes fader.
Tak igen.

Inge-Lise Trampedach

Ja, moderen er gift med Ander Samuelsson, men han dør 22.2.1870, og det er fra før Ida blev født.
De blev gift 31.7.1863 men hvor?? det står der ikke.
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Eva Morfiadakis

Jag tror att de blivit gifta där dottern Johanna Andersdotter är född men vad står det?
Församlingen börjar också på S.... Jag blir tokig att jag inte lyckas läsa vad det står.

Eva M
Eva M

Jacob Hejmdal Gren

Jeg tror, at der står Skärsjörås, hvilket ser ud til at ligge i Tingsås församling lige på den anden side af lensgrænsen til Kronoberg.
VH Jacob

Eva Morfiadakis

#20
Jacobs förslag hjälpte mig. Skärsjönäs som också ligger i Tingsås församling. Jag tycker att det finns en bokstav mellan sjö och de två sista bkostäverna. Jag tycker det är ett n. En av de föreslagna orterna är det.

Eva M
Eva M

Inge-Lise Trampedach

Nu har jeg set i Tingsås Forsamling og der er Nilla ikke født ej heller datteren Johanna og hun er ikke gift i sognet, så flere forslag hvor jeg skal se??
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Christian Løye

Nu har jeg i mange år søgt efter oplysninger om min bedstemoder og nu får jeg hjælp på ganske kort tid. Mange Tak.
For Anders Samuelsson står der ikke Augerum? og udfor Ola Andersson tyder jeg det som Laug!!!!?
Skärsjønäs ligger det i Blekinge.

Eva Morfiadakis

Nej, det är Kronobergs län i Småland. Jag är lite förvånad att man skriver födelseorten och inte församlingen. Ibland gjorde väl prästerna lite hur de ville. Man får titta i Tingsås församling om det stämmer att Nilla Petersdotter är född är.

Eva M
Eva M

Inge-Lise Trampedach

Jeg har set i Tingsås Forsamling og finder ikke Nilla født der. Se mit svar Kl. 11.27
Venlig hilsen
Inge-Lise Trampedach
4130 Viby Sjælland
Indtaster på Politiets Registerblade http://www.politietsregisterblade.dk/
Indtaster på: www.marstallere.dk
Indtaster på Københavnske  Begrav

Åsa Andersson


Hej Christian!

Hoppas det här kan glädja dig.
232.41.9300,  [Kronoberg]  Härlunda,  AI:18, Husförhör, 1893 - 1899, 79/0,  Bild 93 av 398
Knihult No 4
T Gönastrand
T Ola Andersson 28 17/5 Hällaryd, Blek  Äktenskap 28/8 73
H Nilla Petersdotter 35 17/12 Åryd
D Ida  71 18/11 Åryd
S Johan Vilhelm 73 7/11
D Hilda 77 13/6 Åryd
Alla till p 132 –94

232.41.14900,  [Kronoberg]  Härlunda,  AI:18, Husförhör, 1893 - 1899, 132/0,  Bild 149 av 398
Vashult B Fållen
Ola Andersson 28 17/5 Hällaryd
H Nilla Petersdotter 35 17/12 Åryd  Död 10/5 98
D Ida 71 18/11 Åryd
S Johan Vilhelm 73 7/11
D Hilda 77 13/6

232.40.200,  [Kronoberg]  Härlunda,  SCB, Död, 1898 - 1920, 0/0,  Bild 2 av 152
1898 10 Maj Nilla Petersdotter hustru från Fållen under Vashult född 35 17/12

232.3.12800,  [Kronoberg]  Härlunda,  AI:17, Husförhör, 1881 - 1893, 73/0,  Bild 77 av 369
T Grönastrand
Ola Andersson 28 17/5 Hällaryd vigda 28/8 –73
H Nilla Petersdr 35 17/2 Åryd
D Ida  Konf 86 17/4, född 71 18/11
S Johan Vilhelm 73 7/11 Åryd
D Hilda 77 13/6
Alla kom från pag 363 20/10 –87

232.3.40600,  [Kronoberg]  Härlunda,  AI:17, Husförhör, 1881 - 1893, 363/0,  Bild 355 av 369
No 34 Bromåla
1/32 Eg br Ola Andersson 1828 17/5 Hällaryd, Blekinge
H Nilla Petersdotter 35 17/12 Åryd
D Ida 71 18/11 Åryd
S Johan Vilhelm 73 7/11 Åryd
D Hilda 77 13/6 Åryd
Alla kom från Hällaryd –86 1 febr och flyttade till pag 74 26/10 -87

Jag hittar dem inte på varken in eller utflyttning.

Så släpper jag det och går till

1756.15.48700,  [Blekinge]  Hällaryd,  :, Husförhör,Kommunion/Nattvard, 1835-1838, 288/0,  Bild 308 av 347
No 47 Skärserås
Torp Petter Pehrson 02 17/2 Tingsås, kom därifrån 1828
Hustru Christina Svensdotter 07 16/10 Tingsås
Son Pehr 29 11/1 Skärserås
Sven 31 2/4 ibm
Dotter Helena 32 4/11 ibm
Dott Nilla 35 17/12 ibm


Nu när man vet vad föräldrarna heter var det inte så svårt att hitta Nilla.

1756.10.34600,  [Blekinge]  Hällaryd,  :, Födde,Död, 1829-1844, 101/0,  Bild 57 av 206

1834 16 dec föddes i Skärserås Torpare Petter Pehrsons och dess hustru Christina Svensdotters flickebarn  som döpter 26 och kallades Nilla......

1756.32.2100,  [Blekinge]  Hällaryd,  :, Husförhör, 1871 - 1876, 557/0,  Bild 21 av 159
No 47 Skärserås
Ola Andersson 22 7/5
H Nilla Petersdr 35 17/12
S Johan Wilhelm 73 7/11 Hällaryd
D Ida 71 12/11 Åryd

Man skall utgå från att det ibland är felskrivet. Kanske har jag också skrivit fel någonstans, då får du ha överseende med det. Jag har naturligtvis haft fler sidor öppna men nu får du själv leta vidare.

Hälsningar Åsa

Ingrid Wigheden

Anders Samuelsson och Nilla Petersdotter gifter sig i Hällaryd 31/7 1863. Anders bor då i Skärserås (sid 507), Nilla finns på sid 609 med sina 2  barn. Anders uppges vara född 23/1 i Asarum.

Hälsningar / Ingrid

Christian Løye

Mange tak til Åsa og Ingrid.
Jeg har arbejdet hele dagen på at finde flere i min svenske familietræ og det er lykkedes.
Mange hilsner fra Chr.