Familien Artmann efter 1903?

Startet af Knud Erik Balle, 21 Jun 2021 - 10:53

Forrige emne - Næste emne

Knud Erik Balle

Jeg søger, hvor familien Artmann flyttede hen efter at have solgt deres store villa, Kristrupvej 44, i Kristrup ved Randers.
FT 1901 Kristrup sogn – Villa "Marthashof", matr. nr. 112f
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=21810#21810,2172173

Familiefaderen Georg Friedrich Wilhelm Artmann (1859-?) var født i Berlin lige som sin hustru og de to ældste sønner. Familien kom til Randers fra Berlin mellem januar 1888 og januar 1889. Først boede de i Trangstræde nr. 14, senere i Østergrave, matr. 37 ved FT 1890. De flyttede til Strømmen 22 på Vorup-siden inden 1894. Her etablerede hr. Artmann, som var slagter, et selvstændigt tarmrenseri. Nok underleverandør til Randers Andels-Svineslagteri, som var startet i Strømmen 1890.
Villaen "Marthashof" blev bygget for tarmsliber Artmann mellem 1. maj 1900 og 1. februar 1901 (FT). Georg Friedrich Wilhelm Artmann har i kilderne været betegnet som slagter, slagtermester, tarmsliber (tarmrenser), fabrikant og forretningsfører.
Villaen blev solgt maj/juni 1903 til jægermester Jens Pind, tidligere godsejer på Tustrup ved Hørning.

Jeg har prøvet FamilySearch + de kirkebøger og folketællinger, som kan afledes her af, men uden held.
Et muligt spor er byer med andels-svineslagterier og tarmrenserier. Den ældste søn, Richard Carl Georg Heinrich Artmann, blev tarmrenser, og endte som slagteriarbejder i Hobro. Han arbejdede blandt andet på slagteriet i Skive, for Schaub & Co. (tarmrenseri med hovedsæde i Esbjerg) i Kjellerup.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Gitte Johansen

I 1910 er faderen afdød
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Vibeke Jespersen


Den en søn, slagteriarbejder Arthur Osvald Martin Artmann, født 5.2.1895 er død i Fredericia den 29.11.1955.

Mvh
Vibeke

Knud Erik Balle

Hej Gitte og Vibeke

Tak for hjælpen til jer begge.

Jeg har selv søgt i Mediestream, men har ikke fundet disse udklip, selv om jeg har brugt samme søgekriterier.
At Georg Friedrich Wilhelm Artmann døde i Berlin er vel forklaringen på, at jeg ikke har fundet ham i Kristrup kirkebog.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Gitte Johansen

Ja. Og dødsattest kunne heller ikke findes.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com