hvor finder jeg tjenestefolk på maasleben

Startet af Kathleen Rosendal, 17 Jul 2011 - 19:15

Forrige emne - Næste emne

Kathleen Rosendal

Hej
jeg ved at min tip tip olde kom fra Maasleben gods til Brørup, Ribe. Det har jeg læst på tilgangslisten Brørup-Malt 1856. Der står: Johanna Vilhelmina Jahn 23 år, tjenestefolk.Fra godset Maasleben,Hatten (hütten)amt, Holzdorf :)
nogen gode råd til hvor jeg kan søge?
tak Kathleen

Hans Poulsen



Hej Kathleen

http://da.wikipedia.org/wiki/Holttorp

Omkring det tidspunkt, da Johanna blev døbt, cirka 1833, var Holttorp (dansk) eller Holzdorf (tysk) dansk område.

Det var først efter krigen i 1864, vi mistede den del af riget.

Fra det følgende link, hvor der bliver bedt om penge for yderligere oplysninger - vent med det! - har jeg taget denne ene linje:

http://www.genealogy-sh.com/vz-1803-hzt-sl-ortsliste.htm#H

Holzdorf
412/167
Schwansener Güterdistrikt
Adl.Gut Maasleben
Sieseby

Nu véd du så nogenlunde, hvor i geografien du befinder dig.

Har du prøvet at finde Johanna Vilhelmina Jahn i folketællingen 1845 og dér set, om hendes fødesogn er gengivet på samme måde?

Har du Johannas vielse? Hvem var forlover? Hendes far? Hvad hed han? Opslagsnummer?

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kathleen Rosendal

 ::)Hej Hans.
1000 tak for svaret
Jeg Har søgt i de indtastede FT men har ikke fundet Johanna/Johanne. Det nærmeste jeg har fundet der er en Mina født i Maasleben,Sieseby MEN, hun er 13 år og ikke 11år i FT 1845!!Det ville ellers kunne passe fint for faderen hedder Johann Jahn og Hendes storebror hedder Wilhelm(14år) - og hun er første pige. Og jeg har efterhånden fået forskellige aldre på hende i FT i Ribe amt. Der er ingen vidner udover præsten i vielsen og ingen forlover  :( og ingen konkrete fødebyer øv.
Jeg forestiller mig at jeg er nødt til at tage til Viborg for at få flere oplysninger :-\ -jeg bor på Sjælland.
hilsen Kathleen