Folketællings-skjema ejeren

Startet af Gunnar Rasmussen, 26 Maj 2021 - 14:51

Forrige emne - Næste emne

Gunnar Rasmussen

Hei.
Jeg forsker på min danske slekt og har et spørsmål relatert til Foketællins-skjema.
Det jeg lurer på er om det er den som står oppført ved Ejerens Navn på første side som ejer huset, eller kan
en vicevært også være oppført  som "ejer" ?

Med vennlig hilsen
Gunnar Rasmussen
Norge

Britta Hansen

Vi kan checke i Realregistret eller Tingbogen for at få bekræftet ejerforholdet.

Skriv oplysningerne fra skemaet eller allerbedst link til det pågældende skema, så skal vi hjælpe dig med at finde oplysninger på ejendommen.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Gunnar Rasmussen

Hei Britta.
Tusen takk for tilbakemeldingen.

Det gjelder min oldefar Rasmus Rasmussen.

Vestregade 25 – 1890 https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=61222#61222,12304101
Skolegade 8 – 1901  https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=20970#20970,1792840
Skolegade 8 – 1906 https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=15807#15807,581516
Her han tydeligvis akkurat flyttet.

Etter dette finner jeg han på Alderdomsfriboligen i Morellgade 5  (1921 - 1925- 1930).
Dette var grunnen til at jeg begynte å lure på om han faktisk eide de husene han tidligere hadde bodd i
siden han hadde endt opp på Alderdomsfriboligen. Min oldemor bodde i denne perioden hos deres sønn.
I 1940 bor han på på Hobro alderdomshjem hvor han så dør i 1941.


Med vennlig hilsen
Gunnar Rasmussen

gunnar1482@gmail.com

Britta Hansen

#3
Skolegade 8 - matr.nr. 27d, 36h - Hobro Bygrunde købte Rasmus Rasmussen i 1900 - skødet blev tinglyst 11. januar 1900 - Ejendommens blad i Realregistret
Vilkår for handlen kan du se i Skøde- og panteprotokollen - venstre side bagermester Chr. Sennels sælger til snedkermester R. Rasmussen.
Ejendommen blev videresolgt på tvangsauktion i 1905 af tømmerhandler G. Brabrand og videresolgt derefter til Martin Mortensen - se vilkår i Skøde- og panteprotokollen (starter folio 283)
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#4
.. ejendommen blev solgt i 1905 på tvangsauktion og købt af tømmerhandler ... skulle der selvfølgelig stå.

I Skøde- og panteprotokollen kan du også se detaljer om et skadesløsbrev - læst 17.10.1901 - udstedt af din oldefar til tømmerhandler G. Brabrand. Udover pant i ejendommen har din oldefar givet ham sikkerhed i to livspolicer.
Han har formentlig ikke kunnet betale til tømmerhandleren, og denne har foranlediget tvangsauktion afholdt med henblik på at få sit tilgodehavende.

Se også matrikelkort på ejendommen - (det er matr.nr. 27d Hobro Bygrunde)
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#5
Din oldefar har også ejet ejendommen matr.nr. 27c, 36f Hobro Bygrunde, som er Skolegade 6

Skøde- og panteprotokollen venstre side

Og denne ejendom har han også ejet: matr.nr. 36c, 27i Hobro Bygrunde købt 1881 og solgt 1892.
Se i Skøde- og panteprotokollen - dokumenter - start venstre side ....... Skolegade 4
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Gunnar Rasmussen

Hei Britta.

Tusen hjertelig takk for god hjelp og mye informasjon.
Det ga det hele en bedre mening.  :)

Mvh
Gunnar Rasmussen