Jørgen Peder Jacobsen, født Rumperup, Bregninge Sogn, 2.okt.1880

Startet af Jan Albrecht, 27 Maj 2021 - 11:05

Forrige emne - Næste emne

Jan Albrecht

Jeg leder efter Faderen til Jørgen Peder Jacobsen. Ved dåben i Bregninge Kirkebog står:
Ved Dåben i Bregninge kirke:
Født 2.oktober 1880 og døbt den 2.oktober 1880 og fremstillet i kirken den 12.december 1880 i Bregninge kirke. Ugifte Karen Marie Jacobsen på Fattiggården i Rumperup, 26 år gammel. Udlagte barnefader er Jens Peter Andersen i Bjergsted. Faddere til dåben: Moderen bar selv barnet, Margrethe Christiansen på Fattiggården i Rumperup, Bestyrer på Fattiggården A.P.Larsen og Gårdmand Christen Børrisen i Rumperup. Karen Marie opholdte sin på timånedersdagen før nedkomsten på Fattiggården.

Jeg kan ikke finde Jens Peder Andersen i Bjergsted, men har en sådan på Hagendrup Mølle, 24 år gammel.
Men skulle gerne vide hvem den rigtige Jens Peder Andersen er og hvor han kommer fra. Hans Forældre osv....og om han bliver gift senere...

Britta Hansen

#1
Du ser ham i amtets journal i 1882 journalnr. 1B under gruppe 14 - venstre side. (for Gårdmanden  Hendriksen i Svallerup)
- fundet via Holbæk Amt Journalregister: Alimentanter i 1882 14/1B

Der to kandidater, som vi kan undersøge nærmere f.eks. via lægdsrullen:
Holbæk, Skippinge, Bregninge, Bregninge Sogn, Hagendrup By, Møllen, 1, FT-1880, C5600
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Lars Petersen     44     Gift     Husfader, Møller          Hjembæk Sogn, Holbæk Amt 
Maren Petersen, f. Andersen     40     Gift     Hans Hustru          Bregninge Sogn, Holbæk Amt 
Laurits Petersen     4     Ugift     Barn          Bregninge Sogn, Holbæk Amt 
Hans Christian Nielsen     24     Ugift     Møllersvend          Bregninge Sogn, Holbæk Amt 
Hans Rasmus Kruse     18     Ugift     Læredreng          Bregninge Sogn, Holbæk Amt 
Jens Peter Andersen     24     Ugift     Tjenestefolk          Viskinge Sogn, Holbæk Amt 
Jørgen Andersen     21     Ugift     Bager          Viskinge Sogn, Holbæk Amt 
Anne Martine Madsen     15     Ugift     Tjenestefolk          Særslev Sogn, Holbæk Amt 
Anne Marie Olsen     15     Ugift     Tjenestefolk          Særslev Sogn, Holbæk Amt 

Holbæk, Skippinge, Værslev, Værslev Sogn, Værslev By, Et Hus, 8, FT-1880, D2925
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Anders Olsen     59     Gift     Husfader, Smed          Holbæk 
Anders Jørgensen     56     Gift     Husfader, Husmand, Daglejer i Agerbrug          Rørby Sogn, Holbæk Amt 
Ane Marie Jensdatter     49     Gift     Hans kone          Værslev Sogn, Holbæk Amt 
Jens Peter Andersen     23     Ugift     Deres Søn, Daglejer i Agerbrug          Værslev Sogn, Holbæk Amt 

Jens Peder Andersen på Hagendrup Mølle ser du også i alimentationsjournalen i 1879 - højre side nr. 3O
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Christian Nielsen

#2
hej

hvad med ham her - nummer 18 - i lægdsrullen i Svallerup
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=19066#19066,1314316

som er ham her - nummer 17 - i KB
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21618621#382767,74029273

han kom herfra - nummer 15 - i 1879 - første gang han kommer i lægdsrullen
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=19280#19280,1408565

mvh
Christian Nielsen

Britta Hansen

#3
Vi skal se flere detaljer om
Jens Peder Andersen *4. august 1861 i Kirke Helsinge
som vi ser i lægdsrullen 1880_2_357 _D18 (Svallerup)  - hvor han kom fra 2_339_C15 (Gørlev)

Årstal 1880 tilføjet.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Citat fra: Christian Nielsen Dato 27 Maj 2021 - 11:47
han kom herfra - nummer 15 - i 1879 - første gang han kommer i lægdsrullen
mvh
Ja, og 'herfra' er = Gørlev.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Christian Nielsen

Christian Nielsen

Britta Hansen

Jens Peder Andersen født i Værslev 15. oktober 1856 - kunne være ham på Hagendrup Mølle, Bregninge i FT1880 - kan vi desværre ikke få flere oplysninger på via lægdsrullen:
Tilgangslisten 1874_361_Z1 (Værslev)
Han slettes 1879

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jan Albrecht

Kære Britta og Christian.
Undskyld jeg svarer lidt sent men blev lige forhindret og skulle afsted omgående. Er hjemme igen og alt er OK. Mange tak for jeres svar. Jeg undrer mig ligeledes at jeg har fundet en Karen Marie Jacobsdatter, som er viet i Værslev kirke den 13.oktober 1881. Kan det være moderen til Jørgen der bliver viet der????

Britta Hansen

Moderen Karen Marie Jakobsen kunne være hende, der dør Bregninge 25. august 1898 - 44 år gammel og fattiglem på fattiggården
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com