Johannes Nielsen f. 1821 i Ottersbøl, Mjolden sogn, - Søger fødselsregistrering.

Startet af Vagn Hansen, 06 Maj 2021 - 16:29

Forrige emne - Næste emne

Vagn Hansen

Hej.

Johannes Nielsen døde den 9.7. 1867 i Skærbæk sogn

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17217226#202394,38362989

og iflg. denne fødselsregistrering skal han være født i 1821 i Ottersbøl, Mjolden Sogn, Tønder amt.

Men jeg har forgæves ledt efter hans fødselsregistrering i Mjolden Sogn.

Jeg har fundet hans familie i FT-1860

Tønder, Hviding, Skærbæk (Slesvigsk), Barsbøl, Gaard, 113 F1, FT-1860, D6996
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Johannes Nielsen     41     Gift      Gaardmand. Huusfader            N. Fardrup Sogn    [min kommentar: Farup??]
Kirstine Margrete Møller     33     Gift      hans Kone            Her i Sognet
Marie Kirstine Nielsen     12     Ugift      deres Børn            Her i Sognet
Niels Johansen Nielsen     9     Ugift      deres Børn            Her i Sognet
Johannes Bentsen Nielsen     7     Ugift      deres Børn            Her i Sognet
Klaus Johansen Nielsen     5     Ugift      deres Børn            Her i Sognet
Ludvig Brauer??     31     Ugift      Chauseearbeider            Eskriis Sogn Angel

og nu fremgår det, at han skal være født i N. Fardrup Sogn.

Hvor mon dette sogn ligger og hvordan mon det staves? - Jeg kan ikke finde sognet og håber derfor på jeres hjælp.

Mvh, Vagn H

Jens Karl Lind Rasmussen

Hej.
N. Fardrup tror jeg er dette samme som Farup Sogn, der ligger nordvest for Ribe.

Venlig hilsen
Jens Karl

Vagn Hansen

Hej Jens Karl.

Som du måske lagde mærke til på FT-1860, havde man også der registreret FARUP som en mulighed i stedet for N. Fardrup

og desværre gav en søgning i Farup Sogn ikke noget på Johannes Nielsen.

Meget mystisk!

Men tak for dit bidrag.

Mvh, Vagn

Svend Jacobsen

Hej Vagn.

Johannes Nielsen er født 25 okt 1821 i Hillerup i Vilslev sogn, søn af husmand Niels Johansen og Abelone Nielsdatter, som er gift i Vilslev 7 nov 1818.

Grunden til, at der står Farup sogn i fkt., er nok, at landsbyen Hillerup var delt, så noget hørte til Vilslev sogn og noget til Farup sogn. Så om man var født i det ene eller det andet sogn, tog man nok ikke så højtideligt. Hvorfor Mjolden sogn kommer ind som en mulighed, har jeg ingen idé om.

Mvh. Svend 

Vagn Hansen

Hej Svend.

Tak for dit tip og det gav pote med det samme. - Jeg er ikke så godt kendt nord for Ribe, så det var en god hjælp.

Kaj Schmidt har i øvrigt tilbudt hjælp vedr. dine Troels Winter aner på GEDCOM-filer til overførsel. - Vi mødes når coronaen tillader gensidige besøg.

Du har vel set min seneste udfordring vedr. Michels Nielsen (Fynboe) fra Emmerlev. - Det bliver spændende om det lykkes at finde hans og hustruens fødselssogn.

Mvh, Vagn