Elsa Charlotta Duminski f. Stenberg f. 1925-07-07

Startet af Tomas Hedberg, 22 Apr 2021 - 13:18

Forrige emne - Næste emne

Tomas Hedberg

Hej

Jeg søger oplysninger vedr. Elsa Charlotta Duminski (Hennes flicknamn var Stenberg) født 07.07. 1925 i Arvidsjaur i Norrbottens län, Sverige.
Hon utvandrade 1958-10-23 till Danmark från Sankt Pauli socken, Malmö, Sverige. Hon gifte sig 1959-05-16 med Paul Duminski, skräddare.

Jag vill veta när hon avled och i i vilken socken (sogn). Om hennes make dog före henne, vill jag gärna få upplysningar om hans dödsdatum och dödsort.

Kan nogen mon hjælpe?

Med vänliga hälsningar

Tomas Hedberg


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Tomas Hedberg

Hej Gitte!

Tack så mycket för att du hittade henne.

Om jag förstår rätt dog Elsa Duminski den 13.04. 1982 i Sundby sogn, København kommune, medans hennes make Anton Poul Duminski dog den 30.12. 1971?

Hälsningar

Tomas

Tomas Hedberg

Hej Gitte igen,

Jag har läst en gång till, så Elsas man måste ha dött före den 30 december 1971, för hans begravning skedde på den 30 december 1971.
Har du kanske vetat när han dog?

Mvh

Tomas

Gitte Johansen

Desværre nej. Der er ikke kirkebøger i 1971 på nettet.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Tomas Hedberg

Hej!

Eftersom jag är nybörjare och nybliven medlem i Danske Slægtsforskere, undrar jag om man kan skriva ett brev till Sundby pastorsexpedition och fråga dem om de har upplysningar om Anton Poul Duminskis död eller ska man skicka brev till Riksarkivet?

Mvh

Tomas

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Tomas Hedberg

Hej Gitte!

Tack så mycket för svaret! Jag är nöjd med detta svar.

Det var kul att få kontakter från Danske Slægtsforskere här. Jag är intresserad av dövas historia och vill veta vad som har hänt med döva svenskar som har utvandrat till Danmark och andra länder i Norge och Finland samt Nordamerika.

Jag har några fem-sex personer som återstår. De har bott och säkert dött i Danmark. Det fanns en "koloni" för döva svenskar under 1900-1920-talet i Köpenhamn. Till och med bildade de en egen förening för döva svenskar som bodde i Köpenhamn. Tyvärr är föreningen inte kvar längre.

Hälsningar

Tomas