Et problem i Framlev sogn

Startet af Preben Dammeyer, 02 Jul 2011 - 15:39

Forrige emne - Næste emne

Preben Dammeyer

Framlev, Framlev, Aarhus
Jeg glæder mig over at have alle mine tiptipoldeforældre - undtagen et par - og har selvfølgelig dermed også alle mine tipoldeforældre.
Jens Simonsen * 3.3.1798 i Framlev sogn, død  28.5.1877 i fattiggården, Harlev sogn, ~ 28.3.1828 i Framlev sogn med Ingeborg Sørensdatter. Ved vielse er hun 23 år (født 1805); men det ikke anført, hvor hun er født. I FT 1845, 50 og 55 angives hun at være født i Harlev sogn (født 1803). Hun er dog ikke fundet døbt i dette sogn, og jeg kan ikke finde hende. - Hun døde 2.1.1865 i Framlev sogn, 61½ år gammel (født 1803).

Jeg har gættet på, om hun skulle være født 27.4.1802 i Kolt sogn (Ning, Aarhus) som datter af Søren Jensen og Else Thomasdatter; men altså kun et gætværk, og jeg har ikke videreført denne linje. - Harlev og Kolt er nabosogne.

Jeg er da spændt på, om en af jer, der læser dette, er stødt på samme problem.

Med venlig hilsen
Preben



Flemming A. Aasklint

>Jeg har gættet på, om hun skulle være født 27.4.1802 i Kolt sogn (Ning, Aarhus)
>som datter af Søren Jensen og Else Thomasdatter; men altså kun et gætværk,
>og jeg har ikke videreført denne linje. - Harlev og Kolt er nabosogn

Hun er død i 1805 - 3 år gl.

Koldt Sogn
1764-1813
Opslag 154
Mvh.
Flemming Aasklint
4500  Nykøbing Sjælland

Alice Oppenheim

Så er hun lissom udelukket ...

Vielsen, som den ser ud på FOLKET I MIDTEN:
Sogn: Framlev     Herred: Framlev    Amt: Århus
Brudgom: Jens  Simonsen    Opholdssted: Vorgård
Brud: Ingeborg  Sørensdatter    Opholdssted: Hørslev
Vielsesdato: 29. Marts 1828

--------------------------------------------------------------------------------
Kirkebogens vielsesdata: Brudgom: Jens Simonsen, Ungkarl, tjenende i Voergaard, 30 Aar gl.
Brud: Ingeborg Sørensdatter, Tienestepige, nu i Hørslev, 23 Aar
Forlovere: Simon Poulsen i Hørslev, Jens Sørens: i Voergaard
Trolovelsesdag: d. 20. Jan.
Vielsesdag: d. 29. Martii
Arkiv: C 356-25    Folie: 9
Noter:

— Hvem er JENS SØRENS[EN] i Vorgård?

Alice Oppenheim

Nu jeg er ved det .... parret fik en del børn, en Søn SIMON opkaldt efter Farfaderen, en Søn SØREN opkaldt efter Morfaderen. En Datter SIDSEL MARIE — og en CIDSEL KIRSTINE, opkaldt efter Farmoderen — eller både Farmoderen og Mormoderen? + en ANE MARIE ... ? Hmmmm ... !

Preben Dammeyer

Til Flemming A. Aasklint.

Mange tak for den oplysning.Det er farligt kun at gætte.

mvh
Preben             

Preben Dammeyer

Til Alice Oppenheim.

Også tak for dine notater. - Denne forlover Jens Sørens(en) i Voergård må være en bror til  Ingeborg Sørensdatter. I FT 1801 er der 2 børn i familien: Jens Sørensen og Abelone Sørensdatter. - Simon Poulsen må også være en slægtning, i og med navnet Simon går helt tilbage til 1668. - Men jeg mangler desværre stadig at finde min Ingeborg Sørensdatter døbt i Harlev, hvor er det ærgerligt. - Det er den eneste af vores børns 32 2 x tipoldeforældre, jeg ikke kan komme videre med. - Der vil ikke være et skifte, som måske kunne fortælle mere, da det var en fattig familie. Ægtemanden Jens Simonsen døde 1877 på fattiggården i Harlev.

mvh

Preben

Ruth Neumeister

De fleste af faddere til Ingeborg Sørensdatter og Jens Simonsens børn er fra Framlev, og flere af dem står faddere 2-3 gange.

Peder Knudsens kone af Herskind Anne Kirstine Sørensdatter
Poul Sørensens steddatter af Sabro Maren Sørensdatter   (gift 1817 i Framlev)
Niels Pedersen af Zeuthen og kone Johanne Sørensdatter   (gift 1816 i Framlev)
Ungk. Jens Sørensen af Hørslevbol                      (gift 1823 i Framlev)
Gmd. Simon Poulsens kone Marianne Sørensdatter af Framlev by   (gift 1820 i Framlev)
Gmd. Niels Sørensens kone Maren Andersdatter af Hørslev
Gmd. Rasmus Sørensen af Herskind og kone Johanne Sørensdatter  (gift 1815 i Skivholme)
Mogens Sørensen af Hørslevbol og kone Else Sørensdatter   (gift 1818 i Framlev)


Ovennævnte faddere findes i disse FT 1787-1801

aarhus, Framlev, Framlev, Vorgård, , 53, FT-1787, A7625

Søren Rasmussen 37  gift Husbonde Bonde 
Ane Povelsdatter 27  gift Madmoder   (datter af Poul Jensen og Anne Kirstine Danielsdatter)
Rasmus Sørensen 3  ugift Barn   
Povel Sørensen 1  ugift Barn   
Ane Kirstine Sørensdatter 6  ugift Barn   
Ellen Andersdatter 67  enke Opholdskone   
Niels Rasmussen 21  ugift Tjenestefolk   
Peder Nielsen 13  ugift Tjenestefolk   
Bodil Rasmusdatter 19  ugift Tjenestefolk

aarhus, Framlev, Framlev, Woergaard, , 2, FT-1801, B3417

Søren Rasmusen 56  Gift huusbonde bonde og gaardbeboer 
Ane Povelsdatter 42  Gift hans kone   
Ane Kirstine Sørensdatter 19  Ugift deres datter   
Rasmus Sørensen 16  Ugift deres søn   
Povel Sørensen 14  Ugift deres søn   
Johanne Sørensdatter 12  Ugift deres datter   
Ellen Marie Sørensdatter 9  Ugift deres datter   
Jens Sørensen 5  Ugift deres søn   
Mariane Sørensdatter 2  Ugift deres datter   
Niels Jensen 58  Ugift tjenestekarl

De fremhævede er børn af Søren Rasmussen (Søren Rask) og Anne Poulsdatter i Voergaard, Framlev sogn.
Om præsten har glemt at indføre Ingeborg i kirkebogen, som datter af dette par? Måske. Anne ville så være 47 år ved Ingeborgs fødsel, men det har sagtens kunnet lade sig gøre.

Jeg hælder til, at præsten har glemt at indskrive i kirkebogen.
Har du prøvet at lede efter Ingeborg i til- og afgangslister, for der evt. at finde faderens navn?

Hilsen
Ruth



Preben Dammeyer

Til Ruth.

Ja, præsten har glemt at indføre Ingeborg Sørensdatter i kirkebogen!

Tusind tak for den udførlige hjælp. Det ser lovende ud!

Jeg har nu gennemset Jens Simonsen og Ingeborg Sørensdatters børns faddere og tak for hjælpen denne vej frem. Fadderne bekræfter navnene på børnene i de to FT ´87 og `01, og der vil herefter nok ikke være tvivl i mit sind at antage Søren Rasmussen og Ane Povelsdatter som forældre til Ingeborg Sørensdatter i Framlev.

Jens Simonsen og Ingeborg Sørensdatters børn har navn efter de fire bedsteforældre. Det bekræfter sammenhængen.

Jeg har - uden endnu at finde svaret - gransket i, hvorfor Ingeborg skulle være født i hhv. noteret til at være født i Harlev sogn 1802. - De formentlig fundne forældre vil i 1802 være hhv. 57 og 43 år gamle og gårdbeboere i Vorgaard i Framlev sogn, og vil således vel ikke en tid have boet i Harlev sogn. - Jeg har fundet begge forældrene begravet i Framlev sogn.

Du skriver Anne Poulsdatter til at være 47 år ved Ingeborgs fødsel, hvad jeg kun kan få til 43 år!

På afgangslisten 1827 er Ingeborg, 24 år gammel, flyttet fra tjeneste som pige for Jens Sørensen Vorgaard i Framlev sogn til Aarslevgaarden i Aarslev sogn som tjenestepige. - Yderligere er ikke fundet i til- og afgangslisterne.

Nu arbejder jeg videre med linjen. Jeg har allerede af særlig årsag skrevet og udgivet slægtsbog over min fars slægt (ego årgang `30), og nu kommer der en spændende tilføjelse, når jeg får mere kød på navnene m.v.

Med venlig hilsen
Preben

Ruth Neumeister

Hej Preben.
Har du efterset dødsanmeldesesprotokollen for Ingeborg, om dér også står, at hun er født i Harlev?

Ruth


Ruth Steenberg Rasmussen

Hej
Det er nu underligt, at Ingeborg Sørensdatter heller ikke er at finde blandt konfirmerede, hverken i Framlev eller i Harlev. Glemme hende to gange ???

mvh
Ruth

Thorkild Møller Nielsen

Jeg faldt tilfældigvis over dette i Adslev kirkebog:
1803 - døbt husmand Søren Pedersen og Stine Christensdatters datter af Jeksen Ingeborg

Adslev er nabosogn til Harlev

vh
Thorkild

Thorkild Møller Nielsen

Deres vielse i Harlev:
1900
copuleret ungk. Og skrædder Søren Pedersen og pige Stine Christensdatter begge i Tåstrup

Harlev kirkebog:
1800 - døbt husm. Søren Pedersen skrædder og Stine Christensdatters søn i Tåstrup Knud

Aarhus, Framlev, Harlev, Taastrup, , 13, FT-1801, B3418
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Pedersen 30  Gift mand jordløs huusmand, skræder 
Stine Christensdatter 23  Gift hans kone   
Knud Sørensen 1  Ugift deres søn

Aarhus, Framlev, Harlev, Tåstrup, , 53, FT-1787, A7626
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Jensen 38  gift Mand Hyrde 
Ingeborg Olesdatter 34  gift Kone   
Ingeborg Christensdatter 12  ugift Barn   
Stine Christensdatter 10  ugift Barn   
Maren Christensdatter 8  ugift Barn   
Jens Christensen 6  ugift Barn   
Jørgen Christensen 3  ugift Barn

Jeg tror at det er dem du søger !

vh
Thorkild

Preben Dammeyer

Først svar til Ruth Neumeister og til Ruth Steenberg Rasmussen.

Ja, jeg har været omkring Harlev Kirkebog ved Ingeborg Sørensdatters død 1865. Dér er hun ikke noteret som født i Harlev eller andet sted.

Og ingen konfirmation er ligeledes underligt.

Jeg har henvendt mig til Harlev-Framlev Lokalhistoriske Arkiv med en forespørgsel om "fænomenet"; men dér er nok sommerferie, så jeg afventer!

Herefter svar til Thorkild.

Mange tak for dit gode forsøg på hjælp i min vanskelige situation. Det ser spændende ud og vil være værd at overveje nærmere.

Nu kommer familjen hjem fra Tyskland på ferie, så der går nogen tid inden nærmere besvarelse.

Med venlig hilsen

Preben