Kvartalsopdeling anno 1800

Startet af Søren Peder Møller, 23 Mar 2021 - 12:34

Forrige emne - Næste emne

Søren Peder Møller

Hej i Forummet

I skrædderlaugets protokol for 1796 til 1807 er jeg stødt på en kvartalsopdeling, hvor kontingent indbetales kvartalsvis efter følgende inddeling:
Michaeli Quartal, Jule Quartal, Paaske Quartal og Sct. Hans Quartal

Det kan jeg ikke få til at stemme med vores januar, april, juli og oktober kvartaler, fordi påsken kan falde mellem den 22. marts og den 25. april, og Google kan heller ikke hjælpe. Jeg forestiller mig at opdelingen i stedet for kalenderåret følger kirkeåret; men for at præcisere en hændelse i slægten, jeg vil gerne have vished.

Er der nogen der med sikkerhed kan sige at kvartalsinddelingen i 1800 og i nutiden er ens, men navngivet forskellig?

På forhånd tak for hjælpen

Søren Peder Møller


Britta Hansen

#1
Hej Søren Peder

Det er inddelingen i de fire 'Quatember' fra den katolske kirke. Fandt en del på tysk:

wikipedia.org/wiki/Quatember:
Papst Gregor VII. (1073–1085) führte die Quatembertage in den Kalender der Weltkirche ein und legte sie auf den Mittwoch, Freitag und Samstag nach dem Fest der hl. Luzia am 13. Dezember, nach Aschermittwoch, nach Pfingsten und nach dem Fest der Kreuzerhöhung am 14. September fest.

Søg også på ,Michaelis Quartal'
Stand der Innung der bürgerlichen und befugten Herren Buchbinder ... - Google Bøger

Se også Tamperdag - Wikipedia, den frie encyklopædi
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki