aNTON FERDINAND LARSEN

Startet af Egon Hansen, 15 Jul 2011 - 10:31

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Lars Nielsen,skytte på Nørager,38 år, og husjomfru MADMOSELLE Lydia Rebekka Lund,samme sted, 32 år bliver gift i Sæby kirke 1789 (AO 68,h nr 2).Lars bliver skovfogedog de flytter ind i skovfogedgården i Amnindingen.
Lydia dør i 1798 og ved folketællingen 1801 har Lars en søn, Anton Ferdinand Larsen, 12 år, samt to tjenestepiger. Ferdinand er ikke døbt i Sæby.
2 april 1801 bliver Lars gift med den ældste af sine tjenestepiger, Margrethe Olesdatter (AO 82, h, nederst) og i august får fr datteren Lydia.
Anton Ferdinand bliver ikke konfirmeret i Sæby,der har måske ikke været "plads" til ham efterhånden som Lars og Margrethe får flere børn!
Ferdinand er ikke i Lægsarullen (hvorfor?, Lars sønner med bondepigen Margrethe kommer alle i "rullen".  Er Lars ikke far til drengen ? har han "dået" skovfogedstillingen for at "overtage" husjomfruen og hendes barn?)
Næste gang jeg møder Ferdinand er i Holmstrup.Han er smedesvend, og bliver 8 april 1818 gift med smedens datter(AO 197) og får et barn med hende 15 august 1818 (AO 86 , 4) Ferdinanss halvsøster Lydia bar banet som også kommer til at hedde Lydia.
Denne Lydia bliver konfirmeret i Rørby 1833 (AO 295) Ser oplyses at hun er født i Skarritsø Huse, under Bentzonslund i Holmstrup.
1834 tjrner Lydia i Slagelse, og kommewr senere til København.

Ferdinand Larsen kan jeg ikke finde i 1834 i DDA. Er der nogen som kan hjælpe mig at følge ham fra han forlader hjemmet på Nørager skovfogedsted tilk han dukker op i Holmstrup, og hvot han flytter hen fra Skaritsø huse? ..

Mvh Egon Hansen

Anette Eriksen

Hej Egon,

Husk til en anden gang, at oplyse amt, der er pænt mange Sæby'er.

Her finder du både Niels Larsen og Lydia Lund i ft 1787, hvor de tjener samme sted:

Samtlige personer i husstanden

Holbæk, Løve, Sæby, Nørager, Nøragergaard, 83, FT-1787, C0911
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Qvistgaard 63  Gift Hosbond Eyere af Nøraggergaard 
Anne Dorthea Jørgensen 52  Gift Madmoder   
Christiane Ulriche Jørgensen 18  Ugift Madmoder: Broder Dat: Opholdende 
Søren Christian Berrig 26  Ugift Tieneste-Folk Forvalter ved Grden 
Lars Nielsen 36  Ugift Tieneste-Folk Skytte 
Lydia Rebekka Lund 35  Ugift Tieneste-Folk Huusholderske 

Susanna Cicilia Selmer 25  Ugift Tieneste-Folk Stuepige 
Stine Christiansdatter 22  Ugift Tieneste-Folk Barne-Pige 
Birthe Sophie Nielsdatter 22  Ugift Tieneste-Folk Kokke-Pige 
Anne Hansdatter 30  Ugift Tieneste-Folk Brygger-Pige 
Barbara Jensdatter 24  Ugift Tieneste-Folk Mejerske 
Karen Ibsdatter 20  Ugift Tieneste-Folk Malke-Piger 
Karen Hansdatter 20  Ugift Tieneste-Folk Malke-Piger 
Johanne Olsdatter 18  Ugift Tieneste-Folk Malke-Piger 
Christen Nielsen 51  Ugift Tieneste-Folk Kusk 
Niels Pedersen 29  Ugift Tieneste-Folk Stald-Karl 
Christine Hermansdatter 8  Ugift Tieneste-Folk fattige Børn her opholdende sig 
Anders Jensen 6  Ugift Tieneste-Folk fattige Børn her opholdende sig 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Mange hilsner Anette Eriksen

Judith Olsen

Hej Egon

Starter lige med at henvise til din tidligere tråd om "samme" personkreds:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,679248,679275

I din tidligere tråd omtaler du Ferdinand Anthon Lund, som er blevet gift i 1745 iflg. FS.

Jeg tænker, at det måske er denne Ferdinand i FT 1787 - dog med en ny kone - og at denne Ferdinand måske er Lydia Rebekka Lunds far:

Sorø, Øster Flakkebjerg, Tystrup, Tystrup, , 2, FT-1787, B6052
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Ferdinand Lund   69    Gift   Hosbond   Degn, Skoleholder   
Maren Hansdatter   50    Gift   Madmoder      
Susanne Lund   40    Gift   hans Datter af 1. ægteskab      
Peder Knudsen   34    Gift   Degnens Tienestekarl      
Knud Pedersen   2    Ugift   deres Søn      
Inger Olesdatter   22    Ugift   Tienestepige      

Og derfor tjekkede jeg lige KB Tystrup for at se, om Anton Ferdinand / Ferdinand Anton skulle være døbt eller konfirmeret der - men fandt ham desværre ikke.

Måske var det en idé at prøve at finde frem til Ferdinand Lunds børn, for at se om Lydia er datter af ham - og for at se, om hun evt. skulle have fået sønnen døbt under ophold hos en søster eller bror.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Jette Nielsen

Hej Egon

Nej, - de er ikke nemme ....men det må være konen,
hun hedder Ane Katrine:

Holbæk, Tuse, Jyderup, Taarnved Bye, , 13, FT-1801, C0099
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jonas Hansen 38  Gift mand jordløs husmand og smed 
Ane Marie Pedersdatter 48  Gift hans kone   
Ane Lisbet Rasmusdatter 17  Ugift konens datter af 1. ægteskab   
Rasmus Jonasen 13  Ugift deres børn af 2. ægteskab   
Ane Katrine Jonasdatter 7  Ugift deres børn af 2. ægteskab     
--------------------------------------------------------------------------------

Ved ikke om du har set denne vielse:

Tømmerup kbg.1805-14 ops.62
Han er ungkarl og smedesvend:

Husband
FERDINANT ANTHON LARSEN Pedigree     
Marriage:  13 JUN 1810  Tommerup Sogn, Holbaek, Denmark
Wife
DORTHE PEDERSDR Pedigree
Marriage:  13 JUN 1810  Tommerup Sogn, Holbaek, Denmark

Mvh.
Jette Nielsen

Judith Olsen

Hej Egon

Ferdinand Larsen, som i 1818 bliver gift med Catrine Jonasdatter, er angivet til at være 26 år gammel, ungkarl og smedesvend - d.v.s. at han er født ca. 1792.

Gad vide om det er "din" Ferdinand Anton Larsen, som efter FT 1801 skulle være født ca. 1789 ?

Vielse af Ferdinant Anton Larsen af Mørkøv og Dorthe Pedersdatter i 1810 blev ikke gennemført, jfr. KB Tømmerup 1805-1814, opslag 62.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Egon Hansen

Hej.
Tak for de mange hurtige svar.beklager at jeg glemte at skrive Holbæk amt,
Jeg har ganske rigtigt været ude med denne tråd, eller noget lignende før, og fik dengang nogle løfter, som desværre ikke blev indfried ,specielt med henblik på Margrethe Olesdatters forældre.
Jeg kan godt se at aldren på Lars ved vielsen ikke passer helt, men det er jo ikke første gang der er afvigelser mellem forskellige kilder.
Jeg har selvfølgelig folketællingerne fra Sæbv 1787 og 1801, og ligeledes Reerslev 1787 og 1801 (alle HOLBÆK amt), og ved at Ole Nielsen fratrådte fæstet af en gård i Sønderrød,under Kattrup i 1795, og at han var husmand med jord og at han passede "byens gærder" i Reerslev i 1801.
Desværre er de gamle kirkebøger fra Reerslev brændt , men enten er Ole og hans kone døde før kirkebogen er bevaret, eller også er de flyttet!, men ikke til noghen af børnene !Det er undersøgt)
Mht Lydia Lund. Den unge godsejerfrue,født Plum,mistede sin mor ved fødslen og en stedmor , som også hed Lund til efternavn døde medens hun var barn (altså Plums datter). Jeg tænker mig at Rebekka Lydia er en søster til denne stedmor, og er kommet som veninde, og barnefrøken , og er blevet på gården, da Quistgaard har overtaget den sammen med sin søn, som bliver gift med frk Plum.
At der er min Ferdinand Anton Larsen, som bliver gift som smedesvend på det senere Bendtzonlund, med Jonas smeds datter er jeg ikke i tvivl om, når jeg ser at hans halvsøster bærer datteren, som også kom til at hedde Lydia.
Men hvorfor kom denne Lydia så langt hjrmmrfra at hun bliver konfirmeret i Rørby, og hvor er forældrene? Præsten indskriver hende tilsyneladende efter hendes dåbsattest, og nævner ikke hendes opholdssted!, kun aqt hun er særdeles godt begavet.
Desværre flytter hun til Slagelse  lige efter sin konfirmation, så folketællingen 1834, fortæller ikke hvor hun var ved konfirmationen.
Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre at finde Ferdinans Lunds børn. men det at han er studius ved den vielse i København, kunne godt  passe med at han i 1787 er Degn i Tystrup
Siden min første tråd om denne personkreds har jeg set at Lars skyttes bror ,Anton Nielsen dør som fæster under Kattrup. Jeg håber dette kan føre mig på sporet af Lars skyttes fødested og forældre.

Mvh Egon

Judith Olsen

Underligt, i 1798 er Lars Nielsen stadig skytte:

Anthon Nielsen hmd i Sonderod              25 Sep 1798      pg 80 129 137 144
2WIFE:   Maren Olsdtr (dod)
CH:      Rasmus Anthonsen 5  with Jacob Rasmussen ladefoged i Norager
2WIFE:   Johanne Pedersdtr  (= 2. Peder Sorensen - by 11 Jan 1805)
2 CH:    Peder Antonsen   4
        Niels Antonsen   2
BRO:     Lars Nielsen skytte i Norager
SVOGER:  Jacob Rasmussen ladefoged i Norager
wgd: Soren Giermann snedker i Sonderod
[Kattrup Gods, Holbaek; Bk 1 1790-1850; film 41238

Og her - ikke fordi det bringer dig nærmere:

Lydia Larsdtr i Lerchenborg         30 Jul 1826     pg 420 438 448 (not in index)
HUSB:    Niels Nielsen tjenestekarl
CH:      Lars Nielsdtr    3/4 yr.
?FADER:  Lars Nielsen hmd i Almagerhuset (?dod - 15 Oct 1816)
REL:     Niels Olsen hmd i Loytved, Saebye sogn
[Lerchenborg gods, Holbaek; BK 3 1799-1828; film 41287]

Iøvrigt så jeg hos Aurelia, uden lige at have kopieret det, at der på et tidspunkt (indenfor de år vi taler om) var en forvalter Lund på Sæbygaard.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Egon Hansen

Ja det var det skifte jeg nævnte. Jeg tror nok at Lars både var skytte og skovfoged, ud over at han kaldes husmand i Almagerhuset. men Kaare har fortalt min at anton i 17897 var dragon og tjenestekarl i Sønnerrød, så jeg vil prøve at finde ham i lægdsrullen, og så har jeg faderens navn og forhåbentlig drengenes fødested! (bare det nu ikke er Reerslev !)
Rel. Niels Olsen  er Margretes bror. Jeg vidste godr at Lydia Larsdatter blev gift med en som hed Niels Nielsen, og at hun døde da drengen var lille. Han var i pleje hos Margrethe som, jævnfør min tidligere tråd, efter Lars død, var blevet gift med en enkemand og aftægtsmand i LlFuglede, og efter hans død stadig boede i LLFuglede, men "forsvandt" omkring 1850!

Mvh Egon

Kaare Grodal

#8
Hej Egon

Der er bliver konfirmeret en Lydia Rebekka Lund 1766 i Tystrup-Haldagerlille ops 4, og 16 jun 1750 døber skoleholder (Ferdinand Anton) Lund i Tystrup en datter Lydia, ops 46.

Får Lydia og Claus i KBH nogen børn?

Hej igen, Anton staves Anthon i FT 1787
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Egon Hansen

Hej Kaare
Tak for mailen.Det ser ud til at passe med den konfirmation, og at husholdersken på Nørager i 1787 er datter af Degnen., og mon det så ikke er ham der i 1745 er studios i København? Bare ærgeligt at der ikke er en lægdsrulle for piger også!
Nå, det vil vel vise sig hvis der er et skifte efter degnen.
Jeg ved ikke om Lydia og Claus fik børn, jeg har ikke fulgt familien længere. Som du ved er det Lars og Margrethes yngste søn Lars der er min ane.
Når jeg overhovedet graver i Ferdinand er det for5di han ,i modsætning til sine yngre halvbrødre ikke er i lægdsrullen.
Det kan ikke være fordi han var svagelig eller krøbling, når han kunne blive smedesvend, og det kan heller ikke være fordi ar Lars Skytte ikke var af bondestand, når de yngre sønner alle blev indskrevet i rullen.
Hvis Lydia Rebekka har været nede hos sine forældre og føde sit barn, frør hun blev gift med Lars, kunne det måske være fordi degnens børn var undtaget fra værnepligten, men hvem er så faderen?
Alrså et oplæg til en socialhistorie?
Og så tak fordi du rettede min stavemåde for Anthon.
Jeg har fået Kattrup fæsteprotokol til LAK, så jeg tager derind på Onsdag for at se hvad jeg kan finde, både der og i skifteprotokollerne og lægdsrullen.
Jeg skal godt nok først en tur i Helligåndshuset, men jeg skulle gerne nå det hele alligevel
Mvh Egon

Judith Olsen

Hej Egon

Der bliver i Tystrup konfirmeret følgende Lund-børn (KB Tystrup 1737-1844), opslag 4 og 5:

1764 - Susanne Margrethe Lund
1766 - Lydia Rebekka Lund
1771 - Phillippus Nathaniel Lund
1771 - Marie Kirstine Lund
1773 - Elisabeth Lund
1779 - Jørgen Telling? Lund

Ferdinand Anthon Lund døde den 21. september 1789, jfr. KB Tystrup 1779-1815, opslag 66.

Se også dette link - måske Gitte Gry ved noget om familien ?
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?action=printpage;topic=9170.0

Mon ikke vi så kan regne nogenlunde med, at din Ferdinand Anthon er født efter september 1789 ?
Nej, jeg ved godt, at det ikke behøver at være tilfældet !

Jeg har forsøgt at finde nogle af de ældste børn for at se, om Lydia evt. kunne have født hos nogen af dem - men har ikke fundet noget endnu:


Dette kunne være broderen, Phillippus Nathaniel Lund:
København, København (Staden), Vester Kvarter, , Løngangsstræde 271, 1226, FT-1787, C2170
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Philip Lund   31    Gift   Huusbonde   Skibs Tømmermand   
Alhed Conradsen   46    Gift   hans Kone      
Anne Dorthe Lund   4    Ugift   ægte datter      
Susanne Kirstine Lund   2    Ugift   ægte datter      
Else Kølmer   48    Ugift   Tienestepige      


Dette kunne være søsteren, Marie Kirstine:
Navn: Marie Kirstine Lund Køn: K Alder: 34 Civilstand: Gift
Kilde: FT-1787 Amt: Præstø Herred: Tybjerg Sogn: Vester Egede Stednavn: Wester Egede "2den" Familier
Matr.nr/adresse: Et huus Husstands-/familienr: 18 Indtastningsnr: C0015 Løbenr.: 117


Intet fremkommer ved "Vis husstand" ????
Tjekket KB Vester Egede – ingen Ferdinand Anthon !

Dette kunne være søsteren, Elisabeth:
Præstø, Tybjerg, Vester Egede, Wester Egede Bye, Præstegaarden, 2, FT-1787, C0015
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Jacob Holbye   32    Gift   Mand   Sognepræst   
Wilhelmine Marie Meyer   31    Gift   Kone      
Hans Sørensen   24    Ugift   Tjenestefolk   Avlskarl   
Hans Jacobsen   25    Ugift   Tjenestefolk   Karl   
Knud Jørgensen   18    Ugift   Tjenestefolk   Dreng   
Elisabeth Lund   27    Ugift   Tjenestefolk   Stuepige   
Lisbeth Hansdatter   26    Ugift   Tjenestefolk   Kokkepige   
Giertrud Christophersdatter   25    Ugift   Tjenestefolk   Brøggerspige   
Karen Jacobsdatter   12    Ugift   Tjenestefolk   Hønsepige   

Den ældste af børnene, Susanne Margrethe, bor hos faderen i FT 1787.


Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Egon Hansen

 Hej Judith
Tak for din Mail.Det var fantastisk! hvordan bærer man sig af med at finde alle degnens børn?
Jeg kan godt se at hans ældste datter bor hjemme.Jeg går ud fra at hun er gift med degnens karl som står lige neden under. Jeg prøvede at slå efter i 1801 for at se om jeg kunne finde nogen af degnens husstand i Tystrup, uden held.
M.h.t. "min" Ferdinand, så skulle han etter 1801 tællingen være født 1789, altså lige før eller umiddelbart efter at moderen var blevet gift og kan som følge deraf ikke være i folketællingen 1787, og på dette tidspunkt tjente Lydia Rebekka på Nørager.
Men hvorfor kom Ferdinand ikke i lægdsrullen, når alle hans halvbrødre, som Lars fik med bondepigen fra Sønderrød , hvis han ikke var født før moderen blev gift, og derfor ikke blev regnet for "af bondestand" (degnens børn var f.eks lkke værnepligtige,og vel heller ikke hans børnebørn, hvis ikke deres far var bonde).
Der kan jo heller ikke nytte at søge Degnens øvrige børn i 1801, Lydia var jo død i 1798 og Ferdinand var hos Lars skytte,men selvfølgelig, hvis nogen af dem er bosiddende, og evt har degnens enke hos sig, kunne det måske give et fingerpeg om Ferdinansa konfirmation.
Jeg har prøvet at skrive til Gitte, men det er vel tvivlsomt at hun stadig venter svar på sit indlæg fra februar måned?

Mvh Egon

Judith Olsen

Hej Egon

Forklaringen på, at Lydia Ferdinandsdatter er konfirmeret i Rørby er måske, at hendes morbroder var smed i Rørby:

Holbæk, Ars, Rørby, Rørby sogn og bye, et huus, 6, FT-1834, C3214
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Rasmus Jonasen   46    Gift      smed   
Johanne Magrethe Mathisdatter   52    Gift      hans kone   
Carl Johan Teklind   58    Ugift      smedesvend   
Johanne Magrethe Rasmusdatter   16    Ugift      Deres barn   
Mariane Rasmusdatter   13    Ugift      Deres barn   
Niels Pedersen   7    Ugift      plejebarn   

Holbæk, Ars, Rørby, Rørbye bye, Et Huus, 19, FT-1840, C6253
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Rasmus Jonasen   53    Enkemand      Smed   
Mariane Rasmusdatter   19    Ugift      Hans datter   
Niels Pedersen   12    Ugift      Pleiesøn   
Carl Nielsen   21    Ugift      Smedesvend   

Se også www.lokalhistorien.dk - under Rørby - bl.a.:

1809   Rasmus Jonassen (1788-1841), søn af smed Jonas Hansen og Ane Marie Pedersdatter i Tornved, Jyderup sogn. Gift med enken Johanne Margrethe Mathiasdatter ( -1839).

Og her er skifte efter Rasmus:

Rasmus Jonasen smed i Rorbye/Raabye           4 Aug 1841    pg 83
WIFE:    Johanne Margrethe Mathiasdtr (dod)
CH:      Mads Rasmussen   smed i Hallebyeoe
         Lovise Marie Rasmusdtr = Peder Madsen sognfoged
         Mariane Rasmusdtr   = Carl Ferdinant Nielsen smed
         Johanne Margrethe Rasmusdtr
         Ane Marie Rasmusdtr - begge ugift
gd: Hansen kirksanger skolelarer i Rorbye
[Arts-Skippinge Herred spr; Bk 3 1839-1853; film 49226]


Med hensyn til Lydia Rebekka Lunds søster, Susanne, som i FT 1787 bor sammen med faderen i Tystrup, har jeg fundet følgende:

KB Tystrup 1779-1815, opslag 66 - den 16. juli 1790 begravet Peder Knudsen klokker, 38 år.

Samme KB, opslag 96 - trolovet Hans Andreasen skræder af Aaes i Glumsø sogn og Susanne Lund, sal. Peder Knudsens enke i Halagerlille.

Samme KB, opslag 97 - viet mester-skræder Herman Helm af Ringsted og degne-enken, madame Maren, sal. Lunds.

Men desværre har jeg hverken i Glumsø eller Ringsted fundet konfirmation af Ferdinand Anthon.

Jeg har også forsøgt at finde skifter efter smed Jonas Hansen/Ane Marie Pedersdatter og datteren Ane Cathrine Jonasdatter/Ferdinand Larsen, uden held - det er som om de to familier forsvinder ud i den blå luft efter 1818  :(

Ved du, hvornår Lydia Ferdinandsdatter ankommer til Rørby sogn ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Egon Hansen

Hej Judith
Tak for mailen. Det er imponerende hvad du gider finde frem til mig.
Nej, jeg ved desværre ikke hvornår Lydia kommer til Rørby. Deres tilgangsliste begynder 1828 og der er hun ikke nævnt, men hvis det er morbroderen hun opholdt sig hos, kan det  jo ligge langt tilbage .Måske er hjemmet blevet opløst. Eller  måske har præsten bare ikke noteret at et barn er flyttet til.
Var der ikke noget med at disse af-og tilgangslister blev til fordi præsten skulle påtegne skudsmålsbøger? og hvis hun har været plejebarn hos sin morbror, var hun jo ikke tyende.
Derimod har jeg hendes afgang fra Rørby (AO 395, nr 13), men der står ikke hvorfra, kun at hun flyttede til Slagelse.
Og så fandt jeg hende i DDA, hun tjente hos en skræddermester  på Slottensgade 90. den mulighged havde jeg ikke for 15 år siden da jeg arbejdede med den del af familien.og i Kirkebogens tilgangslister kunne jeg ikke finde hende.
Jeg håber stadig at finde hvor Ferdinand blev døbt, bl a. for at få klaring på om min teori om at Lars ikke er faderen. og hvor han blev af efter Holmstrup 1818

Mvh Egon

Judith Olsen

Hej Egon

Da jeg i eftermiddag tjekkede Lydias konfirmation, undrede jeg mig lidt over det anførte om hendes vaccination. Jeg kan ikke tyde det hele - men mener at læse, at hun er vaccineret af afdøde distriktslæge Lindenborg i Slagelse.

Og så tænker jeg: Har hun været i Slagelse tidligere - og hvis ja, er det så der familien er flyttet til, en gang efter 1818 ?

Jeg har forsøgt at finde noget om Lindenborg, men har ikke haft held med det.

Ved du noget om Lindenborg ?

Og har du overvejet, hvad grunden til det ikke gennemførte bryllup i Tømmerup i 1810 mellem Ferdinand og smedeenken Dorthe Pedersdatter kan være - hans (for) unge alder måske ?

Med hensyn til af- og tilgangslister mener jeg at have læst, at de blev til som en forløber for folkeregistreringen, men din idé med skudsmålsbøger kan være lige så god.

Med hensyn til Ferdinands fødsel og dåb har jeg tænkt, om det mon kunne være sådan, at en finere families uægte børn ikke blev registreret i den almindelige kirkebog, men i en mere "privat" bog af præstens - for at skjule "problemet" ?
Jeg har ingen erfaring med "finere familiers" evt. uægte børn - det er blot en tanke, jeg har fået.
Og, hvis Lars ikke er faderen, så kunne det måske være den unge hr. Quistgaard ?
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Egon Hansen

Hej Judith.
Netop min tanke.Og så passer det med at Lars skytte blev skovfoged for at overtage forpligtelserne for barnet.
Men blev Ferdinand døbt i Sæby kirke skulle han vel være indskrevet i kirkebogen, som Lars og Lydias barn, enten han var født før eller efter at de blev gift ?
Har ægteskabshandlen ikke været på plads, da maven blev for tyk, og Lydia måtte sendes væk, (Quistgaard var jo gift med den forrige ejers datter!, ) er Ferdinand født et andet sted, og børn dengang blev jo kun døbt med fornavne, efternavnet var noget som dannede sig når der blev brug for det.det kunne være forklaringen på at Ferdinand ikke kom i lægdsrullen.
Men hvor er han så født ?Fødselvstiftelsen er jo en stor sag når vi ikke kender fødselstidspunktet, og moderen har sikkert kun været et nummer!
Nej jeg kender ikke Lindenborg og det bliver jo mere end svært at finde noget af smedens familie som var i Slagelse på dette tidspunkt.

Mvh Egon

Judith Olsen

Hej Egon

Jeg har tjekket Fødselsstiftelsen for perioden 15. maj 1787 til januar 1790 - der er flere ved navn Ferdinand - men ingen Ferdinand Anthon.

Ferdinand Anthon Lund fik en datter Sara døbt i Trinitatis den 12. juli 1745 (1742-1765, opslag 61).

Hun er ikke konfirmeret i Tystrup, så vidt jeg kan se, og heller ikke begravet der - og hun er ikke, så vidt jeg kan se begravet i Trinitatis, men faderen kan jo have været skoleholder et andet sted i 1745/46.

Jeg har ikke umiddelbart kunnet finde Sara i FT 1787.

Datteren Susanne Margrethe er døbt i Tystrup den 6. april 1747.

Ved du, hvor familien Quistgaard kom fra, inden overtagelsen af Nørager ?
Hvis unge Quistgaard er faderen, kunne det jo være, at Lydia var sendt til nogen i denne familie på diskret ophold.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Egon Hansen

Hej Judith
Tak for mailen. Jeg havde, dengang jeg arbejdede med denne gren af mine aner (Lars Nielsens yngste søn, Lars Larsen er min mormors morfar) et opslag der hed at Studius Ferdinand Anthon Lund blev gift i København i 1745, Han blev viet i sin svigerfars hjem, efter speciel tilladelse.
Lats Nielsen er ikke døbt i Sæby 1748 - 1752. Derfor andersøgte jeg hvor  Quistgård kom fra. Han var forpagter, på en større gård på Haslevegnen, hist nok under Gisselfelt.
Jeg ledte også dengang der efter Lars Nielsen, m.h.p om han skulle være kommet med de nye ejere, men fandt ham ikke der-
Med det Kattrupskifte, er der jo også meget der tyder på at han hører hjemme her på Vestsjælland, måske i Reerslev? Men det ved jeg forhåbentligt mere om i morgen, hvis jeg finder bror Anthon i lægdsrullen.
De gamle kladenotater om Nørager har jeg desværre ikke mere. Og det er lige som om at Nøragers historie, i årene med først kreigsråd Plum, derefter far og søn Quistgård, og efter unge Quist død, og enken bliver gift med een som hed Korsgaard. som igen efter konens død sælger godset , er en parantes i ikke adeligt eje som man ikke er stolt af!
Jeg havde også Plums anden kones fornavn (hun hed Lund til efternavn, mon det skulle være Sara?)
men det ligger heller ikke ved sagen mere.
Ktigsråd Plum hører til edterslægten efter herredsfogeden i vestslesvig, som Svend Jacobsen har samlet i "ti generationer med rod i marsken", og både Quistgaars og Korsgaard nævnes også i han tillæg til denne bog.

Mvh Egon

Kaare Grodal

Hej Egon

Hvis det er hustruen  Xx Lund, Plum begraver uden navn 4 feb 1768, 32 år gl. kan det ikke være Rebekkas søster, men måske faster.
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Egon Hansen

Hej Kaare.
Tak for mailen.
Nej det kan jeg godt se nu. Jeg vidste at jeg havde set det et sted, men kunne ikke huske hvor!
Det var bare en tanke at de to skulle være i familie
Og Ferdinand, som ikke er døbt i Sæby og ikke i lægdsrullen, satte dengang nogle tanker igang, som på det tidspunkt fik mig til at intereserer mig for Nøragers historie,særlig Plum- Quistgaard perioden som kun omtales meget lidt.
Dengang var det et større detektivarbejde, selvom vi havde både kirkebøger på micrifiche og folketællinger på de gamle mormonfilm på vores bibliotek i Slagelse, så jeg lod det stå stand-by .
Nu hvor vi har trådene her og bedre søgemuligheder på nettet ville jeg bare prøve at få ubesvarede spørgsmål klaret.selv om Ferdinand ikke er ane.
Næste skridt må så blive hvor Lars Nielsens næste svigerforældre, som blev husmand og "gærdevedligeholder" i Reerslev da han afgav sit fæste under Kattrup i 1795, blev af. Reerslev hører jo i alt væsentligt under Nørager,men her begynder godsarkivet først omkring 1820, og kirkebogen for Reerslev i 1812.
Mvh  Egon
.

Judith Olsen

Hej Egon

Det bliver spændende at høre, hvad dit arkivbesøg frembringer  :)

Jeg har fundet distriktschirurg Andreas Lindeburg død i KB Slagelse Skt. Mikkel 1814-1835, opslag 386, død den 22. december 1820. Det er anført, at han var distriktschirurg for Slagelse og omegnen.

Da Lydia jo er vaccineret af ham, må familien have været i Slagelse eller omegn mellem 1818 og 1820, og jeg har derfor undersøgt døde mænd i både Skt. Mikkel og Skt. Peder, men har ikke fundet hverken Jonas Hansen eller Ferdinand Anthon Larsen.

Men Ferdinand kan jo også have været "i omegnen".
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Judith Olsen

Hej Egon

Ærgerligt, at jeg først finder det nu - men der findes åbenbart vaccinationsprotokoller fra Slagelse, fundet på Daisy:


Arkivskaber(e):

Slagelse Lægedistrikt

Slagelse Lægekreds

Arkivserie:

Vaccinationsprotokol  1810-1917

Eksemplar:

Original,  Papir m.m.

Indhold beskrives med:

Protokoldato (År, Måned, Dag)

Antal fysiske enheder:

3

Nr.   

Indhold fra   

Indhold til

005-1

1810

1872

Gå til bestilling



005-2

1881

1898

Gå til bestilling



005-3

1898

1917

Gå til bestilling

Det kunne være lidt spændende at se, om Lydia Ferdinandsdatter findes deri !
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Egon Hansen

Hej Judith og Kaare
Den vaksinationsprotokol må vi have fat på når fjernlånet åbner igen.
Jeg vender tilbage når jeg har fået styr på resultaterne fra København idag. Det har været en lang dag. Foreløbig kun at min tiltro til Lægdsruller er svækket betydeligt!
Ferdinand er nemlig i rullen for Reerslev, Sæbygård amt! og der bliver han, boende hos faderen, selvom faderen bor i Sæby sogn! til han på et tidspunkt er i Tømmerup, så er han soldat i 1813, på beslagskole i København. Han nævnes ikke i Holmstrup, men kommer til Nørager som smed og dør i Sæby sogn 24 apr 1819 (AO 49--in 1813 -20) Ikke eet ord om kone og datter!
Til Kaare: Anthon er ikke i lægdsrulle Reerslev 1792, men med sin søn Peder i 1796
Mvh Egon

Judith Olsen

Hej Egon

Det er jo fantastisk, at du fandt Ferdinand i lægdsrullen - og dermed også hans skæbne.

Den unge enke, Ane Cathrine, bliver i 1818 gift med Jens Bidstrup - KB Sæby 1812-1820, opslag 79.

Parret rejser - på et tidspunkt - til Agersø, hvor Jens er smed og hvor de, jfr. KB Agersø 1814-1851, får følgende børn:

Antonette Dorthea, født 19.1.1821 - opslag 42
Rasmus Bidstrup, født 30.1.1824 - opslag 14
Jens Bidstrup, født 19.3.1827 - opslag 18 - og her er ægtemanden åbenbart død

Jens Bidstrups død har jeg ikke fundet !

Derudover får Ane Cathrine en uægte datter:

Ane Marie Isachsdatter, født 20.4.1831 - jfr. KB Kirke Helsinge 1817-1836, opslag 108

Ane Cathrine bliver den 9. august 1834 gift med Peter Andersen Dauding, jfr. KB Agersø 1814-1851, opslag 79.


Du får lige nogle folketællinger også:

Sorø, Vester Flakkebjerg, Agersø, Agersø bye, et Fattighuus, 45, FT-1834, C7199
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Katrine Johnasdatter   37    Enke      Faar Understøttelse af Fattigkassen til 3 Børns Underholdning, hun tjener som Spindekone   
Antoinette Dorthe Jensdatter   14    Ugift      Hendes Barn   
Rasmus Bistrup Jensen   11    Ugift      Hendes Barn   
Jens Jensen   7    Ugift      Hendes Barn   
Anne Marie Issaachsdatter   3    Ugift      Hendes Barn   

Sorø, Vester Flakkebjerg, Agersø, Agersø, Agersøe Bye, 1 Indsidder, 43, FT-1840, C7219
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peder Dauding   58    Gift      Dagleier   
Katrine Johnasdatter   47    Gift      hans Kone   
Marie Isaaksdatter   9    Ugift      deres Datter   

Sorø, Vester Flakkebjerg, Agersø, Agersøe Bye, 1 Huus, 64, FT-1845, C0863
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Katrine Johnasdatter   51    Enke      Huusmoderen. Spindekone   Jyderup, Sorøe Amt[Holbæk amt]
Anne Marie Isaaksdatter   14    Ugift      hendes Datter   Kirkehelsinge, Sorøe Amt[Kirke Helsinge, Holbæk amt]


Vedr. tråden om Lars og Margrethe:

Faldt tilfældigvis over en vielse, som ikke blev gennemført, for Rasmus Jensen (bror til Lars) - se KB Sæby 1819-1830, opslag 150.

Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Judith Olsen

Og se lige her:

Sorø, Slagelse, Slagelse Købstad, Slagelse Købstad, Bredegade No 126 - 127, 132-F2, FT-1850, C9404
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Nielsen 38  Gift  Tøffelmager Jyllinge Sogn, Roskilde Sogn
Antonette Dorthea Jensen 30  Gift  hans Kone [Peter Nielsen] Bursøe Sogn, Sorø Amt.
Ane Chatrine Jonasdatter 57  Enke  Husfaders Moder [Peter Nielsen og Antonette Dorthea Jensen] Jyderup Sogn, Holbech Amt
Ane Marie Isacsdatter 20  Ugift  Huusmoderens Søster [Peter Nielsen og Antonette Dorthea Jensen] Kirkestilling Sogn, dito [Holbech] Amt
Anthon Ferdinand Nielsen 6  -  Huusfaderens Børn [Peter Nielsen og Antonette Dorthea Jensen] Slagelse
Nielsine Chathrine Nielsen 3  -  Huusfaderens Børn [Peter Nielsen og Antonette Dorthea Jensen] Slagelse
Ane Marie Nielsen 1  -  Huusfaderens Børn [Peter Nielsen og Antonette Dorthea Jensen] Slagelse

Det er da lidt pudsigt, at Antonette, som er datter af Jens Bidstrup, "opkalder" en søn efter sin moders første mand.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Egon Hansen

Hej Judith
Tak for mailen.
Hun har haft travlt, den gode enke, gift 28 juli, kun 3 måneder efter Ferdinands død! For det er da AO 79 øverst du mener.
Det er en meget dårlig kopi jeg får frem.jeg bliver i tvivl om de stednavne der nævnes efter Ane Catrines og Jens Bistrups navne.
Jeg havde selv ledt efter en ny vielse eller en bortrejse, evt død for den unge enke, men jeg havde først ledt i den næste kirkebog, jeg havde ikke regnet med at det gik så stærkt!
Kan du læse de stednavne på din komputer, eller skal jeg lægge den til tydning?
Mvh Egon

Judith Olsen

Hej Egon

Tja, om enken har haft travlt - vel egentlig ikke mere end, hvad der var normalt på den tid.

Ja, opslaget, nr. 79, i KB Sæby er meget utydeligt, og jeg kan altså ikke se/læse, hvor Jens Bidstrup kommer fra / er af - men Catrine Jonasdatter er af "Nørager Enemærke"

Der er mange Bidstrup-er på Bornholm i 1801 og også en Jens Bidstrup Rytter på 3 år - men om det kan være ham, njaaa - ved ikke om jeg tror helt på det  ;)
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Kaare Grodal

Hej Egon

Jeg kan heller ikke tyde hvor Jens Bidstrup var af ved vielsen, kun at han var smedesvend på 35 år.

Kan vi bruge forloverene, Snedker Christen Lund, Nørager Enemærke og gmd. Jens Larsen, Frendved, til noget?

Når Anthon Nielsen ikke står i lægdsrullen 1790, kan du nok kigge i vejviseren for at komme en generation længere tilbage. Efter det jeg kan kloges af Greens "Slægtsforskning i Lægdsruller, søruller og i hærens og søvernets arkiver" skal man søge oplysninger om soldaterne i godsarkiverne i tiden før 1790.

Med mine evner som søger i Dasey, er det ikke lykkedes at finde noget om reserveruller i Kattrups godsarkiv.

Judith, har du et bud på, hvad der står ud over navnet Anthon Fredinand Nielsen, ved hans dåb 1844, Slagelse, Skt Mikkel 1835-1846 ops 72 øverst?
Med venlig hilsen
Kaare Grodal
Bonde på Lammefjorden
http://www.grodal.dk/MinSlaegt.htm

Judith Olsen

Hej Egon og Kaare

Ifølge KB Slagelse Skt. Mikkel er det fulde navn Anthon Frederik Danholm Nielsen, så vidt jeg kan læse.

Danholm er åbenbart tilføjet i 1848? iflg. en skrivelse fra Ringsted by- og ?? af 26. august
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Egon Hansen

Hej Judith og Kaare
Jeg følger Ferdinand i Lægdsrullen, lægd 2 i Sæbygaard amt fra 1792, (Reerslev sogn), født i Klintehuset 2 åt gl.. nr 157 og følgende 89, 44. 30, 20 (lægd 63, Holbæk amt,Reerslev) alle numre er i hovedrullerne. I 1808 er han i Lægd 52,Tømmerup. I tilgangsrulle J flytter han til lægd 62, Sæby og i hovedtullen 1811 anføres det at han søger amtspas for at søge Veterirnætskolen. I 1813 er han soldat, (der står vistnok DSR. Så vender han tilbage til lægd 62m Sæby, nr 237 og i hovedrullen 1817 er han her som nr 188. Det oplyses at han er død 1820, men Sæby kirkebog siger 24 apr 1819, som smed på Nørager.
Og da Judirh finder enken gift 28 juli samme år, er der altsåikke noget "kød" på min antagelse om at Lars Skytte har taget Lydia og hendes søn for stillingen som skovfoged!
De har åbenbart boet i noget som hedder Klintehuset, som må have ligget i Reerslev sogn, og Ferdinand er så blevet døbt i Reerslev.Men jeg burde dog have kunnet finde hans konfirmation, i Sæby, da faderen og stedmoderen har boet i Almagerhuset på dette tidspunkt, og alle Ferdinands halvsøskende er døbt i Søby

Ang. Kattrup fædsteprotokol var det en stor skuffelse. Det eneste jeg fandt var Jens Andersen i 1766 havde fæstet hus i Buerup , som Hans Jensen hidtil havde beboet,( folio 44.) ikke et ord om Uglerup eller at han var kommet tilbage til Buerup før sin død. ( der har han måske ikke haft et hus, han er jo hellewr ikke i godsets skifteprotokol)
Den eneste Lars Jensen som jeg kan finde i registret, fæster et hus i Sønderrød i 1790 ( fol 81) efter Rasmus Nielsen, men det giver jo ingen mening. Min Lars Jensen som (formentlig !) er ham som dør i Buerup, og som er i godsets skifteprotokol, må jo have været husfæster der da han døde, men ere ikke nævnt.

Nu hat jeg gennem  60 åt brugt Lægdsruller til  at finde mænd i slægten, som jeg imidelbart kunne finde fødesogn på, før folketællingerne 1845, uden nogen fejl eller unøjagtigheder, og jeg har anbefalet dem som lige så ufejlbarlige som kirkebøgerne,( og med min søgninger her S&L fik jeg kun eet svar om at flytninger ikke var noteret).
Og så løber jeg ind i sådan en sag!  Nu spekulerer jeg på om Søren Andersen i Sørninge i Skamstrup allegevel er den samme som Søren Andersen på Lindoldsgaarden i Jyderup!
Det er jo aldrig lykkedes mig at findemere om ham i Sørninge efter at han blev slettet af rullen i 1824!

Hvad skal jeg tro, og hvad skal jeg sige til alle dem som spøtger til Lægdsrullerne?

Med venlig hilsen og tak for mange dejlige timer i jeres selskab
Egonl