Min oldefar i 1 verdenskrig - hvor, hvornår ? Hvilken rang havde han.....

Startet af Lone Tækker, 08 Mar 2021 - 16:50

Forrige emne - Næste emne

Lone Tækker

Hej
Min oldefar Peter Petersen ( 27/12-1874, Vellerup, Agerskov - 23/10-1962, Haderslev ) deltog i 1 verdenskrig. Jeg har disse 2 fotos. Præcis datering kender jeg ikke.
Indtil 1916 bor han med familie i Toftlund. De flytter til Haderslev i løbet af 1916.
Jeg har i det store hele styr på ham og hans familie, men mangler info vedrørende 1 verdenskrig.
Ved første foto er han markeret med et kryds, på det andet foto sidder han i midten på første række.
Kan man ud fra påklædning/kasket sige noget omkring hans rang.
Og kan man noget steds finde oplysninger omkring hvor og hvor længe han var i krigen ?
Mvh Lone 😊


Hanne Fisker

Hej Lone

Jeg har ikke forstand på militær rang, men måske kan hans kasket/hue give et fingerpeg idet den har en skygge hvilket ikke ses på de andres. Måske han var delingsfører?

Du kunne evt. prøve at skrive til det arkiv som arkivalierne fra den tid hører under.

Eller du kan kontakte Forsvarets Bibliotek, de har engang hjulpet mig:

Forsvarets Bibliotek
Kastellet 46
2100 København Ø
3347 9525
www.forsvaretsbibliotek.dk
www.fbib.dk
Åben: Man - Fre kl. 10 - 17

Med venlig hilsen
Hanne Fisker


Arne Lago von Kappelgaard

For mig at se, har han været i tysk krigstjeneste,
hvad der var almindeligt for danskere syd for Kongeåen.
To af hans soldaterkammerater bærer båndet
til udmærkelsen Jernkorset af 2.grad.

MVH
Arne Lago von Kappelgaard

Lone Tækker

Hej
Tak for jeres indlæg 😊
Min oldefar er nævnt i årsbogen 1963 for DSK ( dansksindende sønderjyske krigsdeltagere ) i forbindelse med hans død 23/10-1962.
Men jeg har ikke kunnet finde noget om hvor han var i krigen.
Mvh Lone 😊

Jakob Ramlau

Det sidste Billede har en Murstensbygning i Baggrunden. Det er næppe en Kasernebygning, man aner en Veranda/Trappeplatform i Baggrunden. Naar man til mere eller mindre officielle Lejligheder stillede en Militairafdeling op til Fotografering, kunde man placere et Antal Menige sidende paa Jorden forrest. Derefter en Bænk med Chefen i Midten, flankeret af sine Officerer (Major i Midten, Kaptainer og Lieutenanter ud paa Flankerne, Underofficerer, Sergeanter o.l. yderst). Tredie Række var saa staaende Menige, fjerde Række var saa Menige, staaende paa en Bænk. Her er det mindre Forhold, men Ikonografien antyder, at han nok er Leder af Samlingen. Der er 13 Mand. I vore Dage er en Deling omkring 30 Mand, en Gruppe 8. Saa Gruppefører, nok Sergeant, er ikke urimeligt.
I 2nden Verdenskrig kunde Underofficerer (altsaa just Sergeanter) bære Kasket, naar de Menige bar Hue. Men ikke den drabelige Kasket "mit Schwung" --- den var til rigtige Officerer.
Saa det snerper....................
Paa Billedet (maaske taget efter Indmarsch i en By foran Borgmesterens Villa?) er alle iført Vaabenfrakke (det vi Civilister vilde kalde Jakke) med tætsiddende Knapper. Googling med WW 1, uniform, german , 07/10 vil drukne dig i Hits. Du kan endog købe en paa Ebay. Den var i fornuftig graa Farve, men Sømmene blev fremhævet med paasyet Kant i rødt.
Jeg vender frygteligt tilbage angaaende det næste, interessantere Billede.     

Jakob Ramlau

Man bemærker Soldater med tætsiddende, blanke Knapper i Vaabenfrakken. Og erindrer Erich Maria Remarques Bemærkninger om Knappudsning. To af Soldaterne er derimod i en Uniform med skjulte Knapper, nærmest med "Gylplukning". Den er vistnok ældre ------------- men mere fornuftig. Lysreflekser fra de blanke Knapper var et godt Maal for fjendtlige Finskytter. Gylplukket medførte at Vegetationen ikke hang fast i Knapper, naar man krøb frem paa Maven. Soldaterne bærer Støvler, hvor man med en beskeden Forstørrelse kan se de sømbeslagne Saaler. De støjede grusomt under Marsch paa Grusveje og trak Kulde op i Støvlerne om Vinteren.
En af Soldaterne er i en slags Tøfler(?) og uden Vaabenfrakke ---- er han Rekonvalescent?------------- og ryger Cigar.?
De sidder ved at Havebord foran en Gavlvæg indtil et jorddækket Rum med bueformet Tag. Muligvis valset Bølgeblik?. Man bemærker to Vinduer med ydre Rullegardin. Mørkelægning/ Beskyttelse mod Granatsplinter? Og en Dør med et lille, dækket Observationsvindue.
Havebordet staar paa en Gang med Trappe ned til. Trappen har nærmest kolonihaveagtig Gelænder af Birketræ. Det jorddækkede Rum har Nummer 33. Man bemærker en Pæl med et Skilt med Spidser i begge Ender, pegende til højre og venstre. Det er desværre ikke læseligt, men peger sandsynligvis til Numre mindre og større end 33. Som nævnt leder Trappen ned. Anlægget her ligger ikke i yderste Skyttegrav ---------------- men dog rimeligt nedgravet. Skiltet er til Hjælp ---- man mister meget let Orienteringen i nedgravede Løbegrave. Ogsaa i 2nden Verdenskrig indrettede man sig smaaborgerligt hyggeligt, selv i Bunkere i Atlantvolden.
Trækker man Sagen maximalt i Halen, kan man hæfte sig ved Birketræerne: i 2nden Verdenskrig var Frikorps Danmark´s Lejre og Kirkegaarde massivt dekoreret med Birketræ.
Saa maaske er dette et Afsnit af Østfronten?
     

Lone Tækker

Hej Jakob
Tusind tak for dine fine reflektioner på fotoerne. Spændende, som du drager detaljerne frem og de giver mening.
Jeg tænker også at han rent aldersmæssigt passer med at bære en kasket " mit Schwung "
Så tak for dit indlæg.
Mvh Lone 😊

Aksel Koplev

Hej,

Først flot analyse Jacob, her så lidt supplement:

Jeg kikker på billede 1 i højre side: Her kan man se endnu en nedgang. Yderligere kan man se, at  baggrunden egentlig er en stor vold med pænt store træer på. Det får mig til at tænke på et mere permanent forsvarsværk end skyttegravene fra 1. verdenskrig, noget i retning af vestvolden (som det givet ikke er).   

Hanne Fisker

Hej Lone

Jeg fandt lige dette på Rigsarkivets side, kunne det mon være din oldefar?
Det er måske værd at undersøge, desværre er de ikke skannet.

Arkivserie:

Breve fra 1. verdenskrig (1914 - 1918)
Arkivskaber:

Petersen, P. og hustru (1914-1918)
Arkivseriens navn:

Breve fra 1. verdenskrig (Officielt)
Arkivseriens datering:

Dannelse: 1914 - 1918

Vh
Hanne Fisker

Jakob Ramlau

Til Koplev: det er en interessant Mulighed. Med tilpas mange, unge stærke Mænd og haard Disciplin har man muligvis kundet grave sig ind i Bakkeskraaningen trods Trærødder. Nu har jeg taget Brillerne af, saa jeg kan se noget. Ude til højre for Trappen aner man en firkantet Struktur oven paa et muligvis hvælvet "Tag". Det er maaske en Skorsten. Som nævnt har to af Soldaterne i næstøverste Knaphul et stribet Baand for at markere Jernkorset af 2nden Grad. Men ingen af de opstillede Soldater har det paa næste Billede. Som antydet er det næste Billede lidt mere "opstillet", de bærer Bælte med blankpudset Spænde for at synes mere strunke. Saa hvis de havde haft Jernkorsstriberne vilde de utvivlsomt have haft dem paa. Altsaa: der er andre Folk i Gruppen end det foregaaende.
Det første Billede har nok en interessant Detaille: betragter man Stolpen med Nummer 33 bemærker man ~30 Cm over Døren, ~ 20 Cm til venstre, en lille hvid Knop med en mørk Plet i Midten. Jeg antager, at det er en Porcelainsisolator, hvor en Ledning kommer ned skraat fra oven og fortsætter ind i "Beboelsen". Sandsynligvis Felttelefonledning  til Alarmering.
Hvordan det overhvælvede Rum end er bygget, er det en fornuftig Anvendelse af Terrainet.Bakkekammen i Baggrunden kan vel være ~15 Meter høj og med god Trævækst. Jeg antager, at den vender mod Fjenden, "feindwärts" som det hed. En Angriber vil ikke kunde beskyde Beboelserne med andet end Krumbaneskyts, Morter/Haubitz, og vil ikke kunde observere Træfningen. Tjenesten i de yderste Skyttegrave var saa haard, at man skiftede Folk ret ofte. Paa allieret Side langt tilbage, paa Tydsk 15 - 20 Kilometer tilbage i beskyttede Stillinger. Det her kunde være saadan en. Man faar sig en Slapper paa Havebænken med Tobak og lidt utvungen Paaklædning uden stramt Bælte. 

Lone Tækker

Tak, Hanne
Det er bestemt værd at undersøge nærmere, så jeg gemmer dine observationer. Desværre er der en del P. Petersen, der deltog i krigen, men man har jo lov til at være heldig 😊
Og til Jakob, igen spændende at læse din billedbeskrivelse. Tak for det.
Mvh Lone 😊

Karsten Jacobsen

#13
Apropos Jakobs observation: Det undrer, at det ene foto er uden jernkorsmodtagere. Måske er dette foto derfor fra starten af krigen? Jernkorset blev jo nærmest kylet i nakken på folk, uden der lå heltebedrifter bag.

Om Hitlers jernkors lyder det fx på en netside:
"Længe var den bedrift, der hæftede ved hans Jernkors, mystisk tilsløret, men på Hitlers 48 års fødselsdag, fire år efter, han var kommet til magten, offentliggjorde det tyske Krigsministerium pludseligt et dokument, hvoraf det fremgik, at Jernkorset var en belønning for almindelig god opførsel ved fronten." Offentliggørelsen siges at have gjort Hitler splithamrende tosset - vel mere end han var i forvejen!

Når jernkorset var så almindeligt, var det måske umagen værd at undersøge, om Peter Petersen fik det? Måske kunne det røbe rang, og hvor han var stationeret? Hvor oplysningen kan fiskes, aner jeg ikke, men det gør bagmændene af https://denstorekrig1914-1918.dk/soenderjyder-oversigt/ måske?

Under 1. verdenskrig havde jernkorset sort-hvidt bånd, de prøjsiske farver.

Venlig hilsen
Karsten

Hanne Fisker

Hej alle

Lone: Ja Petersen er jo en massebetegnelse, så det er jo et skud i tågen om det er din oldefar der har skrevet de breve.


Findes der mon kort over skanser og fronter fra 1ste verdenskrig?
På Wikipedia fandt jeg dette kort over vestfronten, og jeg tænkte på om man evt. via et kort kunne indkredse området?
Det må jo næsten være et område med en del træer. Selvom det nok er noget nær umuligt..

https://da.wikipedia.org/wiki/Vestfronten_i_1._verdenskrig#/media/Fil:Western_front_1914.jpg

Vh
Hanne Fisker


Karsten Jacobsen

#15
Der må være et stort arkiv over, hvem der tjente i den tyske hær under 1. verdenskrig, hvis det ellers overlevede den efterfølgende krig.

I dit sted ville jeg derfor spørge Bundesarchiv (den tyske "udgave" af Rigsarkivet). Måske er det ikke dem, der har "databasen", men de må vide, om den har "overlevet", og hvor den i givet fald findes.

Jeg kunne også forestille mig, at Cay-Erik Geipel har viden om spørgsmålet.

Venlig hilsen
Karsten

Hans Chr. Baagøe

Hej

Jeg ved ikke, om du kan bruge oplysningerne fra de alfabetiske lister til at finde ud af, hvilket regiment, han blev indkaldt til i krigen.

Her er han i de alfabetiske lister:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19857960#262448,49124581

Hvis han blev indkaldt tidligt i krigen, var han nok ikke hjemme, da familien flyttede til Haderslev.

Du kan sikker finde en oversigt for de fleste tyske regimenter, hvor og hvornår de har været i kamp. Mine links er bleve for gamle, men jeg har dog et eksempel, som stadig er online:
https://de.wikipedia.org/wiki/Schlacht_an_der_Aisne_(1917) (Min farfars tvillingbror var en af de faldne i slagene).

Her et andet eksempel:
https://de.wikipedia.org/wiki/303._Infanterie-Division_(Deutsches_Kaiserreich)

Det har skulle vist kunne bruges som en indgang til at finde indkaldte soldater:
https://www.welt.de/wirtschaft/webwelt/article160308484/Wo-war-Ur-Opa-im-Ersten-Weltkrieg.html


Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Inger Buchard

Der står i den preussiske sessionsprotokol, at han blev indkaldt til Inf. Reg. 43
Som HC Baagøe skriver, kan man opsøge info om formationshistorie og krigshistorik på GenWiki, CompGens slægtsforskerwiki
Google reagerer positivt på søgeordene
genwiki inf.reg. 43 =>
http://genwiki.genealogy.net/IR_43

Under "Feldzüge, Gefechte usw" finder du et link til en oversigt over, hvilke slag regimentet deltog i i WW I som en del af 1. Inf. Div.
Det er i de første år på Østfronten, flyttes i marts 1916 til Vestfronten, og i august tilbage til Østfronten. I november 1917 går det tilbage til Vestfronten
Læs selv http://genwiki.genealogy.net/1._Division_(Alte_Armee)#Erster_Weltkrieg_.5B6.5D

Du kan nok på https://denstorekrig1914-1918.dk/faldne-lister/liste-over-faldne-1914-1918/ finde faldne fra samme regiment og via navnene derpå finde fotos på
https://denstorekrig1914-1918.dk/soenderjyder-oversigt/ - som du kan sammenligne med.

God jagt!

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Lone Tækker

Mange tak til HC Baagøe og Inger Buchard.
Der bliver nok at gå i krig med her i weekenden. Spændende.
Mvh Lone 😊

Ole Ingvordsen

Hej

Peter Petersen var 39 år ved 1. verdenskrigs udbrud. Han blev indkaldt 1. gang 1896 til 43. Infanteriregiment.
Uden at kende meget til den tyske hærs organisation 1914-18 vil jeg tro at han under krigen i kraft af sin alder ville blive indkaldt til et Landwehr- eller Landsturmregiment.
Ligeledes synes jeg at mange af personerne på billederne ligner ældre reservister.

Venlig hilsen
Ole

Jakob Ramlau

Helt enig-----------de ellers flotte Skæg er graastænkede. Fjorten dage i yderste Linie tærer selvfølgeligt paa Kræfterne. Men det er nok yderst rimeligt at tænke paa Tjeneste i Reserven.

Hans B. Hindborg Sørensen

Med al respekt for det gode billede har jeg lige fjernet lidt støj og lagt lidt farver på, det giver et fint indtryk af uniformerne mv.

/Hans   

m:-)h
Hans B. Hindborg Sørensen

hbhs(snabel a)jubii.dk

Karsten Jacobsen

Bundesarchiv har en "Lazarettmeldung aus der Zeit des 1. Weltkrieg" på Peter Petersen, men den koster 15,34 euro til arkivet for scan.

Har svært ved at tro, at den ikke indeholder oplysning om rang, indlæggelsesårsag, sted, periode, regiment og måske mere.

Jeg har kontaktoplysninger, hvis det har interesse.

MVH
Karsten

Lone Tækker

Hej Karsten
Det har absolut interesse.......
Nu var Peter Petersen jo et ret almindeligt navn.......er der noget, der giver dig grund til at tro at det lige er min oldefar ?
Mvh Lone 😊

Karsten Jacobsen

Jeg er helt sikker på, at fødselsdata har indgået i min forespørgsel til Bundesarchiev, og det derfor er reference til den rigtige Peter Petersen, men kan - efter flere dages søgen - ikke finde min forespørgsel (muligvis fordi den er sendt på en hjemmeside, som ikke tilbagesender kopi af ens forespørgsel).

Får jeg din mail-adresse, får du en kopi af svaret og kan du udfritte Bundesarchiv nærmere.

MVH
Karsten

Lone Tækker

Mvh Lone 😊