Definition af en invitationsvogn

Startet af Helle Rossini Hansen, 05 Mar 2021 - 20:17

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Tak for linkene, ja der kan da ikke være ret meget forskel på 1838 og 1913. Måske på nær lige sporvognen.  ;D

Ha en fortsat rigtig god aften.

mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Mikkel Eide Eriksen

Tak i lige måde!

Forresten, så kiggede jeg lige på din ligkisteregning igen. Snedkeren blev betalt for at skrue den til, ikke skære :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Helle Rossini Hansen

Skrue den til??? Ja der er vist forskel, selvom jeg ikke lige kan se hvad det betyder. Havde man skruer dengang? Det må jeg vist lige finde ud af hvad det er for noget.

mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Mikkel Eide Eriksen

Umiddelbart vil jeg sige at det var for at fæstne låget, men de fleste brugte nok bare søm.

Moderne kister har også nogle gange skruer med et "håndtag" der stikker op ligesom en nøgle, så de kan drejes i hånden. Hvis man googler efter bladskruer kan man se forskellige typer.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Helle Rossini Hansen

Hej igen,

Der kom du mig i forkøbet, skulle lige til at presse send. Tak for indslaget. Ville have skrevet  ;)

Det må være låget der er tale om. Snedkeren har "skruet" låget på  efter at Alexander lagt i kisten. Jeg kan ikke se hvad der ellers må være tale om.

Det giver i hvertfald mere mening end at han skære kisten til på hospitalet  ;D

mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

Mikkel,

Jeg har et spørgsmål mere, som du måske kan svare på. På bedemandens regning er et salær for både bedemanden og præsten. Alexander døde på Frederiks hospital i 1838, præsten er fra Ansgar "kirke" (det var et kapel i 1838, kirken blev først indviet i 1842). Ansgar ligger lige ved siden af hospitalet, så det er logisk at det er den præst.

Ville der være en messe i Ansgar kapellet, hvorefter bedemanden  tog over og fortsatte begravelsen på assistentskirkegården. Eller er messen gjort i begravelseskapellet på assistentkirkegården af Ansgar præsten og bedemanden overtager selve jordpåsættelsen.

Jeg er temmelig forvirret,

Alexander var katolsk, og blev begravet på den katolske afdelingen på kirkegården.

mvh
Helle

Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Mikkel Eide Eriksen

Om der var messe i kirken osv. var nok afhængigt af hvor meget man havde råd til, men jeg ved det ikke... :-\

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

grethe jensen

jeg ville oprette en traad vedroerende messen; saa du nemmere kan faa folk med katolsk viden paa banen. Det er jo i perioden omkring anerkendelse af andet en den Lutherske religion.
Mvh GJ

Jakob Ramlau

Min Morfader var Snedker og en slags Bedemand. I vore Dage er Ligkisteskruen ikke en "Bladskrue" (som er en Skrue, forlænget med en rektangulær Plade med Skruehuller til Montering af Hylder). Ligkisteskruen er derimod forlænget med et Kors, vistnok i sprøjtestøbt Zink. Den kan saa skrues i med Fingrene. Min Bedstefader ansaa dem som et Fremskridt: nu behøvede kan ikke at risikere Lommeforet i sit pæne sorte Tøj med en Skruetrækker i Inderlommen.
Og saa til det pæne sorte Tøj.
Troels Lund har i "Dagligt Liv i Norden" en grundig Gennemgang af Sørgedragt anno dazumal. Og det er jo godt før indeværende Begravelse, men, noget hænger nok ved.....
At finde paa:
runeberg.org/dagligt/14/
Du kan saa selv hakke ind paa pp. 163 - 178. Og ja, det er 14nde Bind. Det er prima Læsning i Coronatiden 

Helle Rossini Hansen

Tusind tak alle sammen, jeg vil bestemt læse dit forslag Jakob.

Jeg vil oprette et nyt emne omkring messer og den katolske kirke. Der er for mange spørgsmål i forbindelse med den begravelse, og det er jo et helt nyt topic.

Ja nu ved jeg lidt mere om den kiste, jeg havde et billeder liggende af to forskellige typer kister fra "Den gamle by i Århus", som jeg tog på et besøg til Danmark. Siden jeg ikke kan vedhæfte to ad gangen, så bliver det til to indlæg. Måske denne første type kiste var hvad Alexander blev begravet i. Jeg ved ikke helt hvilken æra denne kiste kommer fra, men den er vist fra 1800 tallet.

mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

Kiste nr. 2

mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

grethe jensen

du skriver katolsk: kunne det vaere "katolsk apostolisk"?
Mvh GJ

Helle Rossini Hansen

Det ved jeg ikke Grethe, han var italiener. Han kom til Danmark omkring 1780 fra Mailand Italien. Var Ansgar kirken katolsk apostolisk?  Jeg har ikke set ham tilknyttet til nogen anden kirke.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

grethe jensen

nej, den katolsk apostolisk menighed blev foerst oprettet 1838 dvs, hvis han havde tilhoert denne menighed saa vil du kun faa formodning derom gennem hans efterslaeg;, jeg spurgte fordi, hvis det havde vaeret ilfaeldet, havde jeg muligvis kunnet finde frem til oplysninger om cermonien. Kender du dette billede fra sct Ansgar? https://samlinger.natmus.dk/dmr/asset/49461
Mvh GJ

Helle Rossini Hansen

Hej Grethe,

Nej jeg kender ikke til det billede du sendte, men tak for linket. Jeg tænkte slet ikke over, at der måske ville være forskel på en begravelse alt efter hvilken region man hørte til, så jeg må tilbage i bøgerne, og vil oprette et nyt emne om katolske begravelser i 1800 tallet. Nu er vi jo kommet lidt væk fra det originale emne omkring bedemandens regning og ligkisten.

Jeg er den nærmeste efterslægt efter Alexander, ud over min onkel, men han er ikke katolik. Alexander fik ingen børn. Sjovt nok har jeg aner på den anden side af familien der var katolsk apostolisk.

Mvh
Helle

Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"