Min Oldemor Emilie Frederikke Møller, hvor skal jeg lede?

Startet af Berit Jespersen, 21 Feb 2021 - 16:18

Forrige emne - Næste emne

Berit Jespersen

Min Oldemor ankommer til København til Horsens 1892, ifølge Politiets Registerblade. Sidste adresse 1902. Hun bliver gift 20. April 1902 på Orø, med Jens Peter Jensen
Når jeg samholder registerbladet med Politiets Mandtaller, finder jeg hende ikke en eneste gang.
I følge registerbladet, forlader hun København november 1896 til Januar 1902. Her findes hun i Ft 1901 på Orø.

Men det er tiden inden, der driller. Allerede i 1891 findes der i overpræsidiet en sag om manglende betaling af børnebidrag til hendes barn ( et barn jeg ikke har fundet)
Hun føder 4 børn uden for ægteskab, jeg har fundet.
Hans Petersen 23/4 1895 ( ved jeg ikke, hvor er født eller blevet af, fundet ham via Overpræsidiet BJ 1235/97)
Olga Møller 13/8 1896 Fødselsstiftelsen afd. B(sat i pleje på Orø, men der ikke noget i hovedprotokollen om, hvordan hun er havnet der)
Jenny Louiese Charlotte Henriette Jensen 4/10 1900 på Orø(Sat i pleje på Orø, død 26/5 1901. Jens Peter Jensen har vedkendt sig faderskabet, hendes senere mand)
Olaf Birkedal Jensen 25/2 1902 Føselsstiftelsen Afd. B ( Udgående med moderen 5/3 1902) Ingen fundet faderskabssag. Men i 1924 findes han i Kirkebogen for Orø Sogn, hvor Emilie Frederikke er angivet som mor, men ingen far. Præsten har noteret: Hjemstedsberettiget i Orø.

Hvordan kommer jeg videre. Nogen gode forslag?
Jeg har været i Amternes faderskabssager, Amterne om plejebørn, Lægdsruller for at finde faderen til Det første barn.
Skal jeg bare give op indtil verden bliver normal og man kan komme på Arkiverne igen?

Venlig Hilsen
Berit Jespersen
Venlig hilsen og tak

Berit Jespersen

Britta Hansen

#1
Emilie Frederikke Møller født 9. august 1867 Horsens står der på vielsen

Må vi ikke se hvad, der står på de records du allerede har fundet?
F.eks. sagen i 1891?

FT1890 i Horsens
FT1901 på Orø

Hans Pedersen født Radsted, Maribo Den udlagte barnefader er Jens Peder Pedersen i Radsted

Christine Møller *23. april 1891  Vor Frelser Horsens - den udlagte barnefader er bagersvend Christian Knudsen

Politiets Registerblade - der står, at hun har været en tur i Sakskøbing
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Berit Jespersen

Tak for Svaret

På sagen fra 1891:
Her er to link https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=14835304#52007,11697150  og  https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=14835304#52010,11699263
Jeg har desværre ikke renskrevet dem endnu

Der udover har jeg fundet Carl Sofus Vilhelm Bøttger i Fattigvæsnets Hovedregistrant 1888-1895 Arbejdsmand, født 21/2 1859, A52 595/92

På Hans Petersen

BJ 1235/97
Horsens Fattigudvalg sender 10/12 Skr. af 8 s.m. for Kr. og Politirettens Justitskontor med udskrift af 2.den Civilkammers Protokol i Alimentationssagen
Horsens Fattigudvalg
Knt.
Menig af 24. Bataill.s 1. Kpgni.
Jens Peder Pedersen om at bidrage til Emilie Frederikkes Møllers d. 23/4 1895 fødte barn, Hans Pedersen, hvilket han i følge udskriften har forpligtiget sig til efter Øvrighedens bestemmelse.
Barnets Daabsattest medfulgte.
Tilstilles ovennævntes Amt til udførelse 16/12
Sendt til Maribo Amt eksp 18/
Lolland-Falster Stiftamt sender 16/1 97, en af stiftamtet under s.D. udf. resolution til forkyndelse 18/ 1 97
Sendes Bataillonen med Anmodning om efter forkyndelsen at oversende den til Horsens Fattigudvalg   Eksp. 18/

Venlig Hilsen
Berit Jespersen
Venlig hilsen og tak

Berit Jespersen

Britta Hansen

#3
Kan det tænkes, at hr. Bøttger er far til et femte barn, hvis det er Christian Knudsen, der er far til Christine født i Horsens 1891?
Barn født i Horsens eller barn født i København. Hvor har hr. Bøttger slået sine folder?
Det passer bare ikke med tidspunkterne en BJ-sag fra 1891, hvis det er din Emilie Frederikke. Så må barnet være født 1890 eller før.

Han er døbt i Helligånd, København

Der er en Emilie Frederikke Møller født i København 21. november 1855 - Trinitatis
Kunne være hende, der dør 8. juli 1909 i København
Her er hun med Bøttger-barnet
København, København (Staden), Prinsensgade, , 368, 148, FT-1901, E1433
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Emilie Frederikke Muller     18541121     U     Husmoder     Rengøringskone     København 
Knud Henrik Bottger     18880928     U     Barn     Cigarfabrikarbejder     København 
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Berit Jespersen

Tak for svaret

Det er dog dejligt at vide, at der endnu en Emilie Frederikke Møller. Der var ved at blive lidt mange børn uden for ægteskab.

Jeg har vedhæftet, hvad jeg ved om min Oldemor.

Olga Kirstine Møller har jeg også rimeligt meget tjek på efter hun kom til Orø, hendes ægteskab og børn. Hun fik den første som 16-årig.
Det jeg ikke kan finde, er hvordan og hvorfor hun endte på Orø. Der står ikke noget i Udsætter Protokollerne, ej heller tog moderen barnet med sig.

Venlig Hilsen Berit Jespersen
Venlig hilsen og tak

Berit Jespersen

Berit Jespersen

Politiets registerblade ang. Emilie Frederikke Møller

Venlig Hilsen
Berit Jespersen
Venlig hilsen og tak

Berit Jespersen

Britta Hansen

#7
Citat fra: Berit Jespersen Dato 21 Feb 2021 - 20:23
Politiets registerblade ang. Emilie Frederikke Møller

Venlig Hilsen
Berit Jespersen

Ja, jeg har fundet hende - se linket ovenfor.

Måske skal du revurdere moderen til et par af børnene. Se du din Emilie Frederikke (fra Horsens) sammen med Olga Kirstine, eller gætter du?

Har du et skifte efter din Emilie Frederikke? Hvor og hvornår døde hun?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Du kan håbe på, at der er et skifte hende i 1935 fra Skifteretten i Holbæk, som du må bestille og kigge på, når Rigsarkivet åbner igen.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Berit Jespersen

Jeg har kendt Olga Kirstine Jensen, f. Møller og hun var barn af Emilie Frederikke. Emilie Frederikke og hendes børn har jeg fra min far. Det var hans Mormor. Han dog aldrig kendt hende, da hun døde i 27. April 1935, i Faurbjerg, Hørby Sogn og er begravet på Hørby Kirkegård. Specielt alle Emilies døtre, Ella, Karla og Olga, kom meget hos min Farmor Jenny.
Så Olga, Oluf og Jenny er jeg helt sikre på. Hans fandt jeg ved et tilfælde, men har nu fået ham bekræftet via kirkebogen for Radsted Sogn, Musse Herred. Men nu har jeg fået kendskab til endnu et barn , født i Horsens 23. April 1891.

Venlig Hilsen
Berit Jespersen
Venlig hilsen og tak

Berit Jespersen