LØST Rinkenæs KB 1682-1838 s. 90 døde 1772 nr. 2 (AO opslag 179).

Startet af Tom Smidth, 28 Okt 2010 - 21:56

Forrige emne - Næste emne

Tom Smidth

kirkebog, Rinkenæs KB 1682-1838 s. 90 døde 1772 nr. 2 (AO opslag 179).  

Det er stadig Thaysen slægten i Rinkenæs jeg bakser med.
Jeg læser:

Død 17. jan. 1772 begravet 24 jan.
Ann Cathrin, der veyl. kätner Peter Brodersens in ? ballig u[nd] Tve?
? Peters ehel. Tochter, verheiligt mit den königl. hufner Jürgen
Taÿsen in Rink[enæs] A[lt] 39 Jahr 5 Monate 13 tage. Hinterläst 6 kinder
Ingeburg, Cathrin Marie, Peter Taÿsen, Anna Christina, Hans Peter
und Ann Cathrin. Zu ge? Ei? alles ? ?
kinder wollen der ? ? ? ? ? geben.  

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Rita H. Matzon

Hej Tom!

Du skriver - og jeg har sat min tydning med blåt. Det er ikke sikkert min tyske grammatik er korrekt men man forstår vel meningen da disse 6 børn nu er forældreløse.

Død 17. jan. 1772 begravet 24 jan.
Ann Cathrin, der weyl. (afdøde) kätner Peter Brodersens in ? ballig u[nd] Trinnecke Peters ehel. Tochter, verehlicht mit den königl. hufner Jürgen Taÿsen in Rink[enæs] A[lt] 39 Jahr 5 Monate 13 tage. Hinterläst 6 kinder
Ingeburg, Cathrin Marie, Peter Taÿsen, Anna Christina, Hans Peter und Ann Cathrin.
Zur gesorgt Erzieung alle diesen Kinder wollen der Liebe himliche Vater sein Gnade geben[

Jeg ved ikke hvad ppf.xten  står for.

Hilsen Rita H. Mz

Tom Smidth

Tak skal du ha Rita.

Det eneste der er tilbage, som jeg godt ville ha løst er hvor Peter Brodersen kommer fra.

Så jeg venter med at angive den som løst

VH
Tom
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Inge Nissen

Hej Tom

Jeg kan heller ikke læse hvilket -ballig, det drejer sig om, tilsyneladende en forkortelse - begynder  det et I?

ballig er jo den tyske form for balle (jfr Asserballe på Als = Atzerballig). I Rinkenæs sogn er der i følge www.krabsen.dk kun et stednavn, der ender på -balle, men der er andre landsbyer i de nærliggende sogne, der ender på -balle.

Venlig hilsen
Inge

Rita H. Matzon

Hej Tom

Har siddet og ledt i min gamle "Trap" og på nettet i slesvigske stednavne uden at finde andet end Ballum.

Så prøvede jeg på DDD og jokersøgte på  %%% Brodersen og stednavn Ballig  og minsandten om ikke der kom nogle frem i Aabenraa, Lundtofte, Feldsted sogn, Dorf Nordballig 1803, mon det kan være et spor :o

Hilsen og fortsat god jagt
Rita H. MZ.

Tom Smidth

Hej Begge to

Nordballe - Nørballe ca 1 km nord for Felsted kunne være et godt bud.
Ellers er Kværsballe i Kværs sogn et par km syd for Felsted en anden mulighed, men jeg synes bare hverken det ligner et N eller et K, begyndelsesbogstavet i kirkebogen.

Slægten har bevæget sig i Felsted, Kværs og Rinkenæs sogne, men har senere lavet spring til Lolland - Falster.

Det kan være at det er en af de spørgsmål der aldrig kommer et entydigt svar på! :D
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Tom Smidth

Nu har jeg lige været Rinkenæs og Felsted kirkebøger igennem for fødte 1732-1735 (hun må efter dødsdato og alder være født i aug. 1732) uden resultat.

En anden mulighed kan være Ballegård ved Blans i Ullerup sogn. Det må jeg prøve i morgen ::)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Tom Smidth

Det var heller ikke Ballagaard i Ullerups sogn.

Jeg har ikke rigtig flere ideer ???
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]