Min jagt på Christian Frederik Petersen (Holsten ca. 1773 - Korsør 1842)

Startet af Anders M. Petersen, 17 Feb 2021 - 21:43

Forrige emne - Næste emne

Anders M. Petersen

Hej Forum!

Dette er ikke så meget et spørgsmål om hjælp, men mere en status på min omfattende søgen efter min morfars fædrene ane Christian Frederik Petersen (Holsten ca. 1773 - Korsør 1842).

Jeg skriver her, fordi jeg ved at han efterlod sig en større efterslægt og at flere slægtsforskere har ledt efter hans dåb og her er mit (indtil videre) resultatløse bidrag.

Ud fra FT1801, FT1834 og FT1840 er det ret sikkert at han er født mellem januar 1773 og februar 1774 - hans alder er konsistent i alle tre folketællinger.
Ved hans begravelse i Korsør 19. januar 1842 angives han dog som 68 år gammel, hvilket tyder på at han kunne være født 1772-1773.

Han når ikke med i FT1845 hvor fødesogn ville være angivet, men i FT1801 er han kammertjener for den franske ambassadør i København og her er der angivet "Født i Holstein" ud for hans navn.
Ved hans optagelse som borger i Korsør 6. december 1802 angiver han, at han er "barnefødt i Holsten under Amtet i Gottorf".

Nogle internetkilder har "fundet" ham som bondesønnen Christian Frederik Petersen født 1774 i Øster Fakkebjerg ved Sorø, men denne Christian Frederik Petersen lever i bedste velgående i Øster Fakkebjerg i 1801, så det er ikke ham.

Der fandtes et "Gottorp Amt" i Slesvig, så jeg antog i starten at man bare havde skrevet Holsten for at undgå at skulle stave til "Schleswig".
Jeg har derfor på Archion grundigt gennemsøgt alle kirkebøger fra alle sogne i Gottorp Amt i Slesvig for perioden 1770-1780 uden at finde den rigtige - de gennemsøgte sogne er:
Arnis, Bollingstedt/Eggebek, Boren, Borby, Brodersby, Böel, Fahrenstedt, Kirche Friedrichsberg i Schleswig, Haddeby, Havetoft, Hollingstedt, Kahleby/Moldenit, Kappeln, Kahleby (Schaalby), Karby, Kosel, Kropp, Loit, Kirche Sankt Michaelis i Schleswig, Schleswig Dom, Nübel, Norderbrarup, Rabenkirchen, Rieseby, Satrup, Sieseby, Thumby-Struxdorf, Süderbrarup, Tolk, Taarstedt, Treia, Töstrup, Ulsnis, Waabs, Ülsby (kirkebøger mangler), Schlossgemeinde-Gottorf.

Det var så den januar måned, men imponerende så mange kirkebøger som kunne findes på Archion!

Jeg fandt disse fire kandidater:
Christian Fridrich, født 12. december 1778 i Gettorf Sogn ved Eckernförde, søn af Niels Petersen og Margarete
Christian Friderick Petersen, født 19. marts 1774 i Boren Sogn, søn af Hans Petersen og Catharina Dorothea
Frederich Christian, født 4. marts 1770 i Süderbrarup Sogn, søn af Pasch Petersen og Anna Magaretha
Frederich Christian, født 17. maj 1775 i Fahrenstedt Sogn, søn af Jess Petersen og Dorothea Margaretha

Problemet med disse er, at ingen af forældrenes navne går igen blandt Christian Frederik Petersens egne børn (Ferdinand Edvard, Carl August, Constance Sophie, Hendrich Christian, Karen Marie, Fritz Wilhelm, Peter Christian, Henriette Petrine). Dette udelukker naturligvis ikke noget, men det beviser bestemt ikke mere.

Men når nu han to gange står tydeligt angivet som født i Holsten, så var det nok ikke bare for at spare blækket. Og faktisk så havde Gottorp Slot også besiddelser i Holsten i 1770'erne, så jeg rettede blikket mod Holsten. Et yderligere hint er muligvis at hans søn Carl August Petersen flytter "tilbage" til Travemünde i Holsten mellem 1834 og 1838 bliver skibsmægler - måske med hjælp fra familien? Han dør 1870 i Travemünde.

Vedhæftet et kort over Gottorps besiddelser i Holsten - kortet findes desværre ikke i bedre opløsning på Nettet, men jeg har omsat det til de relevante sogne i Holsten og ledt efter disse hos Archion.
Desværre er der færre kirkebøger fra Holsten til rådighed på Archion lige nu, så jeg har kun kunnet gennemsøge kirkebøgerne 1770-1780 for disse sogne:
Lensahn, Altenkrempe, Oldenburg, Großenbrode, Grube, Grömitz, Heiligenhafen (mangler for perioden), Neukirchen in Holstein, Neustadt, Quickborn-Hasloh, Kiel (kun millitær).
Heller ikke her var der gevinst, men der er endnu en del sogne at gennemsøge. Da jeg kun kan vedhæfte ét billede pr. opslag følger et opslag med et kort over de gennemsøgte og manglende sogne.

Jeg har tidligere gennemsøgt Lübeck Marienkiche 1768-1780, Travemünde St. Lorenz 1770-1780 og Lübeck St. Jacobi 1768-1777. Disse var så ikke en del af Holsten før 1900-tallet.

Også kirkebøgerne for Altona er gennemsøgt 1770-1780 uden held.

Og hvor "Petersen" navnet er almindeligt i Slesvig, så er det tilsvarende sjældent i Holsten. Til gengæld er fornavnene mere tyske i Holsten, hvilket passer med Carl August og Heinrich - fornavne der gik igen i familien i generationer efter Christian Frederik Petersen. Og hverken i Slesvig eller i Holsten er dobbeltnavnet "Frederick Christian" særligt almindeligt, så med lidt held vil jeg genkende den rette dåb, når jeg finder den.

Men sporet ender indtil videre fortsat blindt.

Jeg undrer mig dog lidt over formuleringen "barnfødt i Holsten under Amtet i Gottorf" - hvorfor blev der ikke angivet et navn på en by? Følger man Christian Frederik Petersens levned, så gik han meget op i status og ønskede at leve et byliv - først kammertjener, så lagerforvalter, så købmand (det giftede han sig til) senere vognmand og til sidst betjent. Kom han måske fra en lille landsby - eller ønskede han på anden måde at dække over sit ophav?

Jeg lader endnu engang Christian Frederik Petersen ligge, men holder øje med om der kommer flere kirkebøger fra Holsten på Archion.

Skulle nogen have et tip, så er jeg naturligvis lutter øre!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Vedhæftet et kort over de gennemsøgte sogne i Holsten - og de sogne der bør gennemsøges når muligheden byder sig.
Sogne der grænser op til Gottorp Slots besiddelser er taget med for en sikkerheds skyld.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Jeg tror jeg har fundet ham!!!

Gennembrudet kom denne weekend, da en venlig sjæl gjorde mig opmærksom på at Christian Frederik Petersen's barnebarn, præsten og forfatteren Richard Petersen (1838-1905) havde skrevet sine erindringer som bog (findes bl.a. uscannet i Slægtsforskernes Bibliotek).

Disse starter således:

Min Slægt
Herom ved jeg kun, at min Farfaders Fader var Væver og boede paa Maasholm i Slien, et i den danske Historie kendt Sted; senere flyttede han til Kappel. Hans Navn var Hans Petersen og hans Hustru, der var fra samme Egn, hed Luise Dorthea. Dette Ægtepar havde tre Sønner, der alle var bestemte til at være Haandværkere, men ingen af dem havde Lyst til det. Den ene gik tilsøs og forliste sandsynligvis, da man aldrig siden hørte noget om ham; den anden drog til Polen, og om hans Skæbne vides intet, da han aldrig lod høre fra sig. Den tredje, min Farfader, kom til det ikke langt fra Hjemmet liggende Kiel, hvor han blev Opvarter. Efter et Par Aars Ophold her drog han paa Maa og Faa til København. Skæbnen vilde, at han ved sin Landstigning paa Toldboden strax traf en halvgammel velklædt Herre, til hvem han henvendte sig og frimodig fortalte, at han var kommet her for at søge sig en Plads. Den fremmede Mand var den meget bekendte Købmand, Agent Constantin Brun, der altid havde nok at gøre paa Toldboden. Det unge Menneske, der hed Fredrik Christian Petersen, behagede Agenten ved sit belevne og aabne Væsen, og han blev strax antaget i hans Tjeneste. Dette har været kort før 1790 eller i dette Aar.


Det giver jo en del hints!
Maasholm hører til Gelting Sogn i folketællingerne, men indbyggerne benyttede kirken i Kappeln.
Jeg havde tidligere set kirkebogen i Kappeln grundigt igennem uden at finde Christian Frederik Petersen's dåb, men jeg måtte straks betale for adgang til Archion for at prøve én gang til. Desuden burde jeg også gennemse Gelting sogn, som ikke var en del af Gottorp Amt, men dog også kunne være relevant.
Men en ekstra grundig eftersøgning gav ingenting - og der var heller ingen Hans Petersen eller Luise Dorthea blandt fadderne ved dåb i Maasholm!

Derefter kiggede jeg på mine tidligere kandidater (se første opslag) og kunne konstatere at Christian Friderick Petersen, født 19. marts 1774 i Boren Sogn, søn af Hans Petersen og Catharina Dorothea passede meget godt - fødselsdatoen er lige i skabet, Hans Petersen er der og Catharina Dorothea er næsten korrekt. Og så ligger Boren kun 9 km fra Kappeln og 13 km fra Maasholm - og ud til Slien. Kunne det være ham?

Et genopslag viser at Hans Petersen ved sønnens dåb er væver!

Og husk - det er ikke en tilfældig Christian Frederick Petersen - jeg har trods alt ledt samtlige sogne i det gamle Gottorp Amt igennem og fundet ovenstående 4 mulige kandidater, hvoraf denne Christian Friderick Petersen er den med den mest korrekte fødselsdato.

Hans Petersen og Catharina Dorothea bliver viet i Boren 25. august 1770.
Hans Petersen er søn af Hans Petersen af Soeberg ved godset Öhe (ligger 2½ km fra Maasholm) og Anna Catharine født Hansen.

Christian Frederick Petersen er parets første barn - jeg har gennemsøgt kirkebogen 1770-1774 grundigt - og derefter følger:
Hans Hinrich Petersen, født 23. januar 1776
Claus Christian Petersen, født 16. januar 1778
Claus Jürgen Petersen, født 13. februar 1780
(Ikke flere børn frem til 1784)

Så 4 sønner i alt, ingen døttre - og jeg ved endnu ikke, om en af dem dør som ung.
Ved alle sønners dåb står Hans Petersen som "væver".

I erindringerne står endvidere at hans forældre af og til besøgte Christian Frederick Petersen i Korsør.
Da han flyttede til Korsør i december 1802, må det være muligt at finde forældrene i den slesvigske FT 1803 - med mindre de på dette tidspunkt boede hos sønnen i Korsør. Det er på opgavelisten. Også at se, om de i sidste ende døde i Korsør, Kappeln eller Boren.

Det generer mig naturligvis lidt at Christian Frederick Petersen ikke er født i Maasholm, men måske har man blandet det sammen med faderens fødselssted?

Jeg prøver at finde ud af mere, de kommende dage, men hører gerne jeres kommentarer!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Mikkel Eide Eriksen

Hej Anders

Spændende! Jeg synes også, at han en meget lovende kandidat :)

Måske boede gamle væver Petersen senere i Maasholm?

Jeg kan ikke huske, om jeg har nævnt det før, men Inger Buchard har fortalt mig "at der fra 1774 sker en sammenlægning af hertugdømmernes og kongerigets militære enheder.". Jeg har selv haft fat i lægdsruller fra Haderslevhus amt, måske findes der lignende fra de sydligere amter?
https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,116797.msg620546.html#msg620546

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Anders M. Petersen

#4
Hej Mikkel!

Ved vielsen af Hans Petersen og Catharine Dorothea Hansen står der at han er "Hans Petersen zu Soeberg auf dem Gutse Öhe" (se https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,173036.0.html)
På øen Öhe (der netop betyder "Ø") ligger godset "Gut Öhe" - og fiskerbyen Maasholm - så der er ingen tvivl om at det er herfra at historien om Maasholm kommer.

Jeg har vedhæftet et kort med lokaliteterne.

Måske historien om at de flytter fra Maasholm til Kappeln i virkeligheden dækker over at Hans Petersen er født på øen Öhe og så flytter til "fastlandet" = Kalstoft i sognet Boren?

Jeg er lidt bekymret over de 4 sønner, når der så detaljeret skrives om 3, men én af dem kan jo være faldet ud af historien (eller faldet i unåde):

1. Christian Friederick Petersen, født 19. marts 1774 - konfirmeret 1789
2. Hans Hinrich Petersen, født 23. januar 1776 - konfirmeret 1791
3. Claus Christian Petersen, født 16. januar 1778
4. Claus Jürgen Petersen, født 13. februar 1780

De sidste to kan jeg ikke finde konfirmationen på - og Hans Hinrichs konfirmation er mit sidste spor af familien i Boren kirkebog.
De to Claus er heller ikke konfirmeret i Kappeln.
Jeg finder heller ingen i familien begravet i Boren sogn fra 1776 til 1825, så det kan være at hele familien er flyttet omkring 1792?
Det er ellers ærgerligt, for præsten i Boren sogn skriver et helt lille CV for hver døde - inklusive liste over deres børn med ekstra information.

Det bekymrer mig også at forældrene ikke er at finde i FT 1803 for Schleswig - trods grundig eftersøgning.
Her modtages gerne hjælp!

Jeg ville gerne finde Hans Petersens fødsel også, men kirkebogen for fødsler i Kappeln 1740-1752 er nærmest bare et indeks over fædre og børns navne.
Jeg gør dog et forsøg igen senere.

Lægdsrullerne lyder interessante - jeg skal dog lige have fuld valuta for mine 20 euro, så jeg kigger mest i kirkebøger de næste uger!

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Mikkel Eide Eriksen

Hej igen!

Ja, det lyder da som om de er flyttet...

Har du set denne familie?

Citat
Südtondern, Karrharde, Leck, Clintum, , 33, FT-1803, C7318

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Petersen     68     Verheir.     Hausvater     Hufner       [NB: mandens alder er 62 på AO, ikke 68 som hos DDD]
Catrina Dor: Hansen     69     Verheir.     dessen Frau           
Margretha Peters     60     Unverheir.     dessen Schwester           
Kia Jessen     22     Unverheir.     Dienstbote 

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20650563#313563,64193069 (nederst venstre)

De er begge i første ægteskab. Moderen er lidt gammel til at få en søn i 1780 (46 år gl), men alderen kan jo være upræcis. Og måske er det muligt at bekræfte vha. KB om der findes en Hans Petersen født ca. 1741 med en søster Margretha født ca. 1743.

Ellers har jeg ikke fundet nogen gode kandidater, men jeg ser frem til at høre om der kommer videre hul igennem :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Anders M. Petersen

Hej Mikkel!

Tak for tippet!
Jeg har fulgt sporet, og det er ikke dem: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,173068.0.html
Også tak til Hanne C. Christensen for tydningen!

En rettelse til mit forrige opslag:
Der står mere præcist at Hans Petersen er søn af "Hans Petersen zu Soeberg auf dem Gutse Öhe" (som ligger på øen Maasholm).
Dette passer altså fint med "min Farfaders Fader var Væver og boede paa Maasholm i Slien", hvor farfars fader så er væveren Hans Petersen jr, der er søn af Hans Petersen sr. på øen Maasholm (altså ikke byen Maasholm). Passagen "senere flyttede han til Kappel" dækker så over at Hans Petersen jr. flyttede til Boren, men det svarer jo også til at jeg siger at jeg er født i Odense, selvom det korrekt er Hjallelse - for hvem i København véd, hvor det ligger!

Jeg er nu ved at gennemgå alle nabosogne til Boren for at finde de to sidste Petersen-sønner konfirmeret. Jeg har fundet en Claus Jürgen Petersen, søn af en Hans Petersen konfirmeret i Gelting By i 1795. Det passer meget godt med Claus Jürgen Petersen, født 13. februar 1780 og kunne tyde på at det er sønnen Claus Christian Petersen, født 16. januar 1778 der muligvis falder bort.
Der er ikke andre kandidater i sognene Boren, Ulsnis, Lois, Süderbrarup, Rabenkirchen, Amis, Kappeln eller Gelting, så næste trin er at gennemgå Gelting kirkebog for døde 1791 til 1830. Det kommer nok til at tage nogle dage, for det er en ret omfattende kirkebog og den er lidt svært skrevet. Til gengæld står der lidt tekst om hver afdøde, så det burde kunne afklares entydigt om jeg er på rette spor.

Lidt ekstra kreativ søgning kan måske finde spor af familien i FT 1803, selvom jeg har på fornemmelsen at børnene på dette tidspunkt alle er væk (jf. erindringerne) og forældrene muligvis er i Korsør på dette tidspunkt jf. "I en Række Aar havde han sine Forældre i Huset" i erindringerne.

En opgave som derfor også kunne overvejes er at gennemgå kirkebogen for Korsør 1803-1830 for at se, om Hans Petersen eller Catharina Dorothea Petersen/Hansen bliver begravet der.

Jeg vedhæfter hele uddraget om Christian Frederick Petersen fra Richards Petersens erindringer - det er spændende læsning, selvom der nok er pyntet lidt på historien!

Med venlig hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anders M. Petersen

Jeg kan ikke finde matrikelkort over Maasholm (der hed Moseholm på dansk), men interessant nok, så ligger der i dag en "Seebergweg" på Maasholm midt i et moderne sommerhusområde. Sommerhusområdet er bygget en lidt højereliggende holm på den ellers noget sumpede Maasholm tæt ved Guts Öhe, så mon ikke Seeberg som i "Soeberg auf dem Gutse Öhe" har ligget dér?

Så skal "zu Soeberg auf dem Gutse Öhe" ved vielsen forstås som "af Søbjerg på Godsøen" - Hans Petersen har jo nok været dansktalende.
Man kan se at halvøen Maasholm tidligere var to øer - Guts Öhe / Godsøen hvor godset lå og så den lille Massholm, hvor fiskerne fra Kappeln flyttede ud. I tidernes løb blev de to øer bundet sammen med fastlandet af diger.
Jeg synes det giver god mening!

Som dagslønner har Hans Petersen Sr. nok haft sit daglige arbejde på selve godset, men han har boet på Søbjerg ca. 1 kilometer fra godset.
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Mikkel Eide Eriksen

#8
Hej igen!

Ja, det gamle par i Leck/Læk var lidt et langskud, men det er jo altid forsøget værd. Godt at de var hurtige at udelukke! :)

Du kender nok Meyers Orts- und Verkehrslexikon des Deutschen Reiches? Det er herunder digitaliseret, og hvis man klikker ind på kortet får man også 1800-tals-kortet Karte des Deutschen Reiches fra det Königlichen Preußischen Landesaufnahme:
https://www.meyersgaz.org/place/20121050

Der ses det meget fint hvordan det, der dengang var en ø, nu er landfast, og Seeberg er tydeligt markeret.

Godset Öhe er i online-udgaven fejlagtigt placeret ved Hamborg, jeg har fejlmeldt det:
https://www.meyersgaz.org/place/20407033

mvh
Mikkel

PS. en spændende historie med historiske vingesus, og et guldur fra Napoleon lyder da i hvert fald på papiret godt ;D
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Anders M. Petersen

Hej Mikkel!

Nej - det kendte jeg ikke, og det er et fantastisk link - tak!
Man kan jo næsten se huset (eller et ud af to), hvor Hans Petersen jr. blev født (se evt. vedhæftet).

Jeg har søgt Hans Petersen jr døbt eller konfirmeret i Geltins kirkebøger, men der er han ikke, så jeg skal have søgt i Kappelns mere besværlige og kortfattede kirkebog.

Men jeg vil gerne starte med at se, om jeg kan finde ud af, hvor Hans Petersen og Catharina Dorothea Petersen/Hansen blev af.

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

K. Thidemann

Prøv lige at se dette skifte efter Hans Petersen 1818 4 september Korsør Byfoged

en søn Hans Henrik 43 år gl.
en søn Claus Jørgen 39 år gl.
En søn Christian Frederich 45 år gl., vognmand i Korsør.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=133259#133259,33407033

P.s. har ikke tid lige nu  :) :) :)

Døde i Korsør
Hans Petersen væver fra ???  80 år gl. :) :) :)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=423240#423240,78044189

Der bliver vel noget at føje til din spændende historie Anders M. Petersen  ;)

Men enken læser jeg som Catarine Elisabeth ? ?
mvh K.Thidemann 9000

Mikkel Eide Eriksen

#11
Hej

Det må da bestemt være de rigtige! Der står "Væver fra Corsør" ved begravelsen.

Hans Petersens arvinger i skiftet:

Enken Cathrine Elisabeth
1 Søn Hans Henrik 43 Aar, som [for .. til Søes], og hvis Opholdsted ikke vides [født ca. 1776]
1 Søn Claus Jørgen 39 Aar, Snedkersvend hvis Opholdsted ey heller vides [født ca. 1779]
1 Søn Christian Friderik Petersen 45 Aar gammel, Vognmand i Corsøer [født ca. 1774]
— og Claus Christian nævnes ikke, så han nåede sikkert ikke konfirmationsalderen

Videre står der "Den Afdøde var 80 Aar gammel [født ca. 1738] og havde været hos sidstnævnte deres Søn siden 1802, altsaa i 17 Aar", hvilket også forklarer at han hverken er i FT 1801 Korsør eller FT 1803 Slesvig.

Enken døde 20. maj 1819. Hun kaldes dog her "Dorthea Elisabeth, Væver Petersens Enke", alder 78 = født ca. 1741.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=423241#423241,78044207

OG hendes skifteregistrering 21. maj samme år, hvor hun igen kaldes "Cathrine Elisabeth" og C.F. Petersens signatur:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=133259#133259,33407040 fol. 213r

Godt spottet, Thidemann!! :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

K. Thidemann

Citat fra: Anders M. Petersen Dato 25 Maj 2021 - 22:42
Jeg tror jeg har fundet ham!!!

Gennembrudet kom denne weekend, da en venlig sjæl gjorde mig opmærksom på at Christian Frederik Petersen's barnebarn, præsten og forfatteren Richard Petersen (1838-1905) havde skrevet sine erindringer som bog (findes bl.a. uscannet i Slægtsforskernes Bibliotek).

Disse starter således:

Min Slægt
Herom ved jeg kun, at min Farfaders Fader var Væver og boede paa Maasholm i Slien, et i den danske Historie kendt Sted; senere flyttede han til Kappel. Hans Navn var Hans Petersen og hans Hustru, der var fra samme Egn, hed Luise Dorthea. Dette Ægtepar havde tre Sønner, der alle var bestemte til at være Haandværkere, men ingen af dem havde Lyst til det. Den ene gik tilsøs og forliste sandsynligvis, da man aldrig siden hørte noget om ham; den anden drog til Polen, og om hans Skæbne vides intet, da han aldrig lod høre fra sig. Den tredje, min Farfader, kom til det ikke langt fra Hjemmet liggende Kiel, hvor han blev Opvarter. Efter et Par Aars Ophold her drog han paa Maa og Faa til København. Skæbnen vilde, at han ved sin Landstigning paa Toldboden strax traf en halvgammel velklædt Herre, til hvem han henvendte sig og frimodig fortalte, at han var kommet her for at søge sig en Plads. Den fremmede Mand var den meget bekendte Købmand, Agen Constantin Brun, der altid havde nok at gøre paa Toldboden. Det unge Menneske, der hed Fredrik Christian Petersen, behagede Agenten ved sit belevne og aabne Væsen, og han blev strax antaget i hans Tjeneste. Dette har været kort før 1790 eller i dette Aar.




Pante Obligation til Constantin Bruun Ridder af Dannebrog
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=144566#144566,23299209

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=144566#144566,23299254

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=144571#144571,23300022
mvh K.Thidemann 9000

Anders M. Petersen

Hej Thidemann og Mikkel!

Ja - man kan jo ikke sidde en uges tid med næsen i de tyske kirkebøger uden at I klarer ærterne  ;D

Med de 3 sønner i skifterne i Korsør, der passer så perfekt med fødslerne i Boren Sogn - og med familehistorien - så kan vi vel godt konkludere at vi entydigt har fået styr på Christian Frederik Petersen!

Moderens navn, der veksler mellem Cathrine, Dorothea, Elisabeth og Louise kan jo skyldes at hun muligvis er døbt Cathrine Dorothea Elisabeth (i en eller anden rækkefølge) og mest har brugt Dorothea og/eller Louise - som jo er en kort form for Elisabeth/Elsebeth - til hverdag.
Christian Frederik Petersen omtales i øvrigt som vognmand i FT 1834, så det er 100% sikkert de rigtige skifter I har fundet.

Jeg vil bruge mine kommende dage på Archion til at se, om jeg kan finde Hans Petersen og Cathrine/Dorothea/Elisabeth Hansen døbt i Schleswig. Jeg har allerede søgt en del efter Hans Petersens dåb, men ud fra en antagelse om at han tidligst var født i 1740 - jeg giver det lige en tur til.
Ved børnenes dåb i Boren Sogn er der mange "Hansen" som faddere, så måske er Cathrine/Dorothea/Elisabeth derfra - eller et nabosogn. Jeg har søgt efter hende, men mest efter Cathrine Dorothea og kun fra 1740.

Der kommer naturligvis en større opsummering af fundene i Tyskland, men det må vente til en gråvejrsdag - så ikke i dag  :)

Thidemanns fund af gældsbeviser passer godt med en teori jeg har om at Christian Frederik Petersen forsøgte at blive en del af det bedre borgerskab (herunder hans ægteskab med købmandsdatteren Aaris), men at det ikke gik så godt som han regnede med.
Jeg skal lige have styr på biologien og så vil jeg kigge på den del af historien.

En lille interessant krølle på historien er, at jeg har Christian Frederik Petersens Y-DNA profil - 100% bekræftet ved en triangulation gennem to af hans sønner. Skulle de to brødre (Hans Henrik og Claus Jørgen) have overlevet og fået efterkommere i lige mandlig linje, så vil de matche min morfars Y-DNA hos FTDNA og Yfull og derigennem kunne blive ledt til Hans Petersen i Boren sogn. Sandsynligheden er nok meget lille, men det kunne være sjovt!
Christian Frederik Petersens Y-DNA ses her som det tyske kit YF08961: https://www.yfull.com/tree/I-Y24054/
Det nye kit YF84979 stammer i øvrigt fra en amerikaner, som kun véd at hans fjerneste fædrende ane skulle være født i Ribe i 1600-tallet. Når Yfull har regnet på det vil vi se, hvor tæt Hans Petersen er på hans fjerneste ane, men i Y-DNA skridt er der ikke så langt fra Ribe til Boren.

Det er i øvrigt interessant at lægge mærke til hvordan brikkerne i løbet af denne tråd så smukt er faldet på plads - og så med den sjove vinkel, at svarene til dels stod i Korsør, men steder som vi nok aldrig ville have ledt uden den overleverede familiehistorie og fundene i Boren sogn. Brikkerne var der hele tiden og nu ser det hele så enkelt ud!

Jeg følger op med data fra Boren sogn i løbet af nogle dage.

Mange tak for jeres bidrag - det er jo et kæmpe gennembrud!
Anders (som nok skal vende tilbage)
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

K. Thidemann

Citat fra: Anders M. Petersen Dato 03 Jun 2021 - 17:43

Thidemanns fund af gældsbeviser passer godt med en teori jeg har om at Christian Frederik Petersen forsøgte at blive en del af det bedre borgerskab (herunder hans ægteskab med købmandsdatteren Aaris), men at det ikke gik så godt som han regnede med.
Jeg skal lige have styr på biologien og så vil jeg kigge på den del af historien.


God arbejdslyst Anders

Da den danske Stat i 1813 erklærede sig bankerot
https://tidsskrift.dk/nationaloekonomisktidsskrift/article/view/59464/82228

mvh K.Thidemann 9000

Anders M. Petersen

Her kommer lige data på familien fra Boren sogn, så de er til rådighed for andre, der kommer denne vej.
Det ser ud til at faddere ved dåb alle er lokale:

Vielse:

Boren sogn Kirkebog, viede 1750-1776 side 409:
25 Aug. [1770]
Der Weber Hans Petersen, der Tageslohner Hans Petersen zu Soeberg auf dem Gute Öhe und Anna Catharina geboren Hansen ehel. Sohn.
mit Catharina Dorothea, der Tischler Christian Hansen im Calltoft und Maria geboren Jurgensen ehel. Tochter.
Testes:
1. Asmus Hansen im Calltoft
2. Christian Hansen im Calltoft

4 x dåb:

Boren sogn Kirkebog, døbte 1728-1776 side 228:
Født: 19 [marts 1774]
Døbt: 23 [marts 1774]
Christian Friderick Petersen, der Weber Hans Petersen und Catharina Dorothea geboren Hansen im Calltoft ehel. Sohn.
Gewattern:
1. Christian Albrecht Hansen - Calltoft?
2. Asmus Christian Hansen - Kiusweg (vejen til Kius)
3. Anna Elisabeth Calssen - Holm

Boren sogn Kirkebog, døbte 1728-1776 side 241:
Født: 23 [januar 1776]
Døbt: 25 [januar 1776]
Hans Hinrick Petersen, der Weber Hans Petersen im Calltoft und Catharina Dorothea geboren Hansen ehel. Sohn.
Gewattern:
1. Hinrich Bonesen - Guderot?
2. Hans Dieterichsen im Calltof
3. Marie Petersen im Ekenis

Boren sogn Kirkebog, døbte 1776-1802 side 9:
Født: 16 [januar 1778]
Døbt: 18 [januar 1778]
Claus Christian Petersen, der Weber Hans Petersen im Calltoft und Catharina Dorothea geb. Hansen ehel. Sohn.
Gewattern:
1. Christian Albrecht Jochimsen - Kiesby
2. Claus Clausen im Calltoft
3. Margaretha Dorothea Hansen im Akeby

Boren sogn Kirkebog, døbte 1776-1802 side 22:
Født: 13 [februar 1780]
Døbt: 16 [februar 1780]
Claus Jürgen Petersen, der Weber Hans Petersen im Calltoft und Catharina Dorothea geb. Hansen ehel. Sohn.
Gewattern:
1. Claus Jessen im Bremswadt
2. Peter Hansen aus Kiusweg
3. Elisabeth Vollertsen im Vagerath (Wackerade?)

3 x konfirmation:

Boren sogn Kirkebog, konfirmerede 1777-1779 side 215:
[Palmesøndag 1789]
Christian Friederick Petersen, der Käthner Hans Petersen im Calltoft 15½

Käthner = Kådner = https://denstoredanske.lex.dk/k%C3%A5dner

Boren sogn Kirkebog, konfirmerede 1777-1779 side 217:
[Palmesøndag 1791]
Hans Hinrich Petersen, der Käthner im Calltoft Hans Petersen 15

Gelting sogn Kirkebog, konfirmerede 1764-1806 side 517:
[Palmesøndag 1795, Gelting by]
Class Jürgen Petersen, P. Hans Petersen
[Han er ikke født i sognet - stavet som Class, men måske en stavefejl fra præsten, der har en noget usikker hånd]

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Mikkel Eide Eriksen

Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Anders M. Petersen

Hej på tråden!

Boren sogn (og en time væk fra solen) bliver ved med at give!

Jeg var faktisk i gang med at udrede Catharina Dorothea Hansens familie (og der er noget på vej!), da jeg falder over denne begravelse i Boren sogn 1779:

Død: 3 Maj [1779]
Begravet: 9 Maj [1779]
Der Arbeits Mann Hans Petersen, in Calltoft des weyl. Bürgers Asmus Petersen in Flensburg und Christina geborne Duen, ehel. Sohn. 58 Jahr 4 Monate alt. Hinterläst eine Witwe Anna Catharina geborne Kochen und
1. Hans, ein Weber in Calltoft, wohnhaft
2. Henning Friderich, unverheyratet, dient als Knecht in Pagerø


Det er jo 100% sikkert Hans Petersen senior!
Så ligesom Hans Petersen junior fulgte sønnen fra Boren til Korsør, så har Hans Petersen senior fulgt sønnen fra Maasholm til Boren - og dermed er der gevinst til os!

Sporet går nu til Flensborg, men jeg har endnu lidt afklaringer i Boren omkring Catharina Dorothea Hansens familie.
Og det må også være muligt at finde Anna Catharina Kochen begravet i Boren sogn.

Hvor er det vildt at vi på 14 dage har fundet så meget!
Anders

PS: Jeg har tippet Michael Rosenkrands på alle kanaler - vi må se, om han kigger forbi ;-)
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Michael Rosenkrands

Hold da op - det er virkelig gode nyheder - godt gået.

Det er godt, at man ikke holder styr på, hvor meget tid man bruger på den enkelte gåde inden for slægtsforskning...  ;D

Tillykke med de gode fund!

MVH

Michael

Anders M. Petersen

Velkommen til Michael på tråden  :)

Det gode vejr kæmper med mit Archion abonnement, der stiller og roligt løber ud, men her er Catharina Dorothea Hansens familie:

Vi starter med hendes mors begravelse i Boren Bestattungen 1776-1803 side 398:

Død: 22 [marts 1782]
Begravet: 26 [marts 1782]
Maria Hansen, des Tischlers Christian Hansen in
Calltoft Ehefrau, weyl. Johann Jürgensen in
Kiusweg und Anna Jurgensen geb Brahn ehel. Tochter.
76 Jahre alt. Hinterläst ihren Ehemann und Kinder
1. Anna Margaretha verheyratet an den Insten Detlef Brix
2. Catharina Dorothea verheyratet an den Weber Hans Petersen in Calltoft
3. Hans Jurgen Hansen, als Insten verheyratet an Maria geb. Braak.
4. Johann Friderich Hansen ein Tischler in Böhl, verheyratet an Maria geb. Stephensen.

Se https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,173258.0.html

Fundet i Ulsnis (hvor Kius ligger og nabosogn til Boren) > Trauungen 1702-1763 side 42:

1737 d. 7 Nov. Christian Hansen cop. mit Marie Johansen

Mon ikke det er dem? Hun er jo datter af Johann Jürgensen, men der er desværre ikke mere information.

Fundet i Ulsnis > Taufen 1716-1763 side 85:

8 Jun [1739] Christian Hansen T. get. gen. Anna Margret
[Anna Margaretha konfirmeret i 1753 i Boren sogn: Anna Margaretha Hansen - Mühlenh.]

Fundet i Boren > Taufen 1728-1776:

Døbt: 25 [februar 1742] Christian Hansen - Mühlenholz - Trine Dorothea [side 19]
[Konfirmeret 1757: Catharina Dorothea Hansen - Mühlenholz]

Døbt: 1 Marts [1744] Christian Tischer - Mühlenholz - Hans Jürgen [side 22]

Døbt [side 27]:
28 Juny 1747
Christian Hansen - Mühlenholz - Johann Frieder
Susceptores:
Friederich Böttger
Johann Hartmann
Maria Marxen - Fahrtoft
Bertram Detlefsen
Margar. Dorothea Hansen


Anna Margaretha er her i FT 1803:

Gottorp, Boren, das Dorf Kiesby, 8, FT-1803, C0212
Jacob Lorenzen, 56, Verheir., Hausvater, Kätner mit Land
Chrtina Marhretha Matthiesen, 48, Verheir., Dessen Frau
Detlef Brix, 73, Verheir., Mann
Ann Marg. Hansen, 64, Verheir., Dessen Frau
Anna Marg. Brix, 24, Unverheir., Ihre Tochter
Cathrina Margretha Hansen, 2, Unverheir., der letzteren uneheliche Tochter

Catharina Dorothea er i Korsør efter FT 1801, men her er Hans Jürgen i FT 1803:

Gottorp, Boren, das Dorf Eckenis, 19, FT-1803, C0212
Hans Jürg. Hansen, 60, Verheir., Mann, Häuerinste und Tagelöhner
Maria Christ. Braak, 53, Verheir., Dessen Frau
Asmus Hansen, 12, Unverheir., Ihre Kinder
Hedewig Hansen, 18, Unverheir., Ihre Kinder

Og Johann Friederich i Böel sogn i FT 1803:

Gottorp, Böel, Böel, 19, FT-1803, C3245
Johann Friederich Hansen, 59, Verheir., Hausvater, Kätner ohne Land und Tischler 
Maria Steffensen, 60, Verheir., Dessen Frau
Jes Hansen, 30, Unverheir., Ihre Kinder, Tischlergeselle
Helena Hansen, 28, Unverheir., Ihre Kinder, Weberin
Catrina Elisabeth Hansen, 21, Unverheir., Ihre Kinder
[+andre]

Som det kan ses, så mangler jeg Christian Hansens begravelse (søgt i Boren 1782-1803 men ikke fundet) - jeg skal lige forsøge en gang til.

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Michael Rosenkrands

Hej Anders, Mikkel og andre på denne tråd.

Fantastisk detektivarbejde - og sikke en vedholdenhed :-)  men hvor fedt at se, at det kan betale sig at blive ved.

Jeg lagde mærke til, at Anna Catharina ved junior Hans Petersens vielse benævnes "...Anna Catharina geboren Hansen..." og ved sin mand (Hans Petersen) begravelse benævnes "...Witwe Anna Catharina geborne Kochen...".

Hansen vs. Kochen.

Jeg ved ikke, hvad det kan betyde eller om jeg læser det forkret - men jeg tænkte lige, at jeg ville nævne det.

Med venlig hilsen

Michael

Anders M. Petersen

#21
Hej på tråden igen!

I julen opdagede jeg, at FamilySearch har gjort en del ældre kirkebøger fra Angeln / Schleswig søgbare, så jeg prøvede at se, om det var muligt at finde nogle flere informationer om de ældre Petersen generationer.

Om Hans Petersen jr. ved vi at han angives som "80 år" ved sin død i Korsør i 1818, svarende til at han er født i 1738. Da han dør langt fra hjemmesognet skal denne alder nok tages med et vist forbehold. Ligeledes véd vi at hans far også hed Hans Petersen og at han ved død angives som født 1721 (58 år og 4 mdr i maj 1779) og som søn af en borger Asmus Petersen af Flensborg. Hans Petersen jr. mor hed Anna Catharina Hansen ("Hansen" ved begge de to sønners vielse men "Kochen" ved Hans Petersen jr. begravelse).

Denne dåb kan godt være Hans Petersen jr's dåb i Sterup Kirkebog:

d. 9. [December 1742]
Hans Petersen aus Dollerup u. s. fr. Anne Catharina
so auf ihrer Reise von Dollerup nach Flensburg zu Grünholtz
entbunde l. t. [liess taufen] ihr Söhnlein Hans
Gevattern:
1. Hans? Schütt, Hollender
2. Jens Schmidt.
3. Jfrl. Anne Marg.


https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSDX-QWW9?cat=383603

Bemærk at forældrene er på vej mod Flensborg på noget der ligner en rundtur - måske besøg hos Hans Petersen sr. forældre? Ligeledes er det antageligt parrets første søn, da han får sin fars navn - det passer godt med at Hans Petersen sr. er 21 år på dette tidspunkt. Jeg har dog endnu ikke fundet vielsen mellem Hans Petersen sr. og Anna Catharina, men den burde så ligge mellem 1738 og 1742.


Hans Petersen sr. angives ved sin død at have to sønner: Hans Petersen jr. og så Henning Friederich Petersen, der ved faderens død i 1779 er ugift tjenestekarl i Pagerø i sognet. Jeg er ret sikker på at dette er Henning Friederichs vielse i Gelting sogn i 1792:

d. 25 Nov. [1792]
Henning Friederich Petersen, das Hans Petersen in Bohren u. fr. Anna Cathrina geb. Hansen ehel. Sohn mit Maria Schröden das Detlephs Schröders in Gondelsby nach gelassene Wittwen.
Testes:
Peter Westerstrohm
Hans Andersen


https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QPXN-JXN9

Det må være samme Henning Friederich Petersen her i FT1803, men i så tilfælde med en ny kone:

Flensburg, Gelting, Oehe, Gundelsby, Einzelhaus, 12., FT-1803, C0205
Henning Friederich Petersen, 50, Verheir., Hausvater, Kätner mit Land,   
Margaretha Dittmer, 55, Verheir., Dessen Frau


Det er ikke lykkes mig at finde Maria Schrödens begravelse og en ny vielse, men jeg leder fortsat.
Men med en alder på 50 år i 1803, så er Henning Friederich født ca. 1753.


Dette kunne være Henning Friederich Petersens dåb i august 1751 i Arnæs (øverst til højre) - desværre med meget få informationer:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSDX-QSHR-V?cat=383163

Bemærk at Hans Petersen sr. her bor i Olpnitz / Olpenæs som ligger lige overfor Maasholm / Oe, hvor Hans Petersen jr. arbejder ved sin vielse i 1770 - vi er altså i samme område!

Hvis ovenstående to dåb er korrekte, så har Hans Petersen sr. flyttet en del rundt i Angeln, der dog heller ikke er større end den sydlige halvdel af Fyn. Der bør vel også være flere børn født mellem 1742 og 1751, men i så fald er de også døde inden Hans Petersen sr. død i 1779.

KipKortet er en god og hurtig oversigt til sognene i Angeln - afstandene er ikke så store: https://www.dis-danmark.dk/kipkort/kort/sles1787.gif

Ovenstående er kun antagelser, men jeg prøver at finde ud af mere de kommende uger. Jeg håber at andre også vil prøve sig lidt frem med brede søgninger i FS for at se, om vi kan stykke de ældste Petersen generationer sammen. Jeg skriver naturligvis her, når jeg finder ud af mere!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Grethe Leerbech

Hej  og godt nytår
Tillykke med dit fund, jeg er helt misundelig. Men vi er jo ikke de eneste som leder og leder igennem mange år, så er det dejligt med et sådant fund-det giver også håb til os andre.

Jeg har et sprøgsmål: Du skriver at FS har gjort nogel kirkebøger fra Angeln søgbare. Kan du selv søge igennem siderne elelr kan du kun skrive navneforslag-sted -årstal og så få forslag? det virker desværre ikke for mig, vil gerne selv kigge bogsiderne igennem.
er pt. ikke medlem af archion, da jeg desværre endnu mangler nogle kirkebøger digitaliseret, derfor var FS en mulighed

På forhånd tak.

vh
Grethe 
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Anders M. Petersen

Hej Grethe!

Du kan komme direkte til kirkebøgerne ved at gå ind på FamilySearch > Søg > Katalog og så søge på sognets navn.
Hvis der er "Church records" så klik på dem og så på "Kirchenbuch".
Her kan du bladre i de kirkebøger, der har et "fotografiapparat" logo hvor der ikke er en "nøgle" henover.

Bemærk at hvis der er flere ens forslag til det samme sogn når du taster, så prøv begge - nogle gange ligger kirkebøgerne i den ene ud af flere registreringer af samme sogn.

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Grethe Leerbech

Tusind Tak Anders.
Der er sikkert andre end mig der gerne vil kigge i dem

vh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Ja, det ser ud til at være ret blandet hvad der er online, men det er da rart at der er noget! :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Anders M. Petersen

Citat fra: Michael Rosenkrands Dato 09 Jun 2021 - 23:19
Jeg lagde mærke til, at Anna Catharina ved junior Hans Petersens vielse benævnes "...Anna Catharina geboren Hansen..." og ved sin mand (Hans Petersen) begravelse benævnes "...Witwe Anna Catharina geborne Kochen...".

Hansen vs. Kochen

Hej Michael!

En gang imellem kigger jeg lidt på hele familie-komplekset fra Anglen - nu hvor forbindelsen er etableret er det jo lidt spændende at se, hvor meget jeg kan finde. FamilySearch har lagt alle kirkebøgerne online og de er delvist indekseret (ofte desværre med ikke-indekserede sider imellem).

I udgangspunktet er jeg ret sikker på at Anna Catharina Hansen og Anna Catharina Kochen er én og samme person. Nu skal man jo passe på med bare at søge på FamilySearch og så komme frem til konklusioner, men jeg har fundet to "Kochen" familier i kirkebøgerne fra Schleswig-Holstein for perioden - en slægt i Lübeck og så en Hans Kochen, der bliver begravet 22 maj 1737 i Wesselburen sogn ude i Dittmarsken (75 km i luftlinie fra Boren sogn): https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QPXN-PWM8
Der står ikke mere, men han kunne være en god kandidat til Anna Catharinas far og så ville alt passe. Desværre er kirkebogen for Wesselburen for den oplagte periode for Anna Catharinas dåb (1710 til 1725) meget svært læselig og kun delvist indekseret (ca. hver 3-4. side er ikke indekseret).

Jeg har også brugt en del energi på at søge efter vielsen mellem Hans Petersen og Anna Catharina, som nok finder sted mellem 1739 (han fylder 18 år) til 1742 (Hans Petersen jr. døbes), men desværre uden held.

Et lille fund fra de seneste dage er Henning Friederich Petersens hustru død (bror til Hans Petersen jr): https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,184473.0.html
Hans begravelse har jeg desværre heller ikke fundet endnu, ligesom jeg gerne vil finde begravelsen af Anna Catharina Kochen/Hansen.

Med forbehold for at det vist kun er lidt over halvdelen af Angelns kirkebøger der er indekseret på FS, så har jeg dog fundet denne interessante dåb i Arnis sogn KB 1639-1763 side 25 (FS opslag 184):

d. 15ter Aug [1751]
Hans Petersen - Olpnitz - Henning Friederick
Sulceptores:
1. Henning von Ahlefeld, Erb? auf Olpnitz
2. Friederick Hennings - Olpnitz
3. Mette Leuen - Ekenis


Olpnitz/Olpenæs var en herregård ejet af Henning von Ahlefeld og vist nok med forbindelser til Öhe godset, der ligger lige på anden side af Slien.
Farens navn og sønnens lidt udsædvanlige navn passer og alderen er ikke helt ved siden af FT1803. Jeg betragter denne dåb som en ret god kandidat.

Jeg hører gerne, hvis andre finder lidt mere ud af slægten!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm