Købekontrakt/Skøde Øster Hassing 1888

Startet af Ole Munk, 20 Apr 2020 - 19:46

Forrige emne - Næste emne

Ole Munk

Så er der igen en købekontrakt/skøde, jeg gerne vil have hjælp til. Skødet findes i nedenstående link, på højre side nederst og fortsætter på følgende side:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16967857#88494,14370034

Jeg har selv magtet at afskrive nedenstående

Med venlig hilsen
Ole Munk





Stempel 11 Kr.  45 Ør.                 Kjøbecontract
Underskrevne Hmd. Julius Munk af Skindbjerg sælger og overdrager hermed til Hmd. Jens
Lauritz Nielsen sammesteds den mig ?flg: Skjøde udstedt 2. Dcbr. tilhørende Parcel
skyldsat under Øster Hassing sogns nordøstlige del.
           Matr. N. 26F af Hartkrn 1 Sk. 0 Fk 2 alb. Glskat 2 Kr. 16 Ør.
paa følgende vilkår: 1. Eiendommen overdrages kjøberen med samme Rettigheder,
Pligter og Byrder hvormed den har tilhørt mig, og ???????? ??????? at ???????? ???????
?????????. 2. Med Eiendommen følger de af mig opførte Bygninger, 1 So, kal og afgrøde og

?????? løsøre, ??? ?? jeg kun medtager mine gangklæder?, ?????klæder, 1 ??? og ??
kelte andre smaating. Ligeledes medfølger ??????? i ????? i ???????. 3. Kjøberen over-
tager Eiendommen herognu?, og svarer fremtidige Skatter, Afgifter og Tiender. 4. Kjøbe-
summen er aftalt til 1850 Kr. skrives et Tusinde, otte hundrede og femti kroner, heraf udgøer 150
Kr. for Løsøret, og den berigtiges saaledes: a) dermed, at Kjøberen overtager den i Eiendommen
indestaaende Gjeld til Kreditforeningen af denne størrelse, nyder godt af gjorte Afdrag og Indskud, men
betaler resten i 11. juni Terminen ?? og Resten b, 850 kroner betales contant og rettidigt d. 11. juni Termin
??, dog at Kjøberen har ret til, om ????????? tilstaar dette at overtage mit Pandteelaan ? ?
?: ??????? paa 500 Kr. 5. Omkostningerne ved denne Contract og Skjødet bæres af os begge
med halvdelen hver. ??????????? ?????? ???. 23 jan: 18?8. Til bekræftelse ???????? underskrevet.
?? ?????? 19. Maj 1888    Julius Munk     Jens Lauridtz Nielsen m f p
  Til Vitterlighed L: Neumann, Karl Als
Skjøde: Til fuldbyrdelse af foranstaaende Kjøbecontract og ?????? ??????????????? ned
skrevet skøder og endelig overdrager jeg Julius Munk hermed til Kjøberen Jens Lauridts
Nielsen den som skrevet solgte Eiendom ?? ?????? tilliggende skyldsat under Øster
Hassing sogn Nordøstlige del.
   Matr. N: 26f for hrtkrn. 1 Sk. 0 Fk 2 alb. Glskat 2 Kr. 16 Ør.
Kjøbesummen 1850 Kr. Saavel 150 Kr. for Løsøret er contractmæssig berigtiget ??? Kjø-
?? beren for ??? ???? udstedt ny Obligation for den overtagne Gjeld 1000 Kr. ??samt med?? han har ??
overtaget et Gjeldsbrev  ????????????? med ??????????????  Samtykke. Med Eiendommen følger
Anpart Konge Korntiende, under ???????? ???? ?? ???????????. For ??????????? indestaar
Til Bekræftelse  ??????????  underskrevet. P.T. Nørresundby den 21. juli 1888. Julius Munk
     Til vitterlighed L. Neumann, Søren Kristian Munk
         Intet betalt til de fattiges kasse. I??  ???? L. Neumann
Lyst under Kjær Herreds Ret fredagen den 27. juli 1888 tilført Pantebog 22 Fol. 272 C.A. Rand??

Lau Michelsen

Jeg læser det meste

Stempel 11 Kr.  45 Ør.                 Kjøbecontract
Underskrevne Hmd. Julius Munk af Skindbjerg sælger og overdrager hermed til Hmd. Jens
Lauritz Nielsen sammesteds den mig iflg: Skjøde udstedt 2. Dcbr. tilhørende Parcel
skyldsat under Øster Hassing sogns nordøstlige del.
           Matr. N. 26F af Hartkrn 1 Sk. 0 Fk 2 alb. Glskat 2 Kr. 16 Ør.
paa følgende vilkår: 1. Eiendommen overdrages kjøberen med samme Rettigheder,
Pligter og Byrder hvormed den har tilhørt mig, og bemærkes særligt at der paahviler den en
Veiservitut. 2. Med Eiendommen følger de af mig opførte Bygninger, 1 So, kal og afgrøde og

øvrigt Løsøre, saa at jeg kun medtager mine gangklæder, Sengeklæder, 1 Uhr og en-
kelte andre smaating. Ligeledes medfølger Anparten i Konge- Korntienderne. 3. Kjøberen over-
tager Eiendommen imorgen, og svarer fremtidige Skatter, Afgifter og Tiender. 4. Kjøbe-
summen er aftalt til 1850 Kr. skrives et Tusinde, otte hundrede og femti kroner, heraf udgøer 150
Kr. for Løsøret, og den berigtiges saaledes: a) dermed, at Kjøberen overtager den i Eiendommen
indestaaende Gjeld til Kreditforeningen af denne størrelse, nyder godt af gjorte Afdrag og Indskud, men
betaler resten i 11. juni Terminen dA: og Resten b, 850 kroner betales contant og rettidigt d. 11. juni Termin
dA:, dog at Kjøberen har ret til, om Sparekassen tilstaar dette at overtage mit Kautionslaan i D.
S; Sparekasse paa 500 Kr. 5. Omkostningerne ved denne Contract og Skjødet bæres af os begge
med halvdelen hver. I Søgsmaalstilfælde gjælder Frd. 23 Jan: 1828. Til bekræftelse vidnesfast underskrevet.
pt N Sundby 9. Maj 1888    Julius Munk     Jens Lauridtz Nielsen m f p
  Til Vitterlighed L: Neumann, Karl Als
Skjøde: Til fuldbyrdelse af foranstaaende Kjøbecontract og aldeles i Overensstemmelse med
denne skjøder og endelig overdrager jeg Julius Munk hermed til Kjøberen Jens Lauridts
Nielsen denham derved solgte Eiendom af Fur med tilliggende skyldsat under Øster
Hassing sogn Nordøstlige del.
   Matr. N: 26f for hrtkrn. 1 Sk. 0 Fk 2 alb. Glskat 2 Kr. 16 Ør.
Kjøbesummen 1850 Kr. Saavel 150 Kr. for Løsøret er contractmæssig berigtiget men Kjø-
beren har ikke udstedt ny Obligation for den overtagne Gjeld 1000 Kr. hvorimod han har
overtaget et Gjeldsbrev  i Sparekassen med Cautionisternes Samtykke. Med Eiendommen følger
Anpart Konge Korntiende, men der paahviler den en Veiservitut. For Vanhiemmel indestaaes.
Til Bekræftelse vidnesfast underskrevet. P.T. N Sundby den 21. juli 1888. Julius Munk
     Til vitterlighed L. Neumann, Søren Kristian Munk
         Intet betalt til de fattiges kasse. For Vedk. L. Neumann
Læst under Kjær Herreds Ret fredagen den 27. juli 1888 tilført Pantebog 22 Fol. 272 C.A. Ramt__?
Mvh
Lau

Ole Munk

Hej Lau

Igen mange tak for hjælpen - den er værdsat!

Mange hilsener
Ole

Ole Munk

hej Alexander

HAr du speciel interesse i Øster Hassing? Eller min oldefar Julius Munk?

VH Ole Munk