Fejl i lægdsrulle eller i skifteprotokol?

Startet af Egon Hansen, 11 Jul 2011 - 22:08

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Søren Andersen, væver i Jyderup.gift 1811 i Jyderup,"fra Lindoldsgaarden" anføres skiftevis i folketælling som født i Jyderup og i Skamstrup. Efter andersangivelse i folketællinger og ved sin død, skulle han være født omkring 1782.
Søren Andersen Væver får flere børn døbt i Jyderup, indtil få ar før sin kones død i 1825 og han bliver også boende der til sin død i 1860
Der er født en Søren, søn an Anders Jensen i Bennebo, Skamstrup sogn og døbr i Frydendal kirke i 1784. Han tjener i 1801 i Sørninge, og her bliver han ifflg lægdsrullen. til han slettes af rullen i 1824!
Da haqns mor dør i 1809 oplyses det dog at han opholder sig hjemme i Bennebo, hvor han hjælper sin stedfar der er væver!

Der er ingen Søren Andersen i Lægdsrullen for Jyderup, som aldersmæsigt kan passe.hverken før eller efter 1811!

Nu har jeg altså set at Anders Jensens Søren, både er registreret i Lægdsrullen som opholdende sig i Sørninge, og iflg skiftet, hos stedfaderen i Bennebo i 1809! Kan det også være ham som i 1811 tjener på Lindoldsgården i Jyderup og derefter nedsætter sig som væver i Jyderup by, uden af blive flyttet i lægdsrullen ?

Jeg har med vilje ikke sat nogle opslagsnumre på. Tråden har kørt gennemn ogen tid her i Forum, og alle data er kennemprøvede af flere hjælpsomme mennesker. Jeg ønsker kun at høre om andre har gjort lignende erfaringer med undladelse af lægdsflytninger i denne periode, eller jeg skal "droppe" Sørens forslægt og regne med at han har været sletttet af Rullen før han kom til Jyderup?

Mvh Egon Hansen


Annette Kjærsgaard

Hej Egon,

Jeg har oplevet en person der ikke er blevet flyttet i lægdrullen. Min person er opført hjemme i FT 1801, gift i og flyttet til et andet sogn kort efter denne FT er foretaget. Trods dette står han stadig i lægdsrullen indtil 1805 (hvor han udskrives) i sit fødesogn.
Med venlig hilsen
Annette Kjærsgaard

Søger efterslægten for Anders Nielsen og Maren Jensdatter, Stenkelstrupgården, Ejby, Ramsø, Roskilde - begyndende ca. 1737