Lægsruller for København før 1800

Startet af oleplannthin, 29 Jan 2021 - 12:16

Forrige emne - Næste emne

oleplannthin

Hej
Jeg har ofte brugt lægsruller og har ingen problemer med dette, når det drejer som om landsogne. Jeg har derimod stort set ingen erfaring med lægsruller for København.

Jeg har aktuelt et ønske om at anvende lægsruller for København for at finde oplysninger om en af mine aner.
Christen Jensen Harreschou blev født 30 juli 1768 i Harreskov, Assing Sogn i Hammerum Herred i Jylland, dvs. i uldjydernes land. Han flyttede til København, hvor han i mange år var hosekræmmer/strømpehandler. Han er i skifter 1794 og 1797 i Ikast anført som boende i København. Han bliver gift i København 1803, hvor han bor i Landemærket. Senere bor han i mange år i Trinitatis Kirkeboder.

Det har ikke været muligt for mig at finde Christen Jensen Harreschou i folketællingen 1801. Det er derfor, det kunne være interessant at finde oplysninger om ham via lægsruller. Jeg har ikke kunnet finde ham i de tidligste lægsruller for Lundenæs Amt, hvor jeg har søgt i Assing Sogn og Ikast Sogn. Jeg vil derfor prøve, om jeg kan finde ham i lægsruller for København i 1790erne frem til begyndelsen af 1800-tallet. Her er jeg imidlertid på herrens veje, idet jeg ikke ved, hvordan man finder lægsruller for København i den periode.

Kan nogen vejlede mig, hvis det overhovedet er muligt at finde ham?

Hilsen  Ole

Ole Ingvordsen

Hej

Før 1848 havde man ikke værnepligt i København og købstæderne medmindre man var tilflyttet fra landet.
Indtil 1833 blev værnepligtige tilflyttere til København registreret i Hvidovre, lægd 1 i Københavns amt.

Se også:
https://www.sa.dk/wp-content/uploads/2015/09/godt-i-gang-med-laegdsruller.pdf

Venlig hilsen
Ole

oleplannthin

Tak Ole!

Ja, det var også, hvad jeg havde på fornemmelsen.

Aktuelt er den person, som jeg søger af bondestanden født 1768 i Assing Sogn som søn af bonde og gårdbeboer Jens Pedersen.
Du skriver, at værnepligtige tilflyttere til København indtil 1833 blev registreret i Hvidovre. Var det en forudsætning for dette, at de forinden var registreret i en lægsrulle i deres fødesogn?

Venlig hilsen
Ole

Ole Ingvordsen

Alle af bondestanden blev jo indtil 1849 indskrevet i lægdsrullen ved fødslen, så når man flytter til købstaden eller København vil man jo normalt være indskrevet tidligere, men man kan jo være kasseret ved session, som man på dette tidspunkt kom på når man blev 15, eller man kan have taget amtspas, som kan fornyes flere gange.

Venlig hilsen
Ole

oleplannthin

Jeg ved godt man blev indskrevet i lægsrullen ved fødslen efter 1789, men det gælder jo ikke for Christen Jensen (Harreschou), der blev født 1768. Jeg kan se, at nogle af hans yngre søskende blev indskrevet i den første lægsrullen for Lundenæs Amt, da den blev anlagt 1790.
Med venlig hilsen
Ole

Inger Toudal

Måske kan han findes i lægdsrullen 1790 for det sogn, hvor han befandt sig ved FT-1787, eller et af de nærliggende sogne.

Har du fundet ham i FT-1787?

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

oleplannthin

Kære Inger Toudal

Jeg har ikke fundet ham i FT-1787. Her bor hans forældre med 3 yngre sønner og en datter i Harreskov i Assing Sogn. Jeg har søgt i FT-1787 uden held. Det er svært, da han næppe bruger tilnavnet Harreschou på det tidspunkt, og der er rigtig mange med navnet Christen Jensen. En ældre bror er flyttet til Favrholt i Ikast Sogn, hvor flere personer fra familien bor senere.

Jeg har søgt i lægsrulle 1790 for Assing og Ikast. Måske skal jeg udvide til flere i sogne i Lundnæs Amt.

Christen Jensen er 1797 nævnt i skifte som hosekræmmer i København, men jeg kan heller ikke finde ham her i FT-1801. Han får senere butik og bolig i Trinitatis Kirkeboder, hvor han bor indtil boderne bliver revet ned i 1817.

Med venlig hilsen
Ole

oleplannthin

Inger Toudal
Jeg har været igennem mange sogne i nærheden af Assing i Lundenæs Amt uden at finde Christen Jensen (Harreschou).
Hilsen Ole