Søger inform. og bekræftelse på Anna Hansdr. fra Horne pr. Fåborg, født ca. 1770

Startet af Karsten Jacobsen, 22 Jan 2021 - 12:09

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Jeg er interesseret i at finde forældreparret til Anna Hansdatter, som gifter Jørgen Jacobsen, samt hendes fødselsdato.

Jeg har disse oplysninger:

Vielsen:
1801                                                                                                                                                 Tirsdagen den 3die nov.: bleve Jörgen Jacobsen og Anna Hansdatter, begge af Böiden, efter forud­gaaet Lysning, af Prædikestolen, ægteviede.
Deres Forlovere vare
Peder Smed og Hans Hansen
Gmd. paa Böiden/Hmd. i Hoorne
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137723#179534,30446092   

Jeg mistænker Peder Smed for at være identisk med Jørgens tvillingbror Peder Jacobsen (Deres far Jacob Nielsen er død to år før vielsen). Det er derefter nærliggende, at Hans Hansen er Annas far, men han kan selvfølgelig også være en onkel e.l.

Annas død:
1856
Dødsdagen: d. 15de Septb.
Begravelsesdagen: d. 20de Septbr.
Navn: Ane Hans Datter 
Stand, Haandtering og Opholdssted: Enke efter Inds. Jørgen Jacobsen paa Boyden. Hun var Fattiglem og opholdt sig paa Horne Mark.                                                                                                     
Alder: 86 Aar                                                                                                                                                                                                                                                                                                        https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21723194#414405,76379733 nr. 12

Det indikerer, at Anna er født 1770.

I folketælling 1850 findes imidlertid denne Anne, som jeg kraftigt mistænker for at være Jørgens enke:
Svendborg, Sallinge, Horne, Bjerne By, 36 et Huus, 239 F2, FT-1850, D2957
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Hans Hansen, 65, Gift, Inderste, Dagleier, Huusfader, Her i Sognet 
Anne Jørgensdatter, 47, Gift, hans Kone, Do [Her i Sognet] 
Kirsten Hansdatter, 14, deres Datter, Do [Her i Sognet] 
Anne Hansdatter, 78, Enke, Konens Moder, forsørges af Huusfaderes, Do [Her i Sognet] 

Tages alderen 78 for gode varer, lander vi på fødselsår 1772, og med Horne som fødesogn sørme om nr. 18 på dette link ikke matcher far Hans Hansen, datter Anna
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137723#179534,30445976

At enken i folketællingen er "konens moder" matcher også, at Jørgen og Anna havde en datter af det navn.

Jeg hælder til, at det er den rigtige Anna, jeg har fat i i alt overstående, men vakler alligevel, da Hans Hansen og Anna Hansdatter er så alm. navne.

Et endegyldigt bevis kunne være skiftet efter Hans Hansen fra brylluppet (ikke Hans Hansen fra folketællingen), hvis det omtaler Jørgen Jacobsen og Anna Hansdatter. I samme moment er jeg interesseret i et evt. skifte efter Anna Hansdatter. Jeg er også interesseret i oplysninger om Annas moder, som jeg intet som helst ved om, end ikke navn.

På forhånd tak!

Venlig hilsen
Karsten

Britta Hansen

Hej Karsten

Jørgen Jacobsen døde 3. september 1833
Parrets børn ses i Skifteprotokol for Hvedholm gods – venstre side
Jacob, Anna, Kirsten, Karen og Maren - undersøg hvem fadderne er ved børnenes dåb
Fundet via Jørgen Jacobsen (faesterogskifter.dk) - nærlæs hvad der i øvrigt står i skiftet.

Se også skiftet efter Peder Jacobsen af Bøjden i 1809 - nederst højre side
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Karsten Jacobsen

Tak, Britta, men Jørgen har jeg styr på. Det er Anna Hansdatter og hendes forældre, jeg prøver at få skik på.

Jørgens skifte er her i tydet udgave:
Aar 1833 den 4de Septbr. blev anmeldt at Indsidder Jørgen Jacobsen af Boyden igaar den 3die hujus ved Døden var afgaaetmen da Enken Anne Hansdatter med Laugværge Huusmand Hans Hansen af Horne, begjerede med hendes med den Afdøde sammen avlede Børn som ere
  1 Søn Jacob Jørgensen 31 Aar gammel, Ungkarl, tienende
  Gaardmand Niels Frandsen paa Boyden
  1 Datter Anna Jørgensdatter, gift med Huus mand Hans Hansen
  Træskomand i Horne, 46 Aar gl

  1 Datter Kirsten Jørgensdatter, død, og efterlader sig et uden for Ægte-
  skab avlet Barn Jørgen Nielsen ¾ Aar gammel, opholdende sig hos Slegfred-
  fader Indsidder Niels Jørgensen i Horne
  1 Datter Karen Jørgensdatter, ugift, tienende Gaardmand Rasmus
  Andersen paa Boyden -
  1 Datter Maren Jørgensdatter, ugift tiener Gaardmand Rasmus
  Jørgensen paa Boyden -
at hensidde i uskiftet Boe saa længe hun i Enkestand for bliver, blev i Medhold af Forordningen 21de Junii 1799, da den myndige Søn og den gifte Datters Mand saavelsom Værgen for den Afdøde Datters Søn Husmand Jens Hansen af Horne, som vare mødte, intet derimod havde at erindre - ingen Skifte foretaget, da for øvrigt efter deres Forklaring, formedelst Boets fattige Omstændig­heder, intet ville blive at arve - Hvedholm ut Supra
Anne A.H.D. Hansdatter  Jacob Jørgensen Hans H.H.S. Hansen  Brandt
Som Lavværge                                            Jens I.H.S. Hansen
Hans H.H.S. Hansen
Som Vidner
J. Nissen - J. Hansen

Alligevel er det godt, at du bragte det på bane, for jeg ser nu, at det bekræfter, at Ane Hansdatter fra folketællingen er Jørgens Anna (qua datteren og husbond Hans Hansen nævnt i skiftet). Men er det samme Anna som født i 1772 med Hans Hansen som far (regnestykke og Horne som fødested passer), og hvem var moderen, og er der evt. skifter efter forældrene og Anna Hansdatter?

Venlig hilsen
Karsten

Britta Hansen

CitatJørgen har jeg styr på. Det er Anna Hansdatter og hendes forældre, jeg prøver at få skik på.
Ja, det er jeg med på, men ofte skal vi en omvej for at få bekræftet vores antagelser!

Se mine bemærkninger ovenfor vedr. børnenes dåb:
CitatJacob, Anna, Kirsten, Karen og Maren - undersøg hvem fadderne er ved børnenes dåb
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Karsten Jacobsen

Jeg kan foreløbig røbe fadderne i den lige aneline:
1802                                                                                                                                                    Onsdagen den 3die Martii lod Jørgen Jacobsen og Anna Hansdatter Indsidderfolk paa Bøiden, døbt en Søndagen forud født Søn, som blev kaldet Jacob, hvis faddere vare: Niels Jacobsen, Hans Han­sen, Peder Jacobsen, Karen Jørgensdatter og Anna Hansdatter.                                                                       
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137723#179534,30446032

Jeg er også meget interesseret i at vide, hvor Anna/Ane Hansdatter befinder sig i FT 1834, altså året efter Jørgens død.

Venlig hilsen
Karsten


Britta Hansen

Tag de mulige kandidater fra en ende af i Skifteprotokol Hvedholm Gods: - søg på faesterogskifter.dk
Hans Hansen Dyreborg, Horne       Gift                11. mar 1771   Kirsten Rasmusdatter   Hvedholm gods   
Hans Hansen Horne    Indsidder, Almisselem Enke  30. mar 1788          
Hans Hansen  Horne   Skrædder   Gift                     06. mar 1795   Kirsten Andersdatter      
Hans Hansen  Horne       Gift                                27. apr 1807   Maren Hansdatter      
Hans Hansen  Horne   Indsidder   Gift                     15. aug 1818   Maren Rasmusdatter   

Ligner hende her:
Svendborg, Sallinge, Horne, Boyden Bye, et jordløst huus, 21b, FT-1834, B6372
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Anne Hansdatter     62     Enke(mand)          inderste      
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

List (og undersøg) de mulige kandidater.

Hans Sørensens datter Anne *1772 #3 venstre side - sted: Vesteballe

Hans Rasmussens - Vesterballe 1772 højre side #23

Hans Jensens 1773 - højre side #10
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Karsten Jacobsen

Jeg roder p.t. med fadderne! Alle fødsler er fundet, men et par af dem så utydelige, at jeg har lagt dem til tydning. Opslag herom kommer på tråden, når jeg har alle oplysninger. Det virker dog ikke helt opmuntrende med hensyn til opklaring.

Hans Hansen er stadig den store favorit, og det må være ham der er død i 1807. Han optræder et par gange ved fødslerne, men behøver ikke nødvendigvis at være ham, der er (anden?) Annas far i 1772.

Venlig hilsen
Karsten

Karsten Jacobsen

Ved sønnen Jacobs dåb i 1802 er fadderne: Niels Jacobsen, Hans Han­sen, Peder Jacobsen, Karen Jørgensdatter og Anna Hansdatter.                                                                       

Ved datteren Annas fødsel i 1804 er fadderne:                                                                         
Hans Hansen, Rasmus Christensen, Peder Jensen, Anna og Maren Nielsdatter

Ved Kirsten I's fødsel i 1806 (nr. 7) er fadderne:                                                                       
Rasmus Christensen, Jens og Anders Hansen, Anna Pedersdatter og Maren Johansdatter.

Ved Kirsten II's fødsel 1807 (nr. 19) er fadderne:                                                                     
Rasmus Christensen, Jens og Anders Hansen, Anna Nielsdatter og Johanne Jørgensdatter

Ved Karens dåb 1810:                                                                                                           
Rasmus Christensen Jens Hansen, Niels Mikkelsen, Ane Hansdr., Johanne Jørgensd.

Ved Marens fødsel 1814 (nr. 35) er fadderne:                                                                             
Maren Nielsd., Rasmus Christensen, Anders Hansen, Hans Hansen*, Karen Pedersd, Johanne Larsdatter.

* Jeg ved ikke, om denne Hans Hansen er den samme som ved de to første dåbshandlinger. Måske er den første Anna Hansdatters far, den anden Anna Hansdatters svigersøn, som hun bor hos sine sidste år?

Venlig hilsen
Karsten


Britta Hansen

Hej igen

Hvem er Jens Hansen og Anders Hansen, der optræder som faddere flere gange?

Her er der en interessant familie med personer, hvis navne passer (NB det er dog almindelige gængse navne; der er ingen garanti for, at det er den rigtige familie):
Skifteprotokollen  6. marts 1795 skifte efter Hans Hansen Skrædder - øverst venstre side

Enken:  Kirsten Andersdatter 
Børn:    Hans Hansen      26   ca. *1769
            Anders Hansen   19       *1776
           Jens Hansen        16       *1779
           Anne Hansdatter  22     *1773
           Anne Hansdatter  11     *1784

Jørgen Jacobsen og Anne Hansdatters tredje barn Kirsten kan være opkaldt efter hendes moder  (deres to første er opkaldt efter hans forældre Jacob og Anne, ser det ud til)

Laugværge for enken: Hans Henriksen
Formynder for
       Anders Hansen: den ældste broder Hans Hansen
       Jens Hansen: Henrich Knudsen
       de to døtre:   deres farbroder Niels Hansen

Det er denne familie:
Svendborg, Sallinge, Horne, Horne By II, , 17a, FT-1787, A7281
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Hansen     50     gift     mand     husmand og skræder      
Kirsten Andersdatter     47     gift     kone           
Anders Hansen     10     -     deres ægte barn           
Jens Hansen          8     -     deres ægte barn           
Anna Hansdatter     3     -     deres ægte barn          
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Her er skiftet efter Hans Hansen, der døde 1807
Skifteprotokol for Hvedholm gods - start midt på venstre side 27. april 1807
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Karsten Jacobsen

Uha, det ligner jo snart ren nepotisme og indavl, Britta...

Jeg har rodet med frygtelig mange Hans Hansener, men så snart du hægtede skrædderbetegnelsen på Hans Hansen, var jeg klar over, hvem han var.

Ham har jeg rodet en del med.

Hans Hansen Skrædders skifte fylder adskillige sider, og tydningen af det meget bo har jeg udskudt, til jeg kunne finde overskud. Men indledningen er tydet:

"Aar 1795 den 6te Martii, somrette 30te Dag efter afgt. Hans Hansen Skræder, Huusmand i Horne indfandt sig i Stervboen paa Høie Herskabet Vegne som Skifteforvalter, Kannevorff, forvalter ved Hvedholm med antagne Vitterligheds- og Vurderings Mænd Sognefogderne Anders Madsen og Niels Henricksen Key, begge Gaardmænd i Horne for at tage bemeldte Afdødes Boe under en lovlig
Registrering og Vurdering til paafølgende Skifte og Deeling imellem Enken Kirsten Andersdatter og hendes med den Afdøde Sammenavlede Børn, som ere a. En Søn Hans Hansen 26 Aar, b. En Do Anders Hansen 19 Aar, c. En Do Jens Hansen 16 Aar d. En Datter Anne Hansdatter 22 Aar og En Do. Anne Hansdatter 11 Aar Paa egne og som curator for den yngste Broder Anders Hansen var nærværende den ældste Søn Hans Hansen som Formynder for Sønnen Jens Hansen var mødt Henrich Knudsen Huusmand i Horne og for de 2de Døttre deres Farbroder Niels Hansen, Gaard­mand i Horne, da der i disses Overværelse af Enken med Lauværge Hans Henriksen, Gaardmand i Horne skeede Paaviisning og med Forretningen blev begyndt som følger:"
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17070431#139689,34369996

Det har været en forstyrret dag: en gammel skolekammerat er død, og min datter har prøvet at aflokke mig en skovtur det meste af dagen - så jeg har ikke fået kigget så grundigt på sagen, som jeg kunne ønske. Skovturen bliver nu i morgen...

Mange hilsner
Karsten


Karsten Jacobsen

Du nåede vist at redigere dit svar, mens jeg skrev mit forrige indlæg. Det så noget anderledes ud, da jeg begyndte på mit!

Venlig hilsen
Karsten

Karsten Jacobsen

Citat fra: Britta Hansen Dato 22 Jan 2021 - 22:28
Her er skiftet efter Hans Hansen, der døde 1807
Skifteprotokol for Hvedholm gods - start midt på venstre side 27. april 1807

Jeg fandt dette skifte tidligere i dag, men er ikke kommet videre med det. Har svært ved skriften. Synes næsten de mange prikker, får det til at ligne blindskrift.

Havde planer om at få det tydet, når/hvis jeg blev sikker på, at denne Hans Hansen var Anna/Ane Hansdatters far.

Venlig hilsen
Karsten

Karsten Jacobsen

1790 bliver Hans Skrædders Anna konfirmeret (nr. 4 af pigerne).
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17137723#179534,30446098

Er hun identisk med Anna født i 1772/død 1856, betyder det, at hun er omkring 18 år.

Den "fremskredne alder" bekymrer mig dog ikke alverden, da Jacob Nielsens to tvillingsønner Jørgen - der senere ægter denne Anna Hansdatter (eller en navnesøster til hende) - og Peder født 1771(!) konfirmeres i samme ombæring!

Venlig hilsen
Karsten

Karsten Jacobsen

Må være Hans Skrædder i FT 1787, men med en ca. 12 år for ung Anna?! Alligevel får en Hans Skrædder konfirmeret en Anna blot tre år efter?!

Samtlige personer i husstanden
Svendborg, Sallinge, Horne, Horne By II, , 17a, FT-1787, A7281
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Hans Hansen, 50, gift, mand, husmand og skræder
Kirsten Andersdatter, 47, gift, kone 
Anders Hansen, 10, -, deres ægte barn 
Jens Hansen, 8, -, deres ægte barn 
Anna Hansdatter, 3, -, deres ægte barn

Venlig hilsen
Karsten

Men regnestykket passer: Han har to Anna'er!

Fra hans skifte: "Aar 1795 den 6te Martii, somrette 30te Dag efter afgt. Hans Hansen Skræder, Huusmand i Horne indfandt sig i Stervboen paa Høie Herskabet Vegne som Skifteforvalter, Kannevorff, forvalter ved Hvedholm med antagne Vitterligheds- og Vurderings Mænd Sognefogderne Anders Madsen og Niels Henricksen Key, begge Gaardmænd i Horne for at tage bemeldte Afdødes Boe under en lovlig
Registrering og Vurdering til paafølgende Skifte og Deeling imellem Enken Kirsten Andersdatter og hendes med den Afdøde Sammenavlede Børn, som ere a. En Søn Hans Hansen 26 Aar, b. En Do Anders Hansen 19 Aar, c. En Do Jens Hansen 16 Aar d. En Datter Anne Hansdatter 22 Aar og
En Do. Anne Hansdatter 11 Aar
Paa egne og som curator for den yngste Broder Anders Hansen var nærværende den ældste Søn Hans Hansen som Formynder for Sønnen Jens Hansen var mødt Henrich Knudsen Huusmand i Horne og for de 2de Døttre deres Farbroder Niels Hansen, Gaard­mand i Horne, da der i disses Overværelse af Enken med Lauværge Hans Henriksen, Gaardmand i Horne skeede Paaviisning og med Forretningen blev begyndt som følger: (...)                                                                                            https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17070431#139689,34369996

Holder Hans Hansen Skrædder som far til min Anna, har jeg både hende og sønnen Anders som direkte aner.

Venlig hilsen
Karsten


Karsten Jacobsen

Jeg bliver bims af alle de Hans Hansen'er, men regnestykket ser vist sådan ud:

Kirsten Andersdatter er gift med Hans Hansen, der undertiden optræder under navnet Hans Skræder
Kirsten Andersdatter er også mor til en Hans Hansen og farmor/bedstemor til endnu en Hans Hansen

FOLKETÆLLING 1801                                                                                                                      Svendborg, Sallinge, Horne, Horne by, , 82, FT-1801, a7282                                                              Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:                                                                  Hans Hansen, 33, gift, mand, husmand uden jord, og tjener                                                               Anna Hansdatter, 36, gift, hans kone                                                                                                  Hans Hansen, 3, ugift, deres barn                                                                                                                     Karen Hansdatter, 2, ugift, deres barn                                                                                                            Kirsten Andersdatter, 61, enke, mandens moder, inderste, og nærer sig ved sin rok                         

Anna Hansdatter er temmelig sikkert datter af samme Hans Hansen/Hans Skræder nævnt ovenfor
- og svigermor til nok en Hans Hansen:

FOLKETÆLLING 1850                                                                                                                      Svendborg, Sallinge, Horne, Bjerne By, 36 et Huus, 239 F2, FT-1850, D2957
Navn: Alder: Status: Stilling i familien: Erhverv: Fødested:
Hans Hansen, 65, Gift, Inderste, Dagleier, Huusfader, Her i Sognet
Anne Jørgensdatter, 47, Gift, hans Kone, Do [Her i Sognet]
Kirsten Hansdatter, 14, deres Datter, Do [Her i Sognet]
Anne Hansdatter, 78, Enke, Konens Moder, forsørges af Huusfader, Do [Her i Sognet]                                                                           

Men nu presser endnu en Hans Hansen sig på i familiesagaen:
FÆSTEBONDE
Gårdmand Hans Hansen i Bøjden, 16-02-1767, IV-41b (44).
Gårdafståelse på grund af armod. Hans to halvbrødre Christen Jørgensen her i byen og Peder Jør­gensen i Bjerne samt svogeren Frands Madsen her i byen har kautioneret for ham. Ny fæster er Jacob Nielsen
Kilde: "Register" til Hvedholm Skifteprotokol                                                                                                         https://docplayer.dk/9429858-Hvedholm-skifteprotokol-i-1719-1740.html   

Denne kan evt. være Hans Hansen Skræder som på det tidspunkt er ca. 30, men også en hel anden Hans Hansen. Familiedramaet fortsætter for den ny fæster Jacob Nielsen er med rimelig sandsynlighed far til Jørgen Jacobsen, som blev gift med Anna Hansdatter, med rimelig sandsynlighed datter af Hans Hansen Skræder...!

Nu tager jeg altså en pause og trasker i skoven (Det vil ikke komme bag på mig, hvis jeg løber ind i en Hans Hansen i Store Dyrehave. Verden myldrer af dem!)                                                                                       

Venlig hilsen
Karsten


 



Britta Hansen

Hej igen Karsten

Jeg har rodet lidt mere rundt i Horne og omegn, KB, skiftearkivalier mm

Jeg kunne godt tænke mig at se lidt mere på Jørgen Jacobsen i KB bl.a. som fadder for hustruens søskendebørn.
Her optræder Jørgen Jacobsen som fadder ved dåb af svogerens barn:
Hans Jensen *23. august 1814– søn af Jens Hansen[som er en 'Skrædder'] og Karen Madsdatter

Jens   Hansen   skrædder   Davsmosebjerghuset   Horne   19-04-1835   VII-590 (594)   
~ Karen Madsdatter, lavværge gårdmand Hans Madsen i Horne
  Hans Jensen, 20 år tjener i Horne
  Kirsten Jensdatter, 15 år er hjemme
Uskiftet bo.   
Hvedholm godsarkiv skifteprotokol 1719-1850
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Karsten Jacobsen

Jeg havde planer om at kigge på sagen i nat, hvor der var ro i huset. Den gjorde mig dog så tummelumsk, at jeg kastede mig over nogle mere gennemskuelige aner, som jeg rodede med hele natten. Jeg ser, du også har svaret på en af dem. Tak for det, Britta.

Lige her og nu kan jeg ikke gennemskue Anna Hansdatter, så jeg prøver at lade sagen ligge en dags tid. Forhåbentlig ser jeg på den med friske øjne, når jeg har indhentet min nattesøvn.

Navnene i Hans Hansens skifte passer ellers fint med en Anne og en del af fadderne, måske et par år for ung (men den slags "regnefejl" var jo almindelige i hine tider!) til Hans Hansen Anna (18/1772), som jeg mest mistanker. Der er også Hans Jensens Anna (1773, nr. 10), og Hans Millings Anna 21/1770. Sidstnævnte betvivler jeg, da jeg har set Milling gå igen alverdens steder i sognet, dog aldrig mellem mine aner.

Det slås heldigvis fast i FT, at Anna/Anne/Ane er født i Horne Sogn!

Jeg er dybt taknemmelig for din indsats!

Venlig hilsen
Karsten