hjælp til tydning af protokol fra Christians Plejehus Min tip tip oldefar Overjæ

Startet af Hanne Westphal, 22 Jan 2021 - 14:52

Forrige emne - Næste emne

Hanne Westphal

Min tip tip oldefar Overjæger ved Kronens Regiment i Helsingør, Mathias Johan Klingh bliver den 10.11.1829  indskrevet til forsørgelse på Christians Plejehus  i København p.g.a.sindsyge.

Jeg har fundet en protokol som det kniber med at læse.....jeg han se en rubrik med hans kones og to børns navne Bente Kirstine Jørgensdatter og børnene Peter Christian Frederik  og min tipoldemor Christiane Mathilde

Men hvad er skrevet  3. Februar 1841 og i de andre rubrikker?
venlig Hilsen Hanne Westphal

Ole Westermann

Kan du ikke levere et link til siden i stedet - det er altid bedre end et klip.

mvh Ole

Hanne Westphal

Militære stambøger og personalefortegnelser
Det Kongelige Christians Plejehus: G. Stambøger (1764 - 1854)
Indhold

1798 - 1852
opslag 204.        Arkivalierne online

Ole Westermann

LINK:
Når du er inde på den pågældende side, klikker du på øverste linie (den med https), så hele linien bliver blå.
Evt skal du føre cursoren hen over hele linien med nedtrykket venstreknap. Så er linien blå.
Så taster du samtidig Ctrl og C, så er linien kopieret til PC'ens hukommelse (RAM).
Placér cursoren i din forespørgsel og tast så samtidig Ctrl og V. - Så er den der.

Så slipper hjælpere for en masse museklik.

mvh Ole

Hanne Westphal

Nu har jeg virkelig forsøgt 5 gange med ctrl c og Ctrl v med den gemmer ikke linket????


Ole Westermann

Så lykkedes det alligevel ! Mit forslag i oversættelse fra tysk:

2489.  Mathias Johan Klingh
Født i: København
Tjent i: Kronens Regiment som korporal i 7½ år
Evt dokumenter: En afgangsliste
Pension: Nej
Hvor været før: Helsingør
Sundhedstilstand: Lider af sindssvaghed
Religion: Luthersk
Profession el lign: skomager
Gift: ja
Navne på kone og børn: kone Bente Kirstine Jørgensdatter 28 år,
                                       søn Peder Christ Frederich 3¼ år, datter Christiane Mathilde 1¼ år
  deres religion: luthersk
          oph.sted: Helsingør
Alder, dato og nr v. opt.: 32 år - 15.November 1829 - Nr 103
Observationer: Dito (Collegii ..... fra 17de October 1829
Afgang: død 1841 den 3. Februar af et slagtilfælde (sands. blodprop i hjernen)

mvh Ole

Hanne Westphal

Jeg takker dig mange gang for din hjælp.....det trigger mig dog lidt at der ved sønnens konfirmation 1840 i sct. Olai står søn af afdøde Matthias Klingh...i øvrigt det sidste livstegn fra sønnen som jeg nu må prøve at finde.  I det første dokument du fandt Ole læser jeg at Matthias kom tilbage til sit regiment i 1830 ....er det rigtigt læst? Nu må jeg se om jeg også kan finde Matthias begravet. København- Helsingør- Gilleleje???

Venlig Hilsen Hanne

Ole Westermann

I det første dokument du fandt Ole læser jeg at Matthias kom tilbage til sit regiment i 1830 ....er det rigtigt læst?
- husker jeg ikke - hvornår var det?

Iflg https://da.wikipedia.org/wiki/Christians_Plejehus flyttede det til Egernførde (Eckernförde) i Slesvig med en filial ved Rosenborg slot.
Johan Klingh er måske død og begravet i Egernførde. Han ses ikke i begravelsesprotokollerne for Assistens kgd i Kbh.

mvh Ole

Hanne Westphal


Ole Westermann

Jeg bemærker her, at han 10. Nov. 1829 er AFSENDT* til ....etc...
- og hans stilling derefter er blevet 'vacant' (ledig)
d.1. April er hans stilling besat med den nedennævnte A.W.Stephens

*jeg tror, at han er sendt til Eckernförde.

mvh Ole


Ole Westermann

Jeg fik en god ven, som p.t. har adgang via archion.de til tyske arkivalier, til at undersøge, om han skulle være død i Eckernförde i 1841 - han fandt ham ikke.

Hanne Westphal

Jeg fandt denne som ligner en folketælling fra Eckernförde .....https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS21-59Q8-G?i=598&cc=2778651&personaUrl=%2Fark%3A%2F61903%2F1%3A1%3AQG6P-T7NS.   Desværre har jeg svært ved at finde Klingh i originalteksten, og det er jo ikke sikkert at Mathr. Klingh er den rigtige og han er godt nok født 1798...men det er tæt på