Fejlsøgning på smalfilmsapparat

Startet af Ole Laursen-W., 09 Jul 2011 - 13:31

Forrige emne - Næste emne

Ole Laursen-W.

Hej,

Forhåbentlig er der nogle i forum med viden omkring fejlsøgning af smalfilmsapparater.

Jeg er igang med at digitalisere familiens smalfilmsamling. Pludselig stopper pæren med at lyse, men motoren kører stadig. Jeg får en fotograf til at teste pæren som ikke er gået. Jeg kan finde én sikring (2 A) som heller ikke er gået (fjerner jeg den, starter motoren slet ikke). Jeg har kikket efter løs forbindelse mellem pærens poler og fatningen og kradset lidt - igen uden held.
Apparatet er et Eumig Wien Type P8. Det havde kørt næsten uafbrudt i 3-4 timer så min tanke er om der er et relæ som slår fra ved overophedning.

Er det muligt? I så fald hvor sidder relæet?
Andre gode bud?
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

John Nielsen

Hej Ole

Jeg går ud fra at fremviseren ikke lyser mere selvom pæren ser ud til at være ok.
Det er ikke utænkeligt med en termosikring i fremvisere.
Den må nødvendigvis sidde i serie med pæren og meget tæt på for at virke.

Der findes typer der kan resettes, som for eks. i elkedler, og de findes også i små størrelser.
Der vil typisk være en lille knap sikkert rød som kan trykkes ind.
Kunne godt sidde i fatningen.

Engangs typer som i kaffemaskiner, i et blankt metalhus der ligner lidt modstande.

Hilsen John Nielsen

Ulf J. Krarup

God morgen Ole!

Jeg kunne forestille mig at små rystelser i apparatet har fremprovokeret en "løs" stel- eller kabelforbindelse.

Forslag: Check kredsløbet med pæren med et AC-voltmeter, for en indikering af, hvilket sted på ledningsnettet spændingen forsvinder.
Med venlig hilsen
Ulf (5250 Odense SV)

Ole Laursen-W.

Tak for jeres forslag, John og Ulf.

Jeg var netop igår aftes ved at kikke nærmere på apparatet. Jeg finder intet relæ som er slået fra (det burde vel også være let tilgængeligt?) og hælder mere til en løs forbindelse. Jeg har målt på fatningen til pæren og der kommer ikke de 10 V igennem som der bør, hvilket betyder manglende forbindelse. Mon ikke ledning er brændt over? Det bliver i øvrigt en større opgave at komme ind til lyshuset, da alle andre dele først skal afmonteres.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook