Hvorfor nævnes hun ikke?

Startet af Rasmus Andersen, 17 Jan 2021 - 11:16

Forrige emne - Næste emne

Rasmus Andersen

Hej alle

Har et spørgsmål angående et skifte.

Mette Jacobsdatter døde i 1877 på Omø. Hendes ægtefælle Jens Hendriksen døde i 1865 på Omø.
Ud fra Mette Jacobsdatter skifte var der to levende arvinger nemlig Maren Christensen(barn af 1. ægteskab) og Otto Jensen.

Mette og Jens fik også en datter Johanne Margrethe Jensen, der blev født d. 05/04/1844 i Omø sogn.
Datteren Johanne Margrethe tjente i Marie Magdalene sogn og fik en uægte datter (Jensine Karoline Christensen) med den udlagte
barnefader Christen Jensen. Uheldigvis døde Johanne Margrethe Jensen d. 26/01/1868  i Marie Magdalene sogn.

Johannes datter Jensine flytter til Omø kort tid efter sin mors død, for at være tæt på sin familie.
Jensine er i pleje hos Jens Thorsen på Omø.

Ville det ikke være naturligt at datteren Jensine nævnes i Mette Jacobsdatters skifte? Da hun er datter af deres afdøde datter Johanne Margrethe Jensen. Er det fordi hun ikke er myndig eller uægte?

Mette Jacobsens skifte 1877:
www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=14981382#129364,33714823
Jens Hendriksens skifte 1865
www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=14981382#129510,33742199

God dag

Hilsen

Rasmus Andersen


K. Thidemann

#1
I skiftet 1865 står der at Mette Jacobsdatter "agter at hensidde i uskiftet bo"

Det næste er "kun en anmeldelse" af en gårdmand xxxx - måske kan du finde skifte 470 behandlet andet sted i protokollen.


Tilføjelse

Under nr 469 næste side udtaler Sognefoged  Olsen Omø at der er blevet betalt for hendes begravelse, så der er nok ikke noget reelt skifte.
mvh K.Thidemann 9000

Rasmus Andersen

Det havde jeg ikke set.

Har fundet skiftet længere fremme. Hun var under fattigforsørgelse.

Tak for hjælpen

Thidemann.

K. Thidemann

Rasmus, klem du bare på med skifter, næste gang er du måske mere heldig 🤗

Jeg tror ikke man gjorde så meget ud af det, når man vidste der ikke var noget at holde skifte for.

Jeg har et skifte efter en mor (død 1752) til Eske Olesen Møller. Først 1772 da hans ældste bror, der har møllen i Haverslev Hjørring amt dør, finder de ud af hvor Eske er (død i Rungsted, Nodsjælland).
mvh K.Thidemann 9000

Rasmus Andersen

Tak. Ikke heldig denne gang.

Uheldigvis er min slægt fattig og kringlet ;D

Må lede videre.