Tydning - Tønder 1906

Startet af Mette Müller, 08 Jul 2011 - 00:59

Forrige emne - Næste emne

Mette Müller

Hej

Jeg er helt ny i det med slægtforskning... og er nu groet helt fast.Jeg har brug for hjælp til at tyde navn og evt andre oplysninger på forældre til Marinus Müller. Født i Tønder d. 22/8-1906 (opslag 158). Jeg kan se der står Matthias ? Müller og Margaretha ?
Har også søgt FT uden held. Er der nogen der kan hjælpe mig  :-\

Hilsen Mette





Ralph Rasmussen

Velkommen til DIS fora.
 
Da dette er 'Hjælp til tydning' er overskriften allerede et fingerpeg på, at du er ny i forum. 

Det kan være stort hjælp at se amt, herred og sogn og året, evt. 'tysk' i overskriften.

Jeg læser på tysk, følgende:

113 geboren Aug 22, getauft Sept 23  Marinus Müller, eheliche Sohn des Malermeisters
Matthias Chrestensen Müller und der Margaretha
geboren Thaysen hieselbst
Gevatter der Vater des Kindes, Carl Johansen hier
Paula Rickert hier

mvh
-Ralph

Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Mette Müller

Hej Ralph.

Tusind tak for hjælpen. Ja, ved godt at overskriften ikke sagde noget overhovedet, men det husker jeg til næste gang  ;)

Har du nogen gode tips til hvordan jeg kommer videre med Matthias og Magaretha når jeg kun har navne at gå efter?

Mvh Mette  :)

Ralph Rasmussen

Viede i 1796-1907 er i en kirkebog.  Jeg ville søge der først.  Og en eller begge er gerne konfirmeret i Tønder.

Finder man en af parret begravet, står der gerne forældrenes navne i de fleste sønderjydske kirkebøger.

Matthias er måske også et barn i FT 1860, Maragarete vel ikke.

Har du nået tilbage til FT 1845,  skal du få fødested og alder.

Husk også at FT '1801' er som oftest 1803 i Slesvig-Holsten.

mvh
-Ralph
Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Mette Müller

Det er jo helt fantastisk. Fandt deres vielse i KB Tønder 1796 - 1907 opslag 359 nr 18.
Jeg fandt også Margaretha's dåb og død. Så nu er jeg da et skridt videre med hende  :)

Men jeg har mine problemer med ham Matthias. Under vielsen har jeg svært ved at læse hvor og hvornår han er døbt. Som jeg ser det er de begge konfirmeret d. 21.Marts 1887, men kan ikke finde det i KB. Jeg læser også noget med 7. okt og 11. nov 1877 ved Matthias, men jeg finder ingenting. Er han ikke fra Tønder ???

Mvh Mette




Asger Berg

Hej Mette,

Du skriver: "Men jeg har mine problemer med ham Matthias. Under vielsen har jeg svært ved at læse hvor og hvornår han er døbt."

Der står ikke hvor, kun hvornår: 11. Novbr 1877.

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Mette Müller

Hej Asger.

Er det korrekt at der står han er født 7. okt 1877?

Mvh Mette  :)

Mette Müller

Jeg tror måske det lykkedes. KB Tønder 1865 - 1898 opslag 209 nr 99

Det må da være ham  :). Kan det passe at forældrene hedder Christian ? Christensen og Anna Helena Müller?

Mvh Mette