Et foto. Er det fra før eller efter 1925?

Startet af Karsten Jacobsen, 01 Jan 2021 - 01:19

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Hej!

For at identificere om en af personerne på dette foto er faderen eller sønnen, har jeg brug for kvalificerede bud på, hvornår dette billede kan være taget (smedie i Esbjerg).

MVH
Karsten

Jakob Ramlau

Nu smedede man ikke i sit nye Tøj ---- saa Beklædningen bliver man ikke ret meget klogere af. Med absolut kun Gefühl vil jeg sige omkring Aarhundredskiftet  -- det er Skæg og Kasketter. Men det er løst.....................

Karsten Jacobsen

Tusind tak, Jakob! Er billedet fra århundredskiftet (1900!), er manden længst til højre min oldefar (Han ligner ham også, men det gør sønnen, der overtog i 1925 også!)

MVH
Karsten

Jakob Ramlau

Det er iøvrigt ikke bare en Landsbysmedie. Til venstre i Billedet bemærkes en Opstilling mecd en cylindrisk Skorsten paa et Stillads. Og under det muligvis en større Esse.
Det kunde tyde paa, at man arbejder paa væsentligt større Emner -- maaske til Skibsværft eller Havnebyggeri?

Jakob Ramlau

Det er vel Mester selv i Jakke, Vest og Guldurkæde? Hunden er næppe datérbar?. Her kunde Beklædningssagkyndige maaske udtale sig: Antal Knapper i Vesten og Faconen paa Flippen kan maaske sige noget?
To yngre Svende/Lærlinge sidder paa et cylindrisk Objekt paa ~15 Cm´s Diameter, tilsyneladende spændt fast mellem to Trækæber. Det kan være en Aksel, der maaske skal rettes efter Opvarmning? Leverede Smeden Produkter til Skibsbygmester Dahl i Esbjerg, en Forfader til en af mine tidligere Kolleger ?

Karsten Jacobsen

Far (før 1925) og søn (efter 1925) er omtalt i denne "levnedsbeskrivelse, som også har lidt om, hvad man foretog sig i smedjen:

http://eba.esbjergkommune.dk/soeg-i-arkivet/personer/erindringer/detalje.aspx?qid=137

MVH
Karsten

John Damm Sørensen

Esbjerg Byhistoriske Arkiv har nogle billeder fra smedjen.
Arkivet kan måske være behjælpelig med dateringen.
https://arkiv.dk/soeg?searchString=L%20%20Skolegade%2022&ValgteArkiverIds=304

Hilsen
John

Karsten Jacobsen

Tak, John. Jeg er klar over, at det byhistoriske arkiv i Esbjerg har lidt billeder, men intet der har afklaret spørgsmålet. (Fotoet er ikke fra byhistorisk arkiv).

MVH
Karsten