Hvor kan jeg søge oplysninger om faderen

Startet af Allan G. Jensen, 08 Jul 2011 - 11:04

Forrige emne - Næste emne

Allan G. Jensen

Jeg har følgende oplysninger:

Faderen og moderen bliver viet i 1871 og får 2 børn, 1 dreng og 1 pige.
Ca. 1 måned efter fødslen af pigen i 1873 dør moderen og jeg kan se i FT-1880 og FT-1890 at børnene bor hos hendes mor altså bedstemoderen og hendes ægtefælle (stedfaderen) men børnenes far kan jeg ikke finde.

Jeg har check på moderens aner men ikke på faderens, og dog har jeg mugligvis en ide om hvem han kan være, men er ikke sikker.

Er der med ovenstående oplysninger nogen steder hvor jeg kan søge oplysninger om faderen, jeg tænker her på om der registreres noget når børnene bor/er i pleje hos bedsteforældrene f. eks.


Mvh
Allan Jensen

Leif Thor Olsen

Hej Allan.

Det lyder indviklet. Skal det forstås sådan, at børnene bor hos deres mormor og dennes nye ægtefælle - altså ikke morfaren?

Hvor er vi henne i verden?

Mvh. Leif

Allan G. Jensen

Hej Leif

Ja det er rigtigt forstået, børnene bor hos mormoderen og hendes nye ægtefælle. Morfaderen døde i 1856.

Vi er i Vejle.

mvh
Allan

Jørgen Sørensen

Allan
Måske læser jeg fejl, men du skriver - Faderen og moderen bliver viet i 1871 og får 2 børn.

Jeg læser det som om, det er faderen til børnene du mangler oplysninger om, hvor han blev af efter konens død i 1873.
Venligst Jørgen - 2300

Allan G. Jensen

Hej Jørgen

Ja det er rigtigt, det er faderen til de 2 børn jeg leder efter.

Konen dør i 1873 og børnene vokser op hos mormoderen, så ja hvor er faderen ?

mvh
Allan

Anne Marie Holck

Hvorfor oplyser du ikke lidt mere om navne, fødselsdato osv. på den mand, du leder efter? Det kunne jo være, at det straks gav gevinst hos nogle her i Forum!

Allan G. Jensen

Hej Anne Marie

Hvis jeg viste det så havde jeg jo selv svaret  ;)

Jeg har kun et navn og det giver jo ingen mening i sig selv.

Læs sidste afsnit i mit første indlæg hvoraf jeg her citerer sidste del:
jeg tænker her på om der registreres noget når børnene bor/er i pleje hos bedsteforældrene f. eks.

Det kan jo godt være at mit spørgsmål lyder lidt kryptisk, men det jeg spørger om er; om der i nogle arkivalier noteres noget når børn bliver sat i pleje, som her hos bedstemoderen eller for den sags skyld hos en anden familie.

mvh
Allan



Peter Kristiansen

Du ved jo, at de bliver gift i 1871 - hvor og hvornår?
M.v.h. Peter Kristiansen

Allan G. Jensen

Hej Peter

Det drejer sig om Peder Christensen født ca. 1845 og
Ane Cathrine Fischer født 9. oktober 1842 Grejs sogn (1836-1852 ops. 54 nr. 9),
død 6. juni 1873 Vejle (Sct. Nicolai)(1865-1878 ops. 218 nr. -23) begr. Grejs kirkegård 11. juni 1873.
Viet den 11. november 1871 Grejs kirke, Grejs sogn. (1847-1891 ops. 103 nr. 6)

De får som sagt 2 børn:
Johannes Andreas Christensen født 22. januar 1872 Hover sogn
Ane Cathrine Christensen født 14. maj 1873 Vejle Sct. Nicolai sogn, døbt 12. juni 1873 dagen efter moderens begravelse.

Det er som sagt Peder Christensens fødested og -dato samt aner jeg leder efter, Ane Cathrine Fischer har jeg rimelig styr på.

I folketællingerne fra 1880 og 1890 bor børnene hos mormoderen Maren Madsen i Gulkrogsgade senere omdøbt til Korsgade (FT-1890) i Vejle.

mvh
Allan

Ralph Rasmussen

Det måtte gerne være den Peder Christensen i tilgang Grejs 1847-1874, opslag 40 #36, svarer til Langskov 1839-1887, opslag 311 #31.  Men han savnes blandt konfirmerede i Langskov 1860.

Altså i Langskov er han at finde i tilgangslisten.  Og så videre indtil man finder ham konfirmeret med en vaccinationsdato i 1846. 

Konfirmeret 1860 er han vel født i sidste halvår 1845?  Jeg har ikke prøvet Family Search, for at finde en Peder født i egnen.  Men det kan man også prøve.

mvh
-Ralph
Med venlig Hilsen
Ralph Rasmussen
<1850 Hammer herred, Præstø

Egon Sørensen

God morgen Allan!

jeg er temmelig sikker på at det er den Peder Christensen du søger som er konfirmeret i Tørring

sogn Skanderborg amt i 1860 opslag 52 nr.3 der har du også fødested.

jeg havde gerne set en vac. dato desværre er der kun et årstal 1846 som også står ved vielsen.


Mvh.

Egon Sørensen

Allan G. Jensen

Hej Ralph og Egon

Til Egon:
Det er også ham jeg er nået frem til men mangler verificering heraf, og det var derfor jeg startede tråden med spørgsmål til om det bliver noteret noget om faderen når børnene bliver "sat i pleje" hos mormoderen.

Til Ralph:
Det kunne være samme person som Egon nævner da jeg kan se i en afgangsliste fra Hveisel at han står nævnt som Peder Christensen Tørring - til Langskov/Ølholm

mvh
Allan

Lis Steengaard Hansen

hej
er dette så mon ikke faderen

Vejle, Nørvang, Grejs, Greis, Gaard, 176, FT-1870, C4739
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Frederik Winstrup   65    Enkemand   Huusfader   Sognepræst   Aarhuus
Michaeline Frederika Winstrup   20    Ugift   Barn   Datter   Harritslev Sogn, Hjørring Amt
Marie Elisabeth Winstrup   14    Ugift   Barn   Datter   Harritslev Sogn, Hjørring Amt
Constantin Berg   66    Enkemand   Logerende      Høiberg, Viborg Amt
Peder Christensen   24    Ugift   Tjenestetyende   Karl   Tørring Sogn, Skanderborg Amt
Karen Marie Nielsen   21    Ugift   Tjenestetyende   Pige   Hornstrup, Veile Amt
Venlig Hilsen

Lis Hansen

Allan G. Jensen

Hej Lis

Jo jeg håber at det er faderen, så nu må jeg på jagt efter ham efter at konen er død og børnene opholder sig hos mormoderen.

mvh
Allan

Egon Hansen

Normalt vil en mand stå i lægdsrullen tilhan fylder 36 åt, ,medmindre han på session er kasseret til militærtjreneste. prøv at følge ham fra han bliver enkemand, Der kender du jo hans opholdssted.
Mvh  Egon

Allan G. Jensen

Hej Egon

Lægdsruller har jeg aldrig prøvet at søge i men det er selvfølgelig en mulighed der bør afprøves når jeg får lært hvordan der skal søges.

Jeg regner med at lægsdrulle for Peder Christensen skal findes på Landsarkivet i Viborg og der kommer jeg nok ikke foreløbig.
Det kan jo være at der er en venlig sjæl der læser dette som ved lejlighed ville kigge efter oplysningerne.

mvh
Allan

Peter Kristiansen

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/lagdsruller_-_en_vejledning

Det virker som om, at der findes lægdsruller for hele landet opstillet til selvbetjening på Landsarkivet i København.
M.v.h. Peter Kristiansen

Allan G. Jensen

Tak Peter

Så må jeg se at få det lært.

mvh
Allan

Egon Hansen

På  selvbetjeningsmagasinet ligger der to bøger med registre over de enkelte lægder og hvilke bindnumre de enkelte lægder findes i, årgang for årgang. det er faktisk ikke så svært.
Men man skal altså søge "Per Hansen" som Hans Pedersens søn. så får man Pers fødested, alder og nuværende opholdssted inden for lægdet (som regel sognet). Og som noget meget vigtigt hjvis man fil følge Pers flytninger nemlig "nyt nummer" og "gammelt nummer". så kan man hurtigt slå op i næste, eller forrige årgang.
Det er faktisk ret simpelt, hvis man ikke får to af samme navn, ogf kan være nødt til at følge begge for at finde ud af hvem der er den rigtrige.
Mvh Egon