Er Andreas Richardt døbt den 10/2 1708 i Aagerup kirke, Holbæk amt ???

Startet af Karen Riis Jensen, 22 Dec 2020 - 20:43

Forrige emne - Næste emne

Karen Riis Jensen

HJÆLP ønskes til at finde Andreas Richardt døbt i Aagerup kirke, Holbæk amt

Iflg en overleveret familieberetning skulle han være døbt den 12. februar 1708 i Aagerup kirke, Merløse hd, Holbæk amt, men forældrene, den fra Hessen indvandrede Johann Richardt og Anne Sophie Povelsdatter, som var født på Fyn, blev først trolovet den 20. januar 1711 og gift den 2. søndag i fasten i 1711, Viskinge, Skippinge hd, Holbæk amt jf. :

http://ao.salldata.dk/osd_vis.php?bsid=148185&side=49&height=581

opslag 49, midt på siden th,  og vielsen er på side 50.

I den ene udgave af familie beretningen står der Aagerup ved Anderskou eller Anderschou, som menes at ligge i Merløse hd.

Vi håber, at der er nogle som kan hjælpe med at finde Andreas Richardts dåb, da vi ikke kan finde ham.

På forhånd tak !


Mvh
Karen

Hanne Elisabeth Bornefelt

Hej Karen,
Min søster og har også Andreas i vores træ, dog som en bror til vores ane.
Vi har også siddet og grublet os grå over den dato, men til sidst så fandt min søster hans dåb:

Sorø amt, Alsted, Kirke Flinterup, 1645-1793, EM, FKVD",
Fødte 1713 (AO, opslag 50/pag 49). 

Dom: Jubilate.
                                                        Skötte paa Hellestrup
Huusfolk           Lod Johannis Reichardt og Anne Sophie Povelsdatter __ ___
I                         ____ ___: ____ Obristinde Trolles paa Hellestrup bære en ___
Tyrstrup            liden Sön til daaben og kaldet Andreas. Faddere vare Obristens
                        Laqvej [Lakaj] Biörn Winther, Povel Knuds?, Peder Jörgensen i Tÿestrup
                        Karen Lauritz Sködtis og Sidsel Jens Rasmussens af Tÿe=
                        strup. 

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=152663&side=50

Konklusionen er at man ikke altid skal stole 100% på de gamle beretninger, jeg har fundet flere fejl i Peter Wilhelm Richardts beretning, men den har bestemt sin berettigelse og er god at gå ud fra.

Nu mangler jeg bare at finde min direkte ane, som er en søster til Andreas: Elisabeth Richardt, skulle være født omkr. 1731? Jeg har i hvert fald ikke kunne finde hende.

Med venlig hilsen

Hanne Bornefelt


Karen Riis Jensen

God aften Hanne !

Bedre sent end aldrig - af uransagelige grunde fik jeg ALDRIG set dit svar før nu, og jeg undrer mig meget over dette, men til sagen:

Ja, jeg har også fundet flere mindre fejl i den gamle beretning - der er nogle årstal, der ikke passer, men i det store hele er den - som du siger - meget god at læne sig op ad.  Jeg fandt også Andreas' dåb og forældrenes trolovelse /vielse

Jeg er efterkommer af parrets søn Poul, hvis livshistorie, jeg vist fik godt styr på;  han fik en søn i sit første ægteskab, som formodentlig bosatte sig i London. I hans andet ægteskab i Jylland, fik han adskillige børn, og jeg er så efterkommer af en af hans sønner, Hans Adolph Povelsen, som blev gift i Fangel ved Odense ca 1812 (efter hukommelsen) - via en lægdsrulle fandt jeg navnet på hans far, Poul Richardt - det var helt ny viden !

Jeg har foretaget nogle stikprøver vedr P W Richardts gamle beretning , og historien om Pouls ældste søn, N F Richardt, viste sig at være sand - fandt sønnen i lære som juveler og på Københavns Stadsarkiv så jeg for et par år siden de orginale papierer vedr N F's optagelse på Det Kongelige Opfostringshus, som var blevet oprettet  ca 1754.

Du er velkommen til at skrive til mig privat.

Venlige hilsner og endnu en gang beklager jeg det sene svar,
Karen