Gotisk skrift - hvad handler dommen om?

Startet af Susanne Riis , 22 Dec 2020 - 09:26

Forrige emne - Næste emne

Susanne Riis

Jeg behøver ikke en tydning, men jeg vil rigtig gerne i korte træk vide hvad den dom, jeg har linket til handler om.
Min ane Morten Brückener har været i retten i Viborg og det er vist noget med obligationer, tror jeg.
Men er der en som kan læse gotisk skrift tilbage fra 1665, som kan fortælle mig i store træk hvad det egentlig handler om, vil jeg blive meget glad

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17044799#134549,37778207

Mvh Susanne
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Poul F. Andersen

Indførslen er jo skrevet på tysk.

TIP:

Hvis du tilføjer ordet TYSK i emnelinjen, er der større chancer
for hjælp fra de tyskkyndige i indeværende forum.

I øvrigt er det indførsel nummer 4, på venstre side af opslaget.
Venligst
Poul F. Andersen

Ole Westermann

#2
Den korte version:
Det er indførslerne 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7, som omhandler obligationer, som Martin/Morten Bruchener/Brøchener udsteder til nogle købmænd i Hamborg, Hans & Dawid Junge og Hans Eilers/Eylers for indkøbte varer.
På de flg sider ses, at MB tilsyneladende har problemer at betale (6495 Mark lybsk), han møder ikke på tinget trods indkaldelse.
Og der overvejes at gøre udlæg i MB's gods.

På ops 78 v.s. omtales 22. feb. 1665 ialt 7 stævninger, som læses på MB's bopæl i hans kone Maren Lauridsdatters påhør.
På h.s. Frederik den Tredies åbne brev angående det beløb, som MB er skyldig til Dawid Junge i Hamborg, og hvorom DJ
ønsker dom ved landstinget. DJ skal fremsende 'paa trøcht papiir' en fuldmagt til, at landsdommeren kan forfølge sagen.

mvh Ole

Ole Westermann

Jeg har kigget i sagen en ekstra gang - den slutter med en dom, som bestemmer, at såfremt MB ikke inden 14 dage betaler
det beløb, han er skyldig til Dawid Junge i henhold til de 7 obligationer, kan der gøres udlæg i hans bo.

mvh Ole