Busulykke ca. 1950 på nordl. del af Hovedvej 2

Startet af Thestrup-Bjørn, 20 Dec 2020 - 12:18

Forrige emne - Næste emne

Thestrup-Bjørn


Min mor og jeg var involveret i en ret voldsom busulykke på hovedvejen mellem Rønnede og Valby
- husker ikke præcis hvor, ej heller hvornår.
Jeg var ikke så gammel og fik som voksen desværre ikke udspurgt min mor i tide.

Men det var med sikkerhed i årene 1949-1952 – og det var ikke om vinteren.

Håber, nogen kan hjælpe med at finde en avisomtale eller lign. af dette færdselsuheld.
Jeg har ikke adgang til relevante aviser på f.eks. mediestream.

Beklager, at jeg kun kan oplyse nedenstående om ulykken.

----------------

Min mor og jeg stod (sandsynligvis) på en rød DSB-bus ("Stege-bussen") på Fakse Rutebilstation.
Vi tog over Rønnede mod Valby ret tidligt på dagen - skulle besøge en slægtning i København, men nåede aldrig derind med denne rutebil.

Et sted nord (eller syd) for Køge kørte buschaufføren direkte ind i bagenden på en (holdende?) lastbil med en hel del mælkejunger på det åbne lad - om jungerne var tomme eller fyldte, huskes ikke.
Min mor fortalte mig senere, at buschaufføren var faldet i søvn og derfor overså vognen i højre vejside.

Det forekommer mig, at flere mælkejunger røg ind i bussen og lå til højre for chaufføren
– i sagens natur må forruden være blevet knust; men forruden husker jeg ikke.

En soldat (i uniform) lå på bussens lange bagsæde og sov. Ved sammenstødet røg han hele vejen op gennem bussen og havnede blandt mælkejunger tæt på buschaufføren.

Min mor og jeg sad i bussens højre side (jeg ved vinduet), og en ca. 6/7-årig pige sad (eller stod?) bag mit ryglæn (hun var ældre end mig).
Ved sammenstødet fik pigen slået nogle fortænder ud, idet hun ramte jernstangen øverst på ryglænet.
Jeg kom ikke til skade; men min mor havnede også oppe ved chaufføren.
Hendes hvide, korte jakke blev totalt ødelagt af blodpletter; hvis blod det var, huskes ikke.

------------------------------

Hukommelsen svigter virkelig meget, for jeg husker slet ikke, om der kom politi eller redningskøretøjer (fra måske Zonen eller Falck)
– og jeg husker heller ikke, hvordan min mor og jeg kom hjem til Fakse/Faxe igen

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Aase Madsen


Kan det være
2. JULI 1952

Jeg kan desværre ikke få selve artiklen frem, via min adgang til Politikens E-avis, men der står noget med en busulykke og en lastbil.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Thestrup-Bjørn

#2
Tak for dit forsøg

- håber, at nogen har mulighed for at tjekke de (for mig) utilgængelige aviser.

----------------

Måske kunne det også være den 21. maj 1951
- på side 4 står der noget om en mælkebil mm i såvel Østsjællands Folkeblad som i Roskilde avis.

Se min søgning i mediestream: mælkebil Karlslunde strand skade

http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/search/m%C3%A6lkebil%20Karlslunde%20strand%20skade/date/1951-05-21%2C1951-05-21

Selvom jeg husker det som en lastbil med mælkejunger (ikke som en såkaldt (lille) mælkebil), kunne det jo godt være dette færdselsuheld - på Hovedvej 2.

På en site om Zonens historie fandt jeg samme dato (21.5.1951) en tekst "Mælkebil påkørte holdende bus Karlslunde Strand, Hovedvej 2"
- men det er tilsyneladende blot en afskrift, som kan være tolket forkert.

---

Hvis jeg på mediestream (samme dato) søger lidt alternativt som: mælkebil Karlslunde strand rutebil
får jeg kun Østsjællands Folkeblad (ikke Roskilde Avis)

------

Samme dato - søger nu på: køge politi karlslunde bus

Dagbladet. Roskilde Dagblad

http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/search/k%C3%B8ge%20politi%20karlslunde%20bus/date/1951-05-21%2C1951-05-21



v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Kathrine Tobiasen

#3
Jeg har prøvet at søge i Politikens arkiv, men det ser ikke ud til, at ulykken har været omtalt her.

Ulykken 2. juli 1952 foregik i Norge, hvor en bus med sangere stødte sammen med en lastbil. 21. maj 1951 er der ikke noget i Politiken, men hændelsen kan jo sagtens være omtalt i lokalaviser.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Thestrup-Bjørn

Hej Kathrine!

Mange tak for dit forsøg

- og tak, fordi du har fundet, at busulykken af 2. juli 1952 slet ikke skete på Sjælland, men i Norge.



v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998


Thestrup-Bjørn

#6
Hej Hanne!

Dit forslag kunne det jo godt være - men om det var "i eftermiddag", tvivler jeg på.

Desværre er artiklen ikke så detaljeret - hvis der havde stået noget om mælkejunger på lastbilens lad, ville jeg have været mere sikker.

Land og Folk skriver heller ikke, om bussen var på vej til eller fra København.

Men med "din" dato (30. april 1949) kan jeg jo søge videre i lokale aviser - så mange tak.

-----
Der nævnes 22 km stenen - og det må være = 22-kilometersten på strækningen København-Taastrup-Køge; men præcis hvor, ved jeg p.t. ikke.
-----------------------

Samme ulykke nævnes også her i Demokraten
http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3Afae0faf5-bb65-4097-bb17-a8952cce5acd/query/rutebil

---------------------------------------------------------------------------------

I disse lange corona-tider kan man p.t. læse flere aviser online.

Jeg fandt faktisk den tidligere nævnte artikel fra ulykken 21. maj 1951 ved Karlslunde Strand (i Roskilde Avis) - men om denne ulykke er den rigtige, ved jeg (heller) ikke. Her er det nemlig en mælkebil (en lastbil), der kører op i en holdende bus - og sådan husker jeg det ikke.

http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A5519eee3-a911-43d0-9325-b875e01af0b5/query/m%C3%A6lkebil%20karlslunde



v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#7
Hej igen, Hanne!

Sandsynligvis fandt du den rigtige ulykke (april 1949) ved Greve Strand!

- for her i Nationaltidende (30. april 1949) står der ret meget bl.a. om MÆLKEJUNGER

http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A25dddad0-5576-4009-bda4-a55d5a9d99b0/query/m%C3%A6lkebil

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Hanne Fisker

#8
Hej igen.

Det glæder mig hvis jeg har kunnet hjælpe dig.  :)

Jeg hæftede mig ved at stod Stegeruten. Så jeg tænkte der ikke skete noget ved at give dig den.

I den du fandt fandt kan jeg læse at ulykken var ret voldsom, og kunne være gået grueligt galt. Sådan noget hænger jo ved selvom tiden kan sløre detaljerne.

Vh
Hanne

Tilføjet: Kom til at tænke på om der mon er en politi rapport om sagen? Men hvor en sådan skal findes ved jeg ikke!

Thestrup-Bjørn

Jeg tænkte også på en eventuel politirapport - eller måske en rapport fra Falck og/eller fra Zonens Redningskorps.

Der er ikke noget at sige til, at jeg ikke kan huske ulykken i detaljer, for hvis det er denne (der jo skete fredag den 29. april 1949), så var jeg kun lige fyldt 3 år.
Mine spredte erindringer er jo nok blandet med min mors senere fortælling
- men det hele passer faktisk med det, der står i Nationaltidende af 30. april 1949.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Hanne Fisker


Det var godt du og din mor ikke kom til skade i den ulykke i var med i.

Jeg ledte selv efter en avisomtale, jeg blev nemlig kørt ned som 2-3 årig. Og jeg kan underligt nok huske to ting - et: at jeg lå under vognen, to - at jeg lå under et stort vippende apparat. Fortalte min mor om det, og hun fortalte at sidstnævnte var et røntgen apparat. Jeg blev kørt ned på pladsen foran Helligåndshuset, fordi et ægtepar var kommet op at skændtes mens manden kørte bilen.

Vh
Hanne


Thestrup-Bjørn

Det ville være dejligt, hvis det var muligt at finde det præcise sted for busulykken fredag, den 29. april 1949


"Køge Landevej ved Greve Strand" – ved 22 km-stenen (vejen i dag hedder rute 151)

Ulykken må være sket ret tæt på Greve Badehotel (= Greve Strandvej 9, 2670 Greve)

En afstandsmåling (rute 151) fra Greve Strandvej 9 til Rådhuspladsen, Kbhvn. siger (iflg. Krak i dag)
= 21,5 km

-------------

22 km-stenen stod måske ved nuv. Greve Centervej

– altså på nuv. Greve Strandvej (det passer vist med 22 km til Rådhuspladsen)

---------------------------

Kan nogen mon komme stedet nærmere?
- på nogle ældre kort står afstande fra Rådhuspladsen.

Endnu er det ikke lykkedes mig at finde nogle egnede kort

- og slet ikke et foto af 22 km-stenen på den gamle Køgevej (nuv. rute 151)


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Thestrup-Bjørn

#13
Tak, Gitte

Desværre kan jeg ikke se præcis, hvor "din" sten står/stod.

------------------

De viste fotos (fra en øde landevej) er da vist ikke fra "Køgevej ved Greve Strand" (rute 151)


Men pilen til 22 km-stenen ses SYD for nuv. Greve Centervej - og på selve Greve Strandvej

https://trap.lex.dk/.taxonomy/4698


Postadressen kan en lokalkendt måske hjælpe med
----------

Her er den rigtige da vist

KOMMUNE: Greve Kommune
FREDNINGSSTATUS: Fredet 1937 eller senere
FREDNINGSNUMMER: 332822
STED- OG LOKALITETSNUMMER: 020501-28
ANLÆG: Kilometersten, Nyere tid (dateret 1907 e.Kr. - 1972 e.Kr.)
Fredningstekst
Kilometersten af Jensen Klint-type. 22-kilometersten på strækningen København-Vordingborg. Groft tilhugget granitsten, hvor toppen af stenen er svagt pyramideformet. Stenens synlige del er 73 x 30 x 30 cm. På de to sider som vender ud mod vejen er indhugget teksten ”22 km”, der er opmalet med rød farve.

Undersøgelseshistorie
2015
Periodisk tilsyn med fredede lokaliteter - Kulturstyrelsen
2015
Diverse sagsbehandling - Kulturstyrelsen
Kilometersten af Jensen Klint-type. 22-kilometersten på strækningen København-Vordingborg. Groft tilhugget granitsten, hvor toppen af stenen er svagt pyramideformet. Stenens synlige del er 73 x 30 x 30 cm. På de to sider som vender ud mod vejen er indhugget teksten "22 km", der er opmalet med rød farve.


https://trap.lex.dk/22_kilometerstenen


HURRA - den står præcis nord for Hastings Alle - på selve Greve Strandvej.


v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Gitte Johansen

Kun et bud. Det er København-Tåstrup-Køge ved Greve Strand.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Hanne Fisker


Mon et skriv til styrelsen der har opsynet kunne hjælpe?

Vejen kan have ændret sig gennem tiden.

Vh
Hanne

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Thestrup-Bjørn

Tak også til Hans Chr. Baagøe


Lige en opsummering, for jeg fandt jo selv den rigtige sten lige før (lidt nord for Hastings Alle).

Busulykken fredag, den 29. april 1949 skete ved 22 km-stenen på Greve Strandvej (rute 151) - dvs. omtrent ud for (nuv.) Greve Strandvej 87
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#19
Ulykken er nævnt i utrolig mange danske aviser - de fleste dog enslydende.

Men her er en del flere detaljer - bl.a. at 6000 liter mælk løb ud på vejen. Altså var mælkejungerne fyldte, da bussen kørte ind i mælkevognen - hvilket jeg ikke kunne huske.

Frk. Gerda Simonsen, der nævnes fra Fakse er ikke en, jeg kender.

http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/record/doms_aviser_page%3Auuid%3A569e0ca9-9e3c-481e-94a8-017a85abde9b/query/m%C3%A6lkebil

Vestsjællands Social-Demokrat 30. april 1949
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

Lægen, der hjælper til ved ulykken fredag, den 29. april 1949 må være identisk med
Sv.-Aa. Jespersen, Olsbæk Strandvej 33 pr. Greve Strand – tlf. Hundige 545
(ses i Kraks vejviser årg. 1950) - og mon ikke han er den fuglekonge, der ses på arkiv.dk, Greve Kommunearkiv).

---

- og buschaufføren hos DSB må være = Ib Reincke Jensen (født dec. 1922 i Snesere sogn)
I Nationaltidende pr. 30. april 1949 er han anført som chauffør "Ib Jensen, Mosebølle" -
I Vestsjællands Social-Demokrat pr. 30. april 1949 er han (fejlagtigt?) anført som chauffør "Ib Reinckel Jensen, Vordingborg"

I 1948 bor han som sergent i Mosebølle, Roholte sogn (får en søn) - og 1950 ses han som chauffør (får en datter i Fakse sogn, men bosat i Tårnby sogn, Kbhvn.)
(ses som vognmand i Kraks vejviser 1964 på Sirgræsvej i Kastrup, Amager).

Han dør som "Ib Reincke" den 23. febr. 1982 i Kastrup (iflg. aneguf, indeks til Statstidende)

-------------

NB - jeg forsker ikke i hverken lægen eller buschaufføren.

Men måske har de fortalt nogen om busulykken ved Greve Strand - nogen, der forhåbentlig kunne fortælle flere detaljer.

Googler man lægens og/eller chaufførens navn, kan man jo "fange" nærværende tråd - og måske komme med nogle inputs.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998