Finde dåben for (jødiske) Johan Friedrich Buch/Bock i Brandenburg

Startet af Peter Honcke, 19 Dec 2020 - 23:31

Forrige emne - Næste emne

Peter Honcke

Iflg. borgerskab 28. maj 1714 for Johan Friedrich Buch/Bock stammede han fra Brandenburg, som jo ligger ved Berlin. Han kan have været jødisk, for efterkommere fik jødiske navne som Isaach, Elias og Anina og ægtefællen samme år hed Dorte Abrahamsdatter Helsing, datter af Abraham Helsing.
Han døde 70 år gl. i 1751, så han må være født ca. 1680-1681. Er der en med et fif?.
Det kunne være en af to synagoger i Potsdam:
- Synagogen-Förderverein Potsdam e.V.: http://www.synagoge-in-potsdam.de
- Jüdische Gemeinde Stadt Potsdam e.V.: http://jg-potsdam.de
Jewishgen Community Database: https://www.jewishgen.org/Communities/community.php?usbgn=-1844464
Her er der nogle ressourcer: http://www.jg-berlin.org/fileadmin/redaktion/downloads/jewish_genealogy_sources.pdf
Men det virker lidt uoverskueligt, så jeg hører gerne fra nogen med erfaring indenfor søgning blandt jødiske aner.

Søren Agersnap

Du kan nok ikke finde en dåb i de jødiske synagogeoplysninger fra Brandenburg eller Potsdam. For jøder døber som bekendt ikke deres børn. Fødsler har de nok registreret. Men det er muligt, at man skal søge efter J.F. Buch i en kirkebog i området, Berlin inclusive. For i 160-61 var Berlin hovedstaden i kurfyrstedømmet Brandenburg. Dorte Abrahamsdatter Helsing kunne måske have jødisk baggrund. Det har fornavnet Dorte til gengæld ikke. Navnet kommer af det græske Dorothea, som er et udpræget kristent navn. Abraham, Isach og Elias er navne, der har rødder i Det Gamle Testamente, men også brugtes af kristne. Anina er mere broget. Det er en sideform af Anna, som først kendes fra Det Ny Testamente (Marias mor). Her er det en oversættelse af det hebraiske navn Hannah; men i jødiske samfund bruger man stadig Hannah som det foretrukne navn. Mit første gæt vil være, at begge ægtefæller var kristne og barnedøbt. De jødisk klingende navne kan være opkald efter tidligere slægtled, som muligvis har været jødiske. Den alternative mulighed er, at Dorte, trods navnet, stadig var jøde, og derfor var børnene efter jødiske regler også jøder. For i jødedommen nedarves tilhørsforholdet automatisk fra moren. Jeg tror mest på den første mulighed.

Mvh. Søren

PS: det er tankevækkende, at en hollandsk jøde ved navn Abraham van Helsing i fiktionens verden blev en kendt vampyrjæger i 1800-tallets fortællinger og siden i 1900-tallets film.

Inger Buchard

Jeg tror, at en søgning i den jødiske befolkningsgruppe er et vildspor.
1. hustruen Dorthe Abrahamsdatter Helsing: faderen hed Abraham og det var ikke et usædvanligt fornavn i 1700-tallet i den danske befolkning
2. Johann Friedrich Buch/Bock, der kalder børnene Isaach, Elias og Anina og kommer fra Brandenburg: han kan være ramt af den gammeltestamentlige bølge, enten fordi han havde en pietistisk baggrund eller fordi han hørte til den store gruppe af hollændere, der afvandede sumpene mod Oder og vest vor Berlin - de havde også en tradition for at bruge gammeltestamentlige navne. Hans egne fornavne Johann Friedrich er jo ikke jødiske, men tyske.

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Peter Honcke

Hej Søren og Inger Buchard

Tak for jeres kommentarer. Ja jeg fik også for få dage siden at vide af en jøde jeg kender at jøder ikke døber sine børn, så det må være en fødselsangivelse jeg skal finde i Brandenburg 1680-1681 og ja jeg har også googlet at Abraham Van Helsing var hovedperson i Dracula. Dorte Margrethe Abrahamsdatter blev døbt i Vor Frue kirke i 1690 i og hendes mor havde et danskklingende navn, så måske har vi årsagen der, faren kan jo godt have været jødisk, men når moren ikke var det opfattedes hun ikke jødisk og man har nok i øvrigt gjort en del for at assillimere sig.
Det der taler for jødedom:
1) Han kom fra Brandenburg hvor mange jøder netop boede
2) Det er jo ikke normalt at kalde sin datter Anina hvis man er kristen. Det er den jødiske form af Anna
3) Flere efterkommere giftede sig jødisk, et eksempel er professor Johannes Carl Bock 1867-1953
3) Min farmor fortalte mig at familien var jødisk
Hvis han ikke har været jødisk må hans dåb jo kunne findes i Brandenburg og muligvis også en afgangsliste, hvis de har dem som vi har. Jeg glæder mig til at kunne tilføje en eller flere generationer bagud.

Peter Honcke

Citat fra: PH Dato 23 Dec 2020 - 14:39
Hej Søren og Inger Buchard

Tak for jeres kommentarer. Ja jeg fik også for få dage siden at vide af en jøde jeg kender at jøder ikke døber sine børn, så det må være en fødselsangivelse jeg skal finde i Brandenburg 1680-1681 og ja jeg har også googlet at Abraham Van Helsing var hovedperson i Dracula. Dorte Margrethe Abrahamsdatter blev døbt i Vor Frue kirke i 1690 i og hendes mor havde et danskklingende navn, så måske har vi årsagen der, faren kan jo godt have været jødisk, men når moren ikke var det opfattedes hun ikke jødisk og man har nok i øvrigt gjort en del for at assillimere sig.
Det der taler for jødedom:
1) Han kom fra Brandenburg hvor mange jøder netop boede
2) Det er jo ikke normalt (for en efterkommer) at kalde sin datter Anina hvis man er kristen. Det er den jødiske form af Anna
3) Flere efterkommere giftede sig jødisk, et eksempel er professor Johannes Carl Bock 1867-1953
3) Min farmor fortalte mig at familien var jødisk
Hvis han ikke har været jødisk må hans dåb jo kunne findes i Brandenburg og muligvis også en afgangsliste, hvis de har dem som vi har. Jeg glæder mig til at kunne tilføje en eller flere generationer bagud.